Vi har anlitat en byggledare, på rekomendation av husföretaget vi köpt huset ifrån, som skött entreprenörskontakter och anlitat alla entreprenörer för bygget av huset.
Nu har vi blivit fakturerade extrajobb som vi inte godkänt och även fått reda på att byggledaren gjort sig en "hacka" på de jobb som utförts utöver det som "ingick" i standard kontraktet. Det är på grävning och grund detta är gjort och huset är just nu "halvfärdigt".
Vi är givetvis inte alls nöjda med detta och funderar nu på om vi kan bryta kontraktet med byggledaren utan vidare? Det står inget om något sådant i det kontrakt vi har med honom.
 
Det borde ju bero lite på vad som står i kontraktet rörande uppdragets omfattning.

Extrajobben är svårt att ge ett bra råd om ofta är det en fördel att flytta en sådan fråga frammåt till slutet av bygget, när ni inte längre är lika beroende av att saker och ting blir färdigt. Då är det lättare att ta i med hårdhandskarna. Dvs försök fördröja ett ev. godkännande av fakturan, begär förtydliganden osv.

Om byggledaren har avtal med er att sköta upphandling, och sedan har tagit pengar imellan eller fått "kommisson" av anlitade entrepenörer så låter det som ett mutbrott, eller otrohet mot huvudman. Dvs läge för polisanmälan.

Frågan är vad ni kan bevisa.
 
Hemmakatten
Håller inte riktigt med hempularen. Att anlita någon (person eller företag) för att sköta upphandlingen av övriga kontrakt är ganska vanligt. Detta företag brukar då lägga på en procentsats, vanligt 10-15%, på priset för själva upphandlingen. Denna extra avgift faktureras kunden, som i sin tur slipper allt arbete med att jaga entreprenörer och gå igenom kontrakt mm.

Om däremot, grundläggaren själv skickat er en faktura på arbetet och dessutom gett byggledaren en bonus/finding fee så känns det förstås inte så bra för er, men att det skulle vara olagligt är jag tveksam till.

Tror att det är så många hussäljare arbetar. De har kontakter med entreprenörer som får jobb och som i sin tur smörjer hussäljaren och det kan tom vara hussäljarens egna företag som bygger.

Tänk också på alla hantverkare som tar ut extra för materialet och som sedan dessutom får en årlig bonus från grossisten (som naturligtvis inte kunder ser röken av).
 
Om TS betalar en byggledare genom att ge denne ett specifikt uppdrag att hitta entrepenörer, så kan denne inte skära emellan några pengar. Det är trolöshet mot huvudman. Brukar vara svårt att bevisa, men är ett brott.

Om TS däremot anlitat en byggledare för att denne skall uppföra ett hus, och denne byggledare sedan fakturerar TS för det färdiga huset (eller i delmoment) så kan denne så klart lägga på lite, eftersom det är hans betalning.
 
Hur ser era avtal ut? I ABS 05 som vi hade med våra entreprenörer stod det något i stil med att samtliga tilläggsarbeten skall överenskommas skriftligen och att bevisbördan på överenskommelsen ligger på utföraren. För tillägsarbeten som inte godkännt i förvag har inte utföraren rätt till ersättning (med något undantag rörande oskälighet). Se vad ert avtal säger.

Notera också att konsumenttjänstlagen har rätt hårda krav på en faktura som görs löpande gällande hur den skall specificeras. Det skall vara mycket tydliga och lättförståeliga poster.

Det finns som sagt en bra poäng att gå mjukt fram och be att få förtydliganden för att förhala det hela tills du inte längre är lika beroende.

Konsumentskyddet är rätt starkt, men att bryta avtal brukar sägas kunna bli kostsamt om inte parter är överens.
 
Ok, jag var nog rätt så otydlig.
Vi skrev ett kontrakt innan grävningen ens hade påbörjats om att ifall det blev extrajobb skule det kosta en viss summa per ton det blev fyllning, och som pris står det löpande. Jag blev tillfrågad om de skulle fylla ut och de sa (grävaren) att det behövdes lite extra. Jag sa javisst men om det "drog iväg" så ville jag veta om det så vi kunde titta på andra alternativ isåfall. Vi hörde inget och antog att det inte blev så mycket. Så får vi en chockräkning och undrar vad detta är. Vi vet vad grävaren fakturerade vår byggledare och att sen byggledaren tagit ut ungefär 15 000 kr för detta, utan att han ens varit inblandad. Det finns ju dock i kontraktet ett tonpris, men frågan är om han får göra så ändå?!
Som "galaxenspresident" säger så står är även vårat avtal enligt ABS 05, och där står att pris och omfattning på extraarbete ska vara skriftliga. Frågan är om "löpande" anses vara skriftlig omfattning. Jag anser inte det!
Vad tycks?
 
Om grävaren fakturerar via byggledaren så köper ju DU tjänsten av byggledaren, om inget annat finns avtalat så kan han i princip ta vilket pris som helst av er. Och då är det ganska vanligt med ett entrepenadspåslag på 10-15%.

Med det upplägget så tar jag tillbaka det jag skrev om olagligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.