Vågrätt - i bastun är det fuktigt och det gör tillslut att den nederst delen av panelen blir grå/svart. Har ni varit inne i en gammal bastu vet ni vad jag menar. Har man då liggande panel är det lätt att fräsha upp bastun utan att måsta byta ut allt trä.

Det är "bara" i Sverige vi kör stående. Finnarna gör det icke!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tänkte ha stående på tre väggar och liggande bakom ryggen som då går över i tak med samma riktning. Har även satt svart skiffer i en remsa 60cm bred där kaminen ska hänga.
 
Subscream skrev:
Det är "bara" i Sverige vi kör stående. Finnarna gör det icke!
Exakt... :)
 
Har tänkt mig att köra liggande panel och vill ha osynlig spikning. De fästbleck jag sett sätter man i noten men det innebär i så fall att man får sätta första brädan vid taket och fortsätta nedåt. Finns det något annat alternativ?
 
Jag har liggandes och tycker det är snyggt. Men det finns faktiskt en nackdel - mina ligger alltså inte helt slätt och behöver ibland våt-och dammtorkas.
 
Bele skrev:
Har tänkt mig att köra liggande panel och vill ha osynlig spikning. De fästbleck jag sett sätter man i noten men det innebär i så fall att man får sätta första brädan vid taket och fortsätta nedåt. Finns det något annat alternativ?
Varför kan du inte börja vid taket, förklara lite mera varför du inte vill detta? Har själv skruvat liggande panel med panelclips och började vid taket.
 
Jo, visst kan jag börja vid taket. Det är säkert det enda sättet. Har bara inte tänkt på det tidigare.

Det blir till att mäta noggrannt så att sista brädan blir hela och linjerar med sockeln, men det ska nog gå det med.

AndersS: Använde du speciella panelclips för skruv? Jag har bara sätt clips med spik.
 
Samma clipstyp som för spik men en blå ask för de med skruv.
Japp , det är bara att kontrollmäta några gånger. Sedan är det faktiskt så att du ser lättare i taket om det blivit snett än nere vid golvet. Du har lavar och aggregat, samt en brant vinkel från öga ned till vägg i det "lilla" bastuutrymmet, däremot taket ser du direkt speciellt när du sitter på översta laven ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Att det är lättare att se om det blir snett vid taket låter mycket logiskt, men själv hade jag aldrig tänkt på det innan. Då sätter jag panelen från taket och nedåt. Tack för tipset!
 
En annan tanke är ju att om man sätter liggande så slipper man ju sprickor i ändträet längst ner, som annars kan kommer efter några års användande. Skulle nedersta panelen bli dålig så är det ju enkelt att byta den istället för hela bastun.
 
En finne jag byggde åt en gång, ville ha liggande panel, med stående spikläkt, och en glipa mellan vägg och takpanel, dold bakom taklisten, som skulle spikas med en distans emellan För att få cirkulation bakom panelen, i hela bastun,
Det skulle även vara öppet bakom panelen ner mot golv..

Enligt honom fanns det fyra miljoner experter på andra sidan havet, alla med olika åsikt om detaljlösningar..
 
  • Gilla
Peter g68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.