Hej.

Jag skall borra hål i väggen för vår duschblandare. Vi har inte lagt fuktspärren ännu.
Rören skall gå rakt igenom väggen för att anslutas på andra sidan. Det är lättbetong vägg på ca 7 - 8 cm (gissar jag). Vi kommer att använda en monteringsplatta 160 cc som vi sätter blandaren på.

Jag undrar:

1. Vilken typ av rör skall jag använda ? Duger vanliga kopparrör ?

2. Vilken dimension skall jag använda ? Det är bara duschblandaren som ansluts.

3. Skall man fylla / täta mellan röret och väggen (menar alltså genomgången och inte tätskictet)

4. Skall rören förankras på baksidan.
Jag har tänkt mig att på baksidan av väggen sätta en 90 graders koppling och fortsätta med rör till anslutningen. Och förankra röret direkt efter 90 graders kopplingen.

5. Vilken höjd skall blandaren sitta på från färdigt golv räknat.

Är det andra saker jag skall ta hänsyn till. Gör detta / gör absolut inte så här.

/Kjell
 
Redigerat:
1. Koppar rör duger bra, eller PEX. Osäker på om det kanske bör vara Prisol koppar rör. Dvs om det behövs någon sort siolering där det går igenom betongen.

2. 15 mm är ganska vanligt, men jag tror att det går med 12 också. Tänk på att monteringsplattan är olika för olika dimensioner, även annan platta som du skall köra med PEX. Själva rörkopplingen är en del av plattan.

3 jag tror att man brukar göra det. Kanske finns risk för kondens på kallvattenröret inne i väggen annars.

4. Det är viktigt att rören är ordentligt förankrade. Du skall ju senare sätta en manchett på röret när du gör tätskiktet. Då får det inte gå att rubba rören. Dvs de får inte bara sitta fast i tätskiktet.

5. kommer inte ihåg.

Gör kopplingen på andra sidan väggen helt klar innan du tätskiktar. Vore inte så kul att upptäcka att man kapat 5mm för mycket på den sidan när både tätskikt och kakel redan sitter på plats. Illa nog at man kan riskera en sådan felkapning på badrumssidan när blandarfästet skall monteras.

Tänk på att det måste finnas bra material att fästa blandarbrickan i. Och kolla redan nu hur långa skruvar du behöver för att komma igenom ev. halvdålig puts (plus kakel osv), in till bra vägg.
 
Jag har just byggt badrum. Jag har inte lättbetong utan en vanlig regelstomme av trä.

1. Prisolrör. De är väldigt enkla att böja (Men var försiktig så de inte knäcks)

2. Eftersom jag satte en kombinerad badkars- & dushblandare valde jag 15mm rör. Är det bara dush tror jag 12mm duger.

3. Jag ser ingen anledning till att täta runt röret. Inte innan tätskiktet kommer på plats. Då tätar du ju med manschetter mm. Men se till så det sitter ordentligt eftersom du kommer såga av röret efter att du fåtrt upp kakel.

4. Rören skall förankras på baksidan. I mitt fall drog jag röret genom en kortling.

TÄNK PÅ att du INTE skall ha några kopplingan inne i väggen. D.v.s. den där 90-böjen som du pratar om är inte lämplig. Man får ha kopplingar i väggen under förutsättning att du har en inspektionslucka. Använder du prisol kan man ofta slippa det.

En annan sak som du inte skall glömma är att ha ordentligt med fästa inne i väggen för att skruva fast blandaren. Du bör även se till att du har nåt att fästa hållaren för dushhandtaget.

5. Kommer inte ihåg vilken höjd jag satte blandaren på, men min är ju för badkar så det är antagligen inte intressant för dig hursomhelst..

/jonathan
 
Det blir ganska lika svar :)
 
jovox skrev:
1. Prisolrör. De är väldigt enkla att böja (Men var försiktig så de inte knäcks)
Jag har Prisolrör till handfatet, men det är enklare eftersom ansluting görs på ett helt annat sätt och dessutom inne i underskåpet. Om jag användre Prisolrör, var skalar jag av plasten på röret. Vid kakelkanten eller vid lättbetongskanten ? Och hur skalar man av plasten ?

jovox skrev:
2. Eftersom jag satte en kombinerad badkars- & dushblandare valde jag 15mm rör. Är det bara dush tror jag 12mm duger.
Är det olika monteringsplattor för 12 mm respektive 15 mm rör ?

jovox skrev:
3. Jag ser ingen anledning till att täta runt röret. Inte innan tätskiktet kommer på plats. Då tätar du ju med manschetter mm. Men se till så det sitter ordentligt eftersom du kommer såga av röret efter att du fåtrt upp kakel.
Hur ser jag då till att de sitter ordentligt fast ? Om jag exempelvis använder 15 mm rör så borrar jag med ett 15 mm borr ( i praktiken blir ju säkert hålet lite större. Använder man prisolrör blir ju hålen 22 mm. För motsvarande grovlek på rören.

jovox skrev:
4. Rören skall förankras på baksidan. I mitt fall drog jag röret genom en kortling.
Och vad är då en kortling ? Jag menar att jag har en lättbetongsvägg.

jovox skrev:
TÄNK PÅ att du INTE skall ha några kopplingan inne i väggen. D.v.s. den där 90-böjen som du pratar om är inte lämplig. Man får ha kopplingar i väggen under förutsättning att du har en inspektionslucka. Använder du prisol kan man ofta slippa det..
Det är riktigt. Vad jag menade med 90 graders kopplingen var alltså på baksidan av väggen (det är ett pannrum). Eftersom jag har lättbetongsvägg, så borrar jag helt enkelt två hål rak igenom väggen drar rören igenom den ca 7-8 cm tjocka väggen. På andra sidan (alltså i pannrummet) sätter jag en 90 graders koppling alternativt böjer röret 90 grader.

jovox skrev:
En annan sak som du inte skall glömma är att ha ordentligt med fästa inne i väggen för att skruva fast blandaren. Du bör även se till att du har nåt att fästa hållaren för dushhandtaget.
Ja det är en sak som jag tänker på precis hela tiden. Lättbetong vägg. 7 - 8 cm tjock (uppskattat). Vad har jag för andra val än att borra ett hål. Använda betongplugg och en lämplig skruv ? ju djupare hål och längre plugg och skruv dess bättre antar jag. Eller använder man genomgående skrivt med bricka och mutter på baksidan. Och tätar på samma sätt som jag skulle gjort om jag använde plugg ?

Om jag nu använder Prisolrör. Var skalar jag av plasten. I jämnkant med lättbetongväggen före machetter och tätskickt. Eller i jämnkant med kaklet efter machet och tätskickt ?

Känner att jag vill ha bra kolla på detta.
 
Två svar nästan samtidigt. :)

hempularen skrev:
1. Koppar rör duger bra, eller PEX. Osäker på om det kanske
bör vara Prisol koppar rör. Dvs om det behövs någon sort siolering där det går igenom betongen.
Personligen känner jag mest för "vanliga" kopparör. Då jag får en känsla av ett de är mer stumma, Men det betyder ju inte att det är rätt för den sakens skull. Men då har jag ingen isolering mellan rör och vägg.

hempularen skrev:
15 mm är ganska vanligt, men jag tror att det går med 12 också. Tänk på att monteringsplattan är olika för olika dimensioner, även annan platta som du skall köra med PEX. Själva rörkopplingen är en del av plattan.
Ok. Jag har sett att det finns plattor speciellt för PEX rör. Måste man då först bestämma sig för 12 respektive 15 mm rör. Får kolla om jag hittar olika plattor för detta.

hempularen skrev:
3 jag tror att man brukar göra det. Kanske finns risk för kondens på kallvattenröret inne i väggen annars.
Det var så jag tänkte. Frågan i så fall med vad ? Kanske inte helt enkelt att trycka in silikon i utrymmet mellan rör och vägg. Beror ju iof på vilken dimension man borrar med.

hempularen skrev:
4. Det är viktigt att rören är ordentligt förankrade. Du skall ju senare sätta en manchett på röret när du gör tätskiktet. Då får det inte gå att rubba rören. Dvs de får inte bara sitta fast i tätskiktet.
Jag har sätt ett det finns pinskruvar som man kan skruva in i väggen och som är platta i endan med ett hål för att sätta fast en klämma runt rören. Funderar på att använda en sådan. Duger det tro ?

hempularen skrev:
Gör kopplingen på andra sidan väggen helt klar innan du tätskiktar. Vore inte så kul att upptäcka att man kapat 5mm för mycket på den sidan när både tätskikt och kakel redan sitter på plats. Illa nog at man kan riskera en sådan felkapning på badrumssidan när blandarfästet skall monteras.
Ok. Kopplar nog en del. Kopplar inte på hela vägen till vatten. Men jag kan ju dra rören och förbereda så att det är bara att ansluta dem sista biten.

hempularen skrev:
Tänk på att det måste finnas bra material att fästa blandarbrickan i. Och kolla redan nu hur långa skruvar du behöver för att komma igenom ev. halvdålig puts (plus kakel osv), in till bra vägg.
Vilka val har man på en lättbetongvägg ? Djupt hål, lång plugg och skruv ? Eller genomgående skriv med bricka och mutter på baksidan ?
 
Jag lät mina prisolrör sticka ut med plast på tills kaklet var satt. Sedan skalade jag dem i sabmand med att jag kopplade in blandaren. Plasten kan du enkelt skala av med en vanlig morakniv eller tapetkniv.

Ett tips är att sätta för rören med lite tejp så du inte får in massa flytspackel och tätskikt i dem.

Den monteringsplattan som jag använde fungerar både för 12mm och 15mm
rör.

Ett 20mm prisolrör bygger (som du säger) ca 22mm. Du får helt enkelt se till att borra ett tillräckligt litet hål eller fästa röret på baksidan väggen. Jag har dragit fast mina med hålband som jag klämt fast rören med.

Du har inget behov av kortlingar då du har lättbetong. Det var bara vad jag använde eftersom jag har en träregelstomme.

Jag har inte mycket erfarenhet av att rästa saker i lättbetong, men det låter ju absolut helt tillräckligt att använda plugg.

Ö.h.t. låter det bekvämt att ha betong i väggarna i badrummet jämfört med träreglar..
 
jovox skrev:
Jag lät mina prisolrör sticka ut med plast på tills kaklet var satt. Sedan skalade jag dem i sabmand med att jag kopplade in blandaren. Plasten kan du enkelt skala av med en vanlig morakniv eller tapetkniv.

Ett tips är att sätta för rören med lite tejp så du inte får in massa flytspackel och tätskikt i dem.

Den monteringsplattan som jag använde fungerar både för 12mm och 15mm
rör.

Ett 20mm prisolrör bygger (som du säger) ca 22mm. Du får helt enkelt se till att borra ett tillräckligt litet hål eller fästa röret på baksidan väggen. Jag har dragit fast mina med hålband som jag klämt fast rören med.

Du har inget behov av kortlingar då du har lättbetong. Det var bara vad jag använde eftersom jag har en träregelstomme.

Jag har inte mycket erfarenhet av att rästa saker i lättbetong, men det låter ju absolut helt tillräckligt att använda plugg.

Ö.h.t. låter det bekvämt att ha betong i väggarna i badrummet jämfört med träreglar..
Tack.
 
Ang att täta hålet från baksidan. Om det överhuvudtaget behövs så räcker set säkert att täta ytligt med silikon eller latexfog. Syftet skulle ju bara vara att hindra fuktig luft att komma in och kondensera.

Kör du med prisolrör så är inte kondens en risk.
 
hempularen skrev:
Ang att täta hålet från baksidan. Om det överhuvudtaget behövs så räcker set säkert att täta ytligt med silikon eller latexfog. Syftet skulle ju bara vara att hindra fuktig luft att komma in och kondensera.

Kör du med prisolrör så är inte kondens en risk.
Ok. Det finns fördelar med Prisolrör i detta fallet.
 
Ja, om det nu är någon risk med otätat överhuvudtaget, det var mer en hypotes från mig. Själv körde jag med PEX rör i rör, då är det heller ingen kondensrisk, men mina rör går ju lite längre än bara genom en vägg.
 
hempularen skrev:
Ja, om det nu är någon risk med otätat överhuvudtaget, det var mer en hypotes från mig. Själv körde jag med PEX rör i rör, då är det heller ingen kondensrisk, men mina rör går ju lite längre än bara genom en vägg.
Ok. Jag förstår. Det finns en annan stor fördel med Prisolrör, nämligen den att jag har ett bockningsverktyg för just dessa rör. Men det är ju en helt annan sak.

Egentligen vill jag helst ha vanliga kopparör. Kan inte egentligen säga varför, Inbillar mig bara att det är lättare. Får en känsla av att radien blir mindre då man böjer dem. De är lite styvare och behöver inte ha någon förstärkningsring invändigt. Samt att jag slipper skala av plasten och liknande. Men jag har inget verktyg för att böja dem.

/Kjell
 
110 cm öfg sätter du blandaren på.
 
Jenzza skrev:
110 cm öfg sätter du blandaren på.
Tack.
 
J jovox skrev:
Det blir ganska lika svar :)
åm snäcks prisolrör i läkablok väggen kan man kopla och putca på
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.