Hej,

Håller på och ska dra el mm i väggarna på nya vardagsrummet. Vill givetvis förbereda för att kunna dölja så mycket som möjligt av kablar bakom väggarna. Tex högtalare till 5+1 (för det borde väl fortfarande vara det som gäller?).

Min fråga är enkel: Vilken placering av dosorna bör jag ha? Höjd över mark, i sidled cc mått från TVn etc etc...

Jag har även förberett för tele, antenn och ethernet bakom väggen... Kommer ni på något annat som kan vara vettigt?

Till högtalarna, antar att det räcker med 16mm rör?
HDMI, finns det en chans att dra den genom ett 20mm rör?

Mvh Tobbe G
 
Placering av dosor är omöjligt att svara på, beror på vad du har, hur rummet se ut, vilka möbler du har, ... etc. Jag la mina vita Canton Ergo 601or i den höjd som tavlorna ska upp på + i var ända på soffan typ så att man mitt i soffan sitter "mitt i".

Tror det är svårt att få in HDMI i 20-rör ... ta en titt på Minhembio.com, såg en kille som gjorde grymt trevligt med avloppsrör 50mm :)

2318331.jpg
 
Varför ha högtalarna synliga? :)

Jag var och tittade på ett "öppet hus" i fredags hos en generalagent för nytt mediacenterlösning. Intressant med tanke på byggnation och installation.
Det stora vardagsrummet hade totalt 11 högtalare som då var möjligt att dela upp i två zoner. Nio högtalare var för själva vardagsrummet och resterande två för ljud till själva mathörnan.
Dock var det inte en enda högtalare som syntes. Allting var inbyggt i väggarna och doldes typ av tapetväven. Passar bra in mellan sedvanliga regelverket med cc 60.

Tufft :)
 
När du ändå är igång och drar rör med kabel i väggarna så skulle jag rekommendera att iaf förbereda för ett 7.1 eller 7.2 system. Jag tror att det kommer att gå mer och mer mot dessa.
 
TobbeGardner skrev:
Till högtalarna, antar att det räcker med 16mm rör?
HDMI, finns det en chans att dra den genom ett 20mm rör?

Mvh Tobbe G
I en 20mm slang får du definitivt inte genom hdmi-kabeln, inte 25mm heller. Fråga mig...

Du bör nog komma upp i 32 eller helst 40 om det nu är standardmått.

Så här i efterhand skulle jag själv ha valt 50mm kabelslang från teven till mediaplatsen.
 
Jag testade lite olika varianter nyligen, att få igenom en HDMI-kabel genom ett 22mm-rör med en böj var i stort sett omöjligt, och då hade jag ändå en ganska smal kontakt.

50 mm avloppsrör fungerade bättre, det är dessutom billigt. Fortfarande lite trångt i böjarna, dock, och eftersom jag inte ville borra igenom sju bjälkar slutade det med att jag stoppade in "tillräckligt" med kablar löst i undertaket istället.
 
Miles skrev:
Placering av dosor är omöjligt att svara på, beror på vad du har, hur rummet se ut, vilka möbler du har, ... etc. Jag la mina vita Canton Ergo 601or i den höjd som tavlorna ska upp på + i var ända på soffan typ så att man mitt i soffan sitter "mitt i".

Tror det är svårt att få in HDMI i 20-rör ... ta en titt på Minhembio.com, såg en kille som gjorde grymt trevligt med avloppsrör 50mm :)

[bild]
Så här gjorde jag, funkar perfekt, nere vid fotlisten har jag uttag för el, tele och tv. Detta dras genom ett avloppsrör som mynnar ut bakom tv:n. Det är svårt att få plats med el uttag bakom tv:n. Jag löste det till ock med så att digitalboxen satte jag fast med buntband bakom tv:n. Vips bara tv på väggen och inga sladdar som hänger under eller kabelkanaler bara ren vägg runt tv:n.:)
 
Havsutsikt skrev:
Så här gjorde jag, funkar perfekt, nere vid fotlisten har jag uttag för el, tele och tv. Detta dras genom ett avloppsrör som mynnar ut bakom tv:n. Det är svårt att få plats med el uttag bakom tv:n. Jag löste det till ock med så att digitalboxen satte jag fast med buntband bakom tv:n. Vips bara tv på väggen och inga sladdar som hänger under eller kabelkanaler bara ren vägg runt tv:n.:)
Jag fällde in en låda bakom teven för dubbla uttag, högtalarkablar och en box för att skicka signal till andra rum fick plats. Dock hade jag som sagt missberäknat hdmi-sladdens storlek...
 
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.