Hur lyckas ni slippa kostnader för pallar och emballage?
Jag blir så besviken på företag som debiterar 100 kr för en sj-pall, storsäck eller engångspall.
Det har varit pallar till betongpannor, fönster, murbruk och jag vet inte allt.
Det spelar ingen roll om jag lämnat pallreg.nr. till pallpoolen hos åkeriet.
Företagen tar helt enkelt ut betalning för pallar, som många gånger är så dåliga att de bara duger till ved.
 
Min byggvaruhandlare är listig och skriver "engångspalllar" på offerterna och sedan får man EUR-pallar med priset inbakat i materialet. - Ingen som klagar då. Inte ens jag som sitter på 25 st fn.. fast jag har plats för dem å andra sidan.
 
Spara några pallar ibörjan och gör klart för leverantören att pallbyte kommer tillämpas.
Förvara pallarna torrt så de inte blir förstörda.
Då slipper du betala några pallar iallafall.
 
Hemmakatten
vi har haft mängder med leveranser på pallar till vårt hus under byggtiden.

Man ledsnar, betalar o ser glad ut, och ger bort pallar till grannar som behöver o några spar man (är alltid bra att ha några pallar), just nu har vi säkert 30 st.

Att bråka och försöka byta med en leverantör som kanske bara kommer 3-4 gånger är inte ens lönt. Felräkningspengar försöker vi se det som....
 
På vår firma har vi en del pallhanteringing och jag var inte så insatt i saken förrän fram tills för några år sedan. Innan det så kom det pallar och vi lade dom i en hög sedan kom det en snubbe och hämtade allihop och vi fick några lådor öl vilket ju var kanon. Vi blev av med pallarna och fick öl. Fakturan från Schenker som damp ner på kontoret för alla pallarna som saknades i pallpoolen ständigt var det ingen som tänkte på tills jag började forska i saken. När man forskar i saken så inser man att Schenker och DHL är maffian. Riktigt lurendrejeri är detta med pallar. Man skickar in 10-pallar till poolen och så får man 6 godkända fastän man vet att alla var godkännda som man skickade.

Med tanke på pallpriser så är det ju inte osannolikt att någon chaffis har en egen liten rörelse vid sidan med pallar där han plockar ut några pallar här och var och ersätter med icke godkända och sedan säljer dom själv och tjänar en hacka vid sidan. Det var nog inte en gång jag skickade iväg pallar utan att vi fick avräkning, och då var det riktigt prima pallar jag skickade. Tillslut så åkte jag med dom till pallpoolen själv varje gång och då var det aldrig några problem. Underligt.

Som en frälsare så är vi nu anslutna till retursystem och palletten. Aldrig några leveranser på trasiga pallar, inget trädam och träsplitter, inga knäckta pallar med lutande varor. Däremot så är dom hala som bara den så man får lasta och köra med förstånd men det är ju en annan femma.
 
Just så är det!
Egentligen är det två problem:
1. Om jag ex. köper murbruk, levererat på sj-pall och uppger mitt pallreg.nr. Då struntar företaget i att skriva in några pallar på fraktsedeln. Utan de debiterar mig för pallarna, med 125 kr/st ex. moms.

2. När jag får en leverans av ex. returlådor från Retursystem, levererat på sj-träpall.
Då går det inte att lämna dessa dåliga pallar till pallpoolen. Jag får då sortera ut fina pallar och lämna till DHL. Bilen som hämtar skriver under fraktsedeln och därmed tror man saken är klar. Så är det inte, framme på pallpoolen finns ytterliggare en kontroll. Efter några dar dimper det ner en lapp att några pallar är underkända. Jag har då möjlighet att komma och hämta dessa inom några dar annars kostar de 125 kr/st.

Palletten plastpallar kommer med en ny version inför detta året. Den hoppas vi mycket på. En plast pall är dyr (750 kr) så det gäller att den inte försvinner.
 
Jag jobbar på en ica butik. Vi har slutat att lämna pallar till DHL och Schenker. Istället skickar vi våra pallreturer till ICA och andra leverantörer som inte håller på att fiffla med pallar. Inkommande pallar från dessa företag underkänner vi dessutom vid minsta defekt.
 
DHL och Schenker har fått så mycket skit från alla håll och gör därför allt för att ha bra pallar. Det blir en ond cirkel, alla är allmänt petiga och kasserar mängder av pallar i onödan.
 
Enda medicinen som hjälper är att inte godkänna en enda pall som kommer in.

I min gröna ungdom så jobbade jag på en Ica-butik. Det värsta man visste var ju detta evinnerliga pallstaplande. Så en dag när jag hade typ tusen pall kändes det som fast det kanske var hundra...så kom en chaffis och skulle växla pall. Där såg man sin chans att bli av med "problemet" så han ombads av mig att "ta med hela skiten"..förstod inte varför han flinade och såg så glad ut.

Ända tills min chef och tillika butiksägare kom och frågade mig vart alla pallar var så var även jag väldigt glad över att vara av med "skiten"...

Gubben blev ju vansinnig förstås. Men hur skulle jag som 16-17-åring kunna veta att det var pengar i pallar? Jag trodde det bara var junk som de satte mig på att arbeta med bara för att vara dryga mot lillpöjken.
Ica-gubben fick aldrig tillbaka sina pallar men sist jag såg honom var han solbränd efter ett halvår utomlands så han överlevde nog detta med. Han är för övrigt fortfarande skyldig mig semesterlön sen -88 och jag är lite sur över att jag inte skänkte bort 1000 pall istället.

Så kan det gå.
 
Nu blir det väl lite OT, men pallar är ett väldigt vanligt förekommande sätt att trolla fram svarta pengar. Som företagare betalar man snällt och vänligt alla emballagekostnader, men samlar pallarna på hög (som Cheesus ICA-handlare). Sedan säljer man dem, men den intäkten ramlar inte ned i bokföringen. I så gott som varje stad finns det diverse uppköpare av pallar som betalar kontant och är världsmästare i att kluddra ihop oläsliga kvitton.

Jag har sett lastbilschaufförer hämta 15 pallar, men levererat 9. På vägen lastades det om så att det blev väldigt hög last på de nio som levererades, men det blev sex pallar att sälja vid sidan av som mottagaren av godset säkert fick en räkning på, men som denne aldrig sett. Och att försöka göra truck med en pall som är 3,2m hög, och stödd av lite tejp är inte roligt. Alltid är det någon kartong som ramlar av och går sönder, då blir det en lagersvinn... (en helt annan historia)

Hela systemet med olika märkningar, A-klass och B-klass samt att de finns precis överallt gör det svårt att kontrollera. Jag har dessutom i mitt liv haft äran att nysta upp härvor där lagerchefer berikat sig ordentligt på sin arbetsgivares bekostnad genom att sälja pallar svart i stor omfattning.

Och nej, alla är inte oseriösa, men tillräckligt många. Hela transportbranschen har stora kostnader för pallar och emballage av olika slag. De flesta gör sitt bästa för att kostnaderna för allt detta hamnar hos någon annan, t.ex. enskilda människor som bygger hus.
 
Palla äpplen gjorde man ju som barn...att man pallar med att palla pall är konstigt...tungt och slitigt.

När jag arbetade åt Antonia införde vi bruna plastpallar märkta "Tillhör Dagab Jordbro". Men de försvann de med. De var lättare att släpa fram för butikspersonalen till drickabacksmottagningen och där försvann hiskeliga mängder pall.

Av en slump åkte jag förbu ett stort bryggeri och där utanför stod det väl ett par tre långtradarlass med våra pallar. De brydde sig väl inte om det utan lät dem bara stå.
Jag vet inte om de fortfarande används eller om man gett upp.
Varuburar är ett annat problem..gissa hur många som står som vedburar runt om i landet? Svindyra saker som folk snor åt sig.

En anställd hittade en Dagab-bur på en marknad i Dubai. Hur sjutton har den hamnat där?
 
Alla dessa dyra pallar som jag blivit påtvingad. De har blivit till en bra byggställning, vid fasadmurningen och därmed sparar jag en del. Det är inte billigt att hyra ställning. Men det är nog tveksamt om DHL/ Schenker kan godkänna pallarna när jag är klar.
 
Snackade med en Schenker-chaffis för några år sen han sa att han kan göra 5-8000 svart i månaden på pallar. Han sa att han fick pallar från småbutiker som bara vill bli av med dom, men jag antar att det fösvann en hel del med från andra håll. Han sa att på Schenkers terminal hade chaufförerna egna pallstaplar som dom samlade på så det är ju knappast nån hemlighet vad dom håller på med.
 
grävaren skrev:
2. När jag får en leverans av ex. returlådor från Retursystem, levererat på sj-träpall.
Då går det inte att lämna dessa dåliga pallar till pallpoolen. Jag får då sortera ut fina pallar och lämna till DHL. Bilen som hämtar skriver under fraktsedeln och därmed tror man saken är klar. Så är det inte, framme på pallpoolen finns ytterliggare en kontroll. Efter några dar dimper det ner en lapp att några pallar är underkända. Jag har då möjlighet att komma och hämta dessa inom några dar annars kostar de 125 kr/st.

Palletten plastpallar kommer med en ny version inför detta året. Den hoppas vi mycket på. En plast pall är dyr (750 kr) så det gäller att den inte försvinner.

AMEN

När man får leverans från retursystem på eur-pall så underkänner man dom pallarna som är dåliga och skriver det på fraktsedeln som man sedan faxar till retursystem så drar dom av dom men det är ett jäkla meck med att hålla på och kolla varje lev och faxa och ha sig. Därför är palletten en gåva från gudarna och vi hoppas mycket på deras nya pallar nu så prylarna slipper glida omkring så. Den som designat dom från början hade nog inte alla indianer i kanoten.

Problemet liggr ju lite i att chaufförenrna inte får godkänna pallarna när dom hämtar dom utan dom godkänns inne på terminalen. Däremot så har man rätt att få tillbaka dom pallar som är underkända och det ä var inte så dyrt även om det egentligen skulle vara gratis. Nä, utbilda chaufförerna så dom får godkänna eller underkänna pallarna direkt ute hos kund så är problemet ur världen. Då kan jag välja om jag vill behålla den underkända pallen eller skänka bort den till chauffören/bolaget.

bolagena är ju hårda i sin bedömning för annars får ju dom stå med kostnaderna. Om det bara kunde sansa sig lite och bedömningen kunde vara lite slappare för den är faktiskt väldigt hård med tanke på vad det är för något, en träbit. Om fler pallar var godkända och man faktiskt kunde skicka med dom i systemet så länge dom är "hela" så är ju saken biff. Då sjunker ju värdet och ingen vill ha dom. Men när man i dagsläget kan göra sig en hacka på att åka runt till de små och hämta en massa pall gratis och sedan ulreparera och återföra in i systemet och få pengar för dom så är ju det klart att det fortsätter. Har man dessutom en panna som går att få in hela pallar i så man kan värma sin bostad med dom så är det ju en kanon kvällsyssla för vissa.
 
Då kan ni tänka er hur det är med kabeltrummor, som är bekymret på mitt jobb.
Leverantören fakturerar för trumman, upp till några tusenlappar beroende på storlek, som levereras till projektplatsen. Mina killar drar ut kabeln utefter kabeldiket, det blir väl några lyft av trumman totalt, kanske hamnar det lite lera på den.
Sen skall den returneras...."skrot" säger chauffören, men tar den ändå med sig.
Man blir så förb....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.