Har ni erfarenheter? Att Keystone är dyrast har vi insett, men också snyggast tror vi... Hur jobbigt är det egentligen med block som väger 40 kg jämfört med 25? Någon som byggt med ovanstående murar och vill dela med sig av erfarenheter? Vi tänker försöka oss på jobbet själva. Vi ska bygga mycket, ca 70 kvm.

// Lina
 
Vi bygger med benders megastone just nu (25kg styck), och jag, som visserligen är rätt svag, skulle nog inte orka lyfta tyngre utan risk för ryggskador (det går inte alltid att lyfta dem av pallen "med benen").

Hur jobbigt det är beror också på hur mycket man måste gräva/flytta jord. Vi ska höja en del av tomten, vilket betyder att man måste fylla med jord allt eftersom. Det visade sig vara lite besvärligt; grus på ena sidan geoduken och jord på den andra, om vartannat. Det är ju betydligt enklare om jorden redan är på plats, för då behöver man bara lämna plats för gruset bakom, lägga duken, mura, och fylla upp med grus. :) Det, underarbetet ("fingrus" under muren som ska packas) och att få första raden i våg är det som tar tid, sen går det fort och är ganska kul.

Vi bygger ca 11m * 1,40 som högst med den stenen (svängd mur, så det ska enligt säljaren gå bra), och sen ca 20m till * ca 40cm högt med en mindre sten, dvs MYCKET mindre än vad ni ska bygga, men ger man sig f*n på det är det klart att det går. Grunda några veckor på gymet bara, så ryggen håller. ;)

 
Tack för infon. Intressant läsning. Lutar åt att bygga Keystone så det är väl bara för oss (läs: mannen ;) ) att börja på gymmet igen. Vi behöver inte höja tomten utan jorden finns där redan som tur är.

Ingen med erfarenhet av Keystone som vill dela med sig?

// Lina
 
Vi byggde en Keystonemur på cirka 30 kvm, tror det vara ungefär 380 stenar á 38 kg (den rundade stenen väger 2 kg mindre än den raka). Muren är närmare 2,5 meter på högsta stället och för två år sedan fanns det nästan ingen annan sten som klarade det trycket.

Keystone stenarna fyller man ju dessutom med grus så de blir ännu tyngre vilket skall göra den ännu stadigare.

Skulle jag bygga en mur idag skulle jag förmodligen välja en annan sten, speciellt om det rör sig om en lägre mur. Är det dessutom en mur som skall vara rak faller en del av finessen med Keystone, den är suverän när man skall bygga en mur som svänger.

En stor skillnad mellan Keystone och flera andra stenar är att Keystone använder sig av glasfiberpinnar för att förankra stenarna sinsemellan, här finns det lite olika justeringar och göra beroende på murens lutning och svängar. Skall muren vara helt rak tar detta bara en massa extra tid, för justeringen för att få den rak måste göras för varje sten.

Andra stenar med en fasad klack i bakkant är ju bara att dra fram tills de ligger emot bakkanten på stenen under, mycket smidigt.

Detta som koko nämner om fyllnaden bakom är också etrt stort problem med Keystone eftersom det går inte att fylla en sten med grus om det inte ligger massor bakom som stoppar, då rinner gruset ut på baksidan.
Vi hade en grävare på plats nästan hela tiden under byggnationen, max tre lager kunde vi bygga innan det var dags för återfyllning.

Keystone klarar väl bortåt 4 meter höga stödmurar och man kan låta muren slingra fram om man så önskar och då är det ett lämpligt alternativ.

Visst klarar man bygga en sådan mur, jag var i princip själv så det blev över 15 ton man flyttade på under ett par veckor. Sedan skyfflade man väl i ett par ton grus i stenarna också så efter det är man hyffsat vältränad (i bästa fall). Rådet jag kan ge är att börja försiktigt och kanske sprida ut alla lyften på många dagar och också över dagen. Kör kanske bara ett 10 tal stenar första dagen och öka successivt.

Hörde om någon som slängde upp en stödmur på två dagar och sedan var sängliggande veckan efter, med risk för bestående ryggproblem. Så det finns anledning att vara försiktig. Finns också speciella bärhantag till Keystone-stenarna som gör det hela lite enklare.

Jag tror Keystone har gjort om stenen lite sedan vi byggde, men här ser du hur vår sten såg ut. Hålet i mitten går rakt igenom så fyller man det rinner det mellan de två underliggande stenarna. Detta förutsätter att man har fyllning bakom.

muren145.JPG
 
Tack snälla Nybyggare för all den infon! Det är guld värt att få höra synpunkter från någon som gjort jobbet.

// Lina
 
enligt benders så bör man inte bygga megastone mycket över metern (110-120), visst, beror på vad det är för material bakom.

däremot så är megawall framtagen för lite högre murar, där de arbetar med geo-nät som förankrar muren i slänten. finns även färdiga hörn å startstenar, toppstenar, stolpar etc i serien som gör den intressant!
finns även en dubbelsidig mur.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.