Funderar på att bygga till garaget med en carport på långsidan.
Min tanke är att förlänga på takstolarna så att resultatet blir som en färdig garage/ carport. Alltså inte ett garage med skärmtak på sidan.

Hänger ni med hur jag menar? Är det svårt att göra på det viset, eller är det bättre att välja "skärmtaksvarianten"?
 
Det borde väl inte vara ngt problem om du behåller garage väggen intakt, då har du ju en bärpunkt där som du sedan kan lägga skarven på när du förlänger takstolarna till carporten, sedan bör man väl beräkna hållfastheten korrekt för att få bärighet i den nya konstruktionen också...

Det enklaste borde ju nästan vara att sätta identiska takstolar på carporten som ligger omlott med de på garaget och sedan bara förlänga upp till den nya nocken som bildas mitt emellan takstolarna, om du vill ha samm vinkel förståss...

Lycka till!
 
Så kan man ju göra. Jag funderade på attförlänga de befintliga takstolarna.
Grannen breddade huset härom året, då lyfte de på "halva" takstolar.
Det gäller väl bara att fästa dem ordentligt... ...räcker det med spikplåt (tror jag det heter) eller bör det göras ytterligare förstärkningar?
 
borde ju fungera med spikplåt tycker man, men du bör kanske prata med någon expertis inom området för att vara på säkra sidan...

Den vertikala kraften tas ju upp av befintlig takstol(där bör man vara säker på att den kan hantera kraften) och den horisontella kraften vilken blir näst intill obefintlig bör kunna förhindras genom spikplåtar eller vinkelbeslag som skruvas med ankarskruv.
När du lägger material (reglar/spontar) på takstolarna så blir ju de även stabila i sidled vid överkant.
Vid gavlarna kan du låta reglvirke gå hela vägen upp för att få extra stabilitet i takstolarna...

Men som sagt, prata med någon expertis inom området!
 
den horisontella kraften vilken blir näst intill obefintlig
Det är ett farligt antagande. Ett garage och i ännu större grad en carport är ett stort vindfång. Och pga. infarten så är de ofta instabila i sin ena ände. man behöver ha någon som kan räkna på det så att det hela inte rasa ihop nästa gång det kommer en vindpust.

Jag såg ett garage som hade rasat (granne till en släkting) i en ganska måttlig höststorm för några år sedan. Felet där (tror jag) var att han höll på att bygga på ett förråd bakom garaget. När han då tog hål i väggen för dörr mellan garage och förråd så hade han kapat ett snedstag.

Den typen av stabilitetsproblem är ofta ännu större för en carport, efterssom man där oftast inte har en en stump vägg på varje sida om infarten.

Så som sagt underskatta inte de horisontella krafterna.
 
Precis, det är därför alltid bäst att prata med en expertis inom området...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.