fremar skrev:
Borde väl få brännskador i 80 graders värme och närmare 100% luftfuktighet iallfall?
Skratt. Ja det spånhuvud som tror sig kunna bada bastu i drygt 80 grader och närmare 100% luftfuktighet saknar nog rätt många av "pållarna" ovanför axlarna. Inget tvivel om det. Men som v-g redan påpekat så har jag aldrig pratat om en fuktighet närmare 100%. Jag bastar normalt i drygt 80 graders värme och har rejält med vattenkastning (löyli), så jag kan åtminstone säg att jag brukar vara ganska ensam på övre laven efter några kastningar. Har aldrig kollat exakt luftfuktighet när jag badat, men så fort jag får tag på ett fint instrument som är inom rimliga gränser i kostnad så kommer jag att investera och självklart nyfiket ta reda på var min normalnivå ligger. =)

//Rob
 
Jo, det är ju verkligen att bada bastu... och att njuta... För mig handlar bastubad om njutning och inte om syrebrist (för det är precis det som får VM-bastarna att tvingas ut).

//Rob
 
Näe, det är nog knappast skönt att bada bastu så :) Håller mig nog till att ha runt 55 grader och mycket löyli och lite avsvalning med öl och sen mer badande...
 
Exakt! Fast vid aningen högre temp än 55 för mig. =)

//Rob
 
Första gången grannen var inne och bastade tyckte att han att det var lite svalt med en temp runt 65-70 grader, då han själv körde med 85-90 hemma och endast lite vatten i den där rännan som finns finns på många Tylöaggregat.
Så jag bad honom testa att slå på vatten, vilket han gjorde. Han tog en full skopa och drog i stenmagasinet som är på ca 30kg, vilket klarar att snabbt förånga och så en liten bastu på endast 5m3. Jag böjde mig ned, men han satt rakt upp och fick en liten ångchock då detta inte var något han gjort hemma tidigare. Men idag så är även grannen vän av lite lägre temp och lite mera vatten.
 
*asgarv* Såå skönt med stort stenmagasin. Vi har alltid haft vanliga tylöaggregat hemma tidigare, men jag är GRYMT nöjd med Kastor Inferno 2 aggregatet. Fick i bra precis 27 kg sten och när bastun nått temperatur så verkar man kunna stänga av aggregatet och ändå basta 1 timma med rejält med löyli. Så fort jag är helt frisk så ska jag testa det mer exakt och återkomma.

//Rob
 
Robster skrev:
Skratt. Ja det spånhuvud som tror sig kunna bada bastu i drygt 80 grader och närmare 100% luftfuktighet saknar nog rätt många av "pållarna" ovanför axlarna. Inget tvivel om det. Men som v-g redan påpekat så har jag aldrig pratat om en fuktighet närmare 100%. Jag bastar normalt i drygt 80 graders värme och har rejält med vattenkastning (löyli), så jag kan åtminstone säg att jag brukar vara ganska ensam på övre laven efter några kastningar. Har aldrig kollat exakt luftfuktighet när jag badat, men så fort jag får tag på ett fint instrument som är inom rimliga gränser i kostnad så kommer jag att investera och självklart nyfiket ta reda på var min normalnivå ligger. =)

//Rob
Skulle gissa att du ligger på ca 45% vid 80 grader och det är knappast att betrakta som hög luftfuktighet.
 
jenfor skrev:
Skulle gissa att du ligger på ca 45% vid 80 grader och det är knappast att betrakta som hög luftfuktighet.

Jag ska inte svära på det förän jag kollat det igen, men är 90% säker på att jag normalt ligger på 60%. Återkommer när jag vet säkert. Som jag sagt flera gånger tidigare. Inte många som badar lika varmt (och länge) som mig.

//Rob
 
60% vid 80 grader är riktigt bra i såna fall. Jag har problem att hålla över 60% när jag passerar 70 grader. Den brukar droppa rätt snabbt när tempen ökar. Därav min fråga.

Sedan är väl i och för sig bastuhygrometrarna inte helt exakta, så det kan säkert diffa några procent från mätare till mätare.
 
Som sagt. Inte många som badar lika varmt som mig.

Jag kommer att mäta upp med elektronisk hygrometer de första gångerna för att se vad som är normalt för mig. Inkl elektronisk termometer .

Åter till ämnet. Ingen mer som har tagit tid på sin bastu som vill vara med och jämföra?

//Rob
 
Tar ca 80 minuter att nå 70 grader i min 7 kubiks bastu med ett 6 kw Helo Exacta-aggregat
 
jenfor skrev:
Tar ca 80 minuter att nå 70 grader i min 7 kubiks bastu med ett 6 kw Helo Exacta-aggregat
Då är 70 grader på termostaten va? Sitter på cirkus 170 cm höjd eller?

//Rob
 
Har en bastu byggd på 70 talet med ett 9 eller 10 kw aggergat i ungefär 7 kubiks bastu. Går runt 30-40 minuter att komma upp i 75 grader där termometern sitter vilket är i jämnhöjd med övre laven. Ganska skönt med mycket effekt i bastuaggregatet så man snabbt får upp tempen och sen kan stänga av. Är isolerad dörr då med vilket kanske gör sitt till.
 
Robster skrev:
Då är 70 grader på termostaten va? Sitter på cirkus 170 cm höjd eller?

//Rob
Inte på termostaten, men på termometern. Den sitter mycket riktigt på ca 170-180 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.