Hej!

Vi har planer på att bygga ett modifierat enplanshus från Onsalavillan, modell 155 T, med förlängt allrum på 1,2 meter. Det var längesedan jag hittade några inlägg ang. Onsalavillan på forumet. Finns det någon som har byggt med Onsalavillan nyligen och vill dela med sig av sina erfarenheter, positivt som negativt? Hur är standarden?

http://www.onsalavillan.se/villaSpec.asp?id=63

Vi kikar även på alternativet att bygga enplanshus från Trivselhus, de ligger dock snäppet dyrare även om deras standard verkar mycket bra med flera valmöjligheter. Där sparar man ju in en del på att slippa bekosta massa tillval. Konstruktonsmässigt vet vi ej hur de står sig, såg en jämförelse med Eksjöhus på forumet men det är allt.

http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=2&houseid=3345

Synpunkter någon?
 
Vi bygger Onsalavillan modell 155T just nu i ungefär samma utförande som finns på husknuten. Har ca 3 månader till inflyttande så huset börjar så smått bli färdigt. Stomresning var i oktober om jag inte minns fel.

Hittills kan jag rekommendera Onsalavillan. Vi har ännu inte stött på några problem och de få och små 'problem' vi haft har gått att lösa utan strul. Huset känns kvalitativt byggt. Snickarna är väldigt noggranna.

Fråga bara på om det är något specifikt ni undrar. Värt att nämna är ju att gräv- och schaktarbetet inte ingår i Onsalavillans pris samt invändig målning (dock ingår färg och tapeter).
 
Redigerat:
Byggde med OnsalaVillan för tre år sedan och kan varmt rekommendera dem. Totalentreprenad och både säljare och snickare är anställda av OnsalaVillan vilket jag ser som ett stort plus.

I grundutförande skulle jag säga att kvalitén är mycket hög. Standard någonstans i mitten. Funktionellt/rejält och snyggt, utan bling (vill man bo i en överdesignad heminredningstidning är nog inte OV rätt val). Bra pris på tillvalen (fick OnsalaVillans rabatt på alla kökstillval hos Ballingslöv t.ex.).

De problem som uppstått har lösts utan tjafs. Vilket är långt ifrån självklart hos andra husbyggare (räcker att söka runt lite i forumet för att inse det).
 
Redigerat:
Onsalavillan är helt ok, tycker dock att de generellt lägger sina hus lite lågt. Känns ibland lite nertryckta i marken. Det är synd på så fina hus att de inte syns och kan resa sig med stolthet över marken.
 
Det gör inte vårt i.a.f. Kan man väl göra upp med entreprenören som gräver för grunden?
 
Vi har flera kompisar som byggt Onsalavillor dom senaste åren och dom har bara haft gott att säga om både företagets representanter, killarna som byggde och husen : )
 
Hej och tack för alla kommentarer och synpunkter :)

Vi skall träffa Onsalavillan, Trivselhus och Vårgårdahus nu i veckan så får vi se vad resultatet blir. Fortsättning följer...
 
vi kollade på onsalavillan,och vi har inte lagt dom på hyllan.
jag tycker dom verkar ejälare än trivsel,samt stor valfrihet.
även vårgårda är en favorit.
 
Hej! Har precis byggt (3månader sedan) med Trivselhus söder om Malmö. Vi byggde ett greenline 780 med putsad fasad. Får säga att allt flöt på utan problem. Vi bodde på tomten under hela byggtiden i en stuga som vi sedan rev så man kan nog säga att vi följde
bygget på nära håll. Kan så här efteråt säga att vi är helnöjda med resultatet. TH höll både budget och tiden, inte minst pga vår säljare Johan Salander på TH i Malmö som var en klippa under hela bygget. Har även kompisar som bygger TH och är helnöjda. Däremot kan
jag nog rekommendera att ni väljer bort Tibrokök som TH använder. De har fortf inte lyckat skicka köksdetaljer som saknades. Snart fyra månader utan kökssocklar , och inte har det hjälpt att jag kontaktat tibro.
 
Dags att uppdatera tråden lite!

Allt lutar åt att vi nu kommer att bygga en modifierad 155:a med Onsalavillan :)

Redcoon, du som bygger just denna modell nu, har du några tips till oss? Är det något speciellt vi bör tänka på innan vi startar, något som ni önskar ni hade gjort annorlunda eller bara något ni är nöjda att ni gjorde...

Vi har förlängt lilla allrummet 1,2 meter och kommer att sätta in en skjutdörr till barnavdelningen.

plan.asp

Även synpunkter från andra mottages tacksamt.
 
Sorry att jag inte svarat tidigare. Tycker ni gör helt rätt som gör allrummet något större. Hade vår detaljplan medgett större byggyta hade vi definitivt gjort så också.

Jag kan i nuläget inte komma på något som vi velat gjort annorlunda. Allting har hittills gått så bra och vi är väl ca 2 månader från inflyttning. Jag rekommenderar givetvis att ni väljer etagelösningen mellan kök och vardagsrum. Väl värt pengarna och mycket snyggt!

Se till att kontakta ett antal entreprenörer som skall göra schaktningen på ett tidigt stadie. Besökt tomten tillsammans med de företag som är intresserade. Priset kan variera kraftigt märkte vi så här finns endel att spara. Kan ju också vara bra att boka in något tidigt då dom oftast blir uppbokade på vårkanten och under sommaren.
 
Tack för ditt svar Redcoon! Vi skrev på kontraktet med Onsalavillan i måndags. Etagelösningen gör nästan hela huset så det valde vi till.

Vad gäller markarbeterna så hade vi 3 olika entreprenörer på besök på tomten och de kom fram till nästan samma pris så det känns som att man inte kunde göra mer där.

Slutligen är det oerhört skönt att höra att allt har gått så bra för er, håll tummarna för att det flyter på problemfritt även för oss...
 
Stort grattis till Kontraktet! Det kommer bli hur bra som helst, speciellt med er allrumslösning.

Det är bara att önska lycka till med bygget. Tveka inte att fråga om det skulle dyka upp något som jag kanske kan svara på. Våra snickare har varit väldigt tillmötesgående och noggranna så vi har hela tiden känt oss oss trygga med vårt val av Onsalavillan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.