Synd om TH skulle försvinna på marknaden, dom har fina hus!
 
nybyggd skrev:
kollade justitia idag igen,dom har 2 nya anmärkningar under januari.
totalt 40.000 tillsamans.
tycker det är synd på ett så fint företag,dom har snygga hus.
dessvärre har dom ytterligare 4 nya anmärkningar i jan,på c,a 600 tkr.hjältevad har 15 tkr,myresjöhus 150 tkr,götenehus 2 tkr,så det verkar som småhus tillverkare har lite kassa bekymmer.
synd hoppas det vänder.
 
A
Hej Jag och min familj står precis i begrepp att skriva på ett kontrakt för ett Trivsel hus. Vad kan hända om TH går i KK. För övrig har jag tänkt att Banken ska kolla upp TH innan vi skriver på kontraktet.
 
nossreph skrev:
Hej Jag och min familj står precis i begrepp att skriva på ett kontrakt för ett Trivsel hus. Vad kan hända om TH går i KK. För övrig har jag tänkt att Banken ska kolla upp TH innan vi skriver på kontraktet.
Utsätt inte dig & din familj för det.... Vi har råkat ut för en entrepenör som kursa efter att vi erlagt en ganska stor summa pengar. Den rättsliga processen vi går igenom & allt lidande kunde jag vart utan om man uttrycker sig så.
 
jag hade ett helt nytt boro hus när dom kursade 1992 och det var ingen resa jag vill rekomendera.
och garantierna är dom samma idag.
jag hade nog tänkt om för det finns många som bygger exakt likadan hus som t-h och kanske är lite stabilare ekonomiskt.
du har nog minst 5-6 husföretag som matchar där.
 
nybyggd skrev:
....du har nog minst 5-6 husföretag som matchar där.
Problemet är då att veta vilken leverantör som inte riskerar KK. Om nu Sveriges näst största (tror jag) husleverantör har problem finns det en överhängane risk att även andra har det. Eller är Trivselhus ett bolag som skötts sämre eller gjort tunga investeringar vid precis fel tidpunkt?
 
Pepparkaka skrev:
Problemet är då att veta vilken leverantör som inte riskerar KK. Om nu Sveriges näst största (tror jag) husleverantör har problem finns det en överhängane risk att även andra har det. Eller är Trivselhus ett bolag som skötts sämre eller gjort tunga investeringar vid precis fel tidpunkt?
boro hus var ensam störst 1991,men som du säger det är jättesvårt att sia om.
det kan vara vem som helst som åker dit.
fast t-h har ju stark ägare så man får hoppas dom klarar sig.
som jag sagt innan husen är snygga
 
Jag håller inte med om att Trivselhus har en stark ägare i Itturkoncernen. En rörig koncern med många dotterföretag i olika branscher som i vissa fall går dåligt och många förluster i senaste årsredovisningarna. Blir inte bättre av den pågående ekonomikrisen.
 
Då vill jag nog säga att TH nog kan vara glada att dom har Johan Hansén som ägare, och att påstå att Itturkoncernen är rörig är ju bara snicksnack.
 
Baloo skrev:
Då vill jag nog säga att TH nog kan vara glada att dom har Johan Hansén som ägare, och att påstå att Itturkoncernen är rörig är ju bara snicksnack.
jag blev lite nyfiken,kollade justitia eftersom jag trodde ittur gick lysande.
närmare hälften av dom 19 bolagen har besök av fogden,och det är mest skatter.
såhär trodde jag inte i min vildaste fantasi det var.
 
nybyggd skrev:
jag blev lite nyfiken,kollade justitia eftersom jag trodde ittur gick lysande.
närmare hälften av dom 19 bolagen har besök av fogden,och det är mest skatter.
såhär trodde jag inte i min vildaste fantasi det var.
Är det inte så att de flest företag finns i dessa register? Kanske inte så allvarligt som man kan tror, har ingen aning bara undrar?

Ska man vara säker så bygg i egen regi, betala bara entreprenörerna efter utfört arbete. Samma med material.

Dock synd om folk slutar bygga hus pga av dessa anledningar, då blir allt bara värre.
 
Kan intyga att Itturkoncernen har problem. Deras byggbolag BMK har haft anstärngd ekonomi i säkert 6 månader och de entreprenader som man haft är överbollade på ett av deras andra byggbolag SVEAB..

Känslan är att det är en pengaflyttskarusell som kommer att ta slut snart
 
bumpaberra skrev:
Ska man vara säker så bygg i egen regi, betala bara entreprenörerna efter utfört arbete. Samma med material.
Säker är man inte.... Om entreprenören går i KK kommer det att bli problem att reklamera byggfel som upptäcks efter det att betalning gjorts.
 
Pepparkaka skrev:
Säker är man inte.... Om entreprenören går i KK kommer det att bli problem att reklamera byggfel som upptäcks efter det att betalning gjorts.
Okey då, för att vara helt säker får man hålla i hammaren själv, fast då kanske det blir mycket byggfel. :D
 
Vi har ett avtal med Trivselhus om att köpa ett av deras hus och jag sover ändå gott om natten. Efter lite koll så ser man att TH har tagit upp nya lån på 120MSEK (kan minnas fel) och efter det så borde likviditetsproblemet vara löst.

När det gäller frågan vad som händer om de ändå skulle gå i konkurs under byggprocessen så skall försäkringen gå in och täcka extrakostnader för färdigställande. Detta är även banken mycket noggrann med då det även är deras risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.