Har fått för mig att vinklarna 33,9° typ och 22°.... (eller vad det är...), de som finns förinställda på kap&gersågen är just till för att kunna lägga en hålkälslist på sågbordet och ändå få rätt vinkel när man sen sätter upp den i taket!? eller har jag fått det om bakhälen?

Det hjälper ju iofs inte om hur man ska tänka så att man får vinkeln åt rätt håll. När jag står vid sågen så "tänker" jag väggen/hörnet och ser den framför mig och då brukar det bli rätt.
 
krills skrev:
Har fått för mig att vinklarna 33,9° typ och 22°.... (eller vad det är...), de som finns förinställda på kap&gersågen är just till för att kunna lägga en hålkälslist på sågbordet och ändå få rätt vinkel när man sen sätter upp den i taket!? eller har jag fått det om bakhälen?

Det hjälper ju iofs inte om hur man ska tänka så att man får vinkeln åt rätt håll. När jag står vid sågen så "tänker" jag väggen/hörnet och ser den framför mig och då brukar det bli rätt.
Jag lyfter tråden och lägger till en lathund som jag har plastat in och satt fast på väggen bakom gersågen.
 
Här är tabellen för vinkelinställningarna i XL-format. Man kan ändra listvinkeln.
 
Men hur fasen gör man när man har ryggåstak som möter ett plant tak? (Burspråk)
Samt hur får man rätt vinkel i nocken av ryggåstaket?
 
mattiasp skrev:
Jag lyfter tråden och lägger till en lathund som jag har plastat in och satt fast på väggen bakom gersågen.
Vad är Mitre och Bevel ??
 
Om vi betraktar en vanlig elektrisk kap/gersåg:

Mitre = geringsvinkeln, eller vridning av geringsbordet kring en axel som är normalen till (ortogonal mot) horisontalplanet. Axeln ligger i samma plan som geringsanhållet

Bevel = lutningsvinkel, eller vridning kring en axel som är parallell med geringsbordet. Axeln ligger i samma plan som geringsbordet.

Inte så lätt att beskriva om man inte ids leta fram en bild

/Mattias
 
Här är lite detaljbilder från min hålkälslistuppsättning. Jag har gjort som mattiasp med flera förespråkar och resultatet blir riktigt bra om man är noggrann.

Efter kapning och tillsågning blir alltså resultatet av änden som de två första bilderna visar. Listerna på plats kom med på en bild också. För tillsågningen av profilen (efter 45 graderssågningen) använde jag multimastern med den runda klingan. Lyckades få riktigt bra precision med denna.
 
  • Hålkäl framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hålkäl baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsatt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
En regel som jag kör med vid hålkärl,,, det är.... Vänster sida,,,,, upponed med listen till vänster på bordet... Såga 45 gr.... Sen gäller kniven på baksidan... tills det blir lövtunnt på baksidan... svårt att förklara men träna på några spillbitar....
 
Hej,

Hur faaaaaaan gör man om man inte här räta hörn, dvs om hörnen är tex 100 grader eller 30 grader. Jag mäter med smygvinkeln men får banne mig inte till det. Hur ska man tänka egentligen? Detta gäller hålkälslister men det är väl samma princip för alla.
 
1. Köp en gersåg av god kvalite. Inte något 100 kroners på Överskott eller Claes Olsson. Man säljer på Jula en svensk gersåg för strax under 1000 lappen. Då börjar det likna något. Been there, done it.......

2. Inse att som hobbysnickare har man begränsningar vad gäller erfarenhet att läsa av hurvuda man ska tälja och karva i listen för att få det perfekt. ÄVEN om man övar på spillbitar till förbannelse. Man måste se på när någon som kan, faktiskt gör det.

3. Har du ett rum som inte har en enda rät vinel någonstans så kan man istället för att passa in hela listen i ett stycke med gering i båda kanterna på en gång - kapa av så man BÖRJAR med själva hörnet och bara tar kanske 50 cm bit på varje sida och får vinkeln korrekt. Då får man visserligen en 2 st 90 graders skarv extra längs sidan, men det är MYCKET lättare att få till. Så har jag gjort i stugan (där det är snett i alla led) efter tips av snickare som också visade mig på plats.

4. Inse att det inte blir 100% och köp silikon och fyll i den sista milimetern. Du anar inte hur mycket silikon även riktiga hantverkare använder sig av. Måla rikligt, även färg fyller springor. Någon sa att "silikon är den moderna snickarens bästa vän". Det är ju inte värre än att sätta upp lister i frigolit, (eller hur det nu stavas).

Efter ha sett riktiga så kallade erfarna finsnickare med goda referenser i arbete när man renoverade vår tidigare lägenhet i Sthlm så kommer jag händanefter ALDRIG att skämmas för mina geringar eller bruk av silikon och spackel. Det syns ju inte. Huvudsaken man vet att det håller, så är det ju välgjort även om man tagit en liten genväg.
 
en liten förtydligan bara... köp INTE silicon, det går inte att måla över, det du skall ha är akrylfog eller målarfog. men det står på flaskorna vika som är övermålningsbara. Sen är det bara träning... lycka till...
 
Använd inte silikon! Ej övermålningsbar. Använg tex latexfog istället.
 
frede skrev:
Hej,

Hur faaaaaaan gör man om man inte här räta hörn, dvs om hörnen är tex 100 grader eller 30 grader. Jag mäter med smygvinkeln men får banne mig inte till det. Hur ska man tänka egentligen? Detta gäller hålkälslister men det är väl samma princip för alla.
Om man kör den vanligaste metoden - den när man gerar båda listerna - så "brukar man väl" (eller, jag tycker att det blir snyggast och enklast i a f) gera båda sidorna lika mycket. Alltså t ex, om det är ett innerhörn om 100 grader geras båda listerna som möts där 50 grader.

Hur blir då det på kap- och gersågen?
Låt oss utgå från att vi lägger listen upp och ned på kap- och gersågen, d v s sidan som ska vara mot väggen vänds mot anhållet och sidan som ska vara mot taket vänds mot sågbordet. Listens konkava sida är då vänd uppåt/framåt mot dig när du står och sågar. På så sätt ligger listen stadigt och är lätt att hålla i läge.
Eftersom listen är upp- och nedvänd blir riktningarna omvända; om du t ex ska kapa en list som ska sitta till vänster om hörnet, så är biten som du ska ha kvar vara till höger när den ligger på sågen.
Hur ska man då ställa in geringsvinkeln?
Om det är fråga om ett innerhörn ska sågens handtag svängas i riktning MOT den del som ska vara kvar, så att den biten får en spetsig vinkel inåt klingan och anhållet. Ska den kapas till 45 grader är allt frid och fröjd, bara att ställa in det. Ska det vara nåt annat än 45 kan du tänka så här: Varje grad som du svänger klingan är ytterligare en grad som du TAR BORT från biten som du ska använda. Antalet grader som du svänger ska därför vara 90 minus det antal grader som du ska ha kvar. Alltså - om du har ett 100 graders innerhörn och ska såga listen till höger om det -> listen ska kapas till 50 grader -> sväng 90 - 50 = 40 grader åt vänster.
Om det är ett ytterhörn ska sågens handtag svängas BORT FRÅN delen som ska vara kvar men antalet grader räknas ut på samma sätt, eftersom det nu är kanten mot taket/sågbordet som ska vara i vinkelns yttersta spets, så det är fortfarande så att varje ytterligare grad du svänger gör biten som ska vara kvar en grad spetsigare. T ex för att såga listen till höger om ytterhörn à 86 grader -> listen ska vara 43 grader -> sväng 90 - 43 = 47 grader åt höger.
(Det är nog bäst att jag påminner igen om att ovanstående gäller under förutsättning att man följer rådet att vända listen upp och ned i kap- och gersågen...gör man inte det blir det väldigt bakvänt om man försöker göra som jag säger...)

Mattias P:s metod funkar lika bra i hörn som inte är 90 grader. Den är faktiskt mer förlåtande när det gäller vinkeln än "det vanliga sättet". Man ställer in sågen med samma tänk som för innerhörn ovan (metoden funkar ju inte i ytterhörn).
 
sorry:surprised:jag menar självklart någon typ av latexfog och övermålningsbar sådan.....absolut inte silikon...! vet inte varför jag skrev så fel.

jag tackar de som uppmärksammade denna fadäs.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.