Vi märkte rätt snart i vårt "nya" hus (~1850-tal men införskaffat för ung. 2år sedan) att det är rätt "gungit", så fort några större maskiner kör på vägen så kan det kännas rätt rejält. Lite obeghagligt tyckte vi, men inte mycket att göra åt.
Nu pågår arbeten i närheten, Göta Kanal håller på att upprustas, och det grävs, dunkas, körs med tunga grävskopor etc. Detta har fått till följd att det är ett nästan konstant gungande i huset, ju högre upp desto värre förstås. Min fru kan knappt vara uppe på vår nyinredda vind eftersom hon känner "sjösjuka" komma krypande av allt gungande.
Själv står jag lite handfallen för jag vet inte vad jag skall eller kan göra...jag menar, så länge inte huset uppvisar skador så känns det lite dumt att "klaga", och vad skall dom göra egentligen? Kan ju inte gärna be dom sluta jobba eller lägga ut madrasser att köra på. Fast man vet ju inte heller hur det påverkar huset i långa loppet att det beter sig som det gör. Nu pågår ju inte arbetena i kanalen för evighet, men maskiner kör ju förbi lite nu och då.
Är det överhuvudtaget ett problem jag skall tänka på eller är det ett icke problem som alla husägare får leva med??
 
Vårt hus gungar inte. Men det är från 1900-talet.
Det verkar ju lite konstigt. Är det ett timmerhus ellerr plankor? För jag antar att det inte är av sten? Ni kanske kan sätta typ tältlinor med vajrar medan de bygger? Det ser ju säkert lite roligt ut, men det borde hejda gungandet.

Annars kan man väl misstänka att konstruktionen inte är styv, att det alltså fattas något som håller väggarna i diagonalled. Om ni t.ex ska byta fasad, kanske ni kan staga under den nya fassaden med någon sorts metallband på diagonalen. Som på den här bilden:
http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2006-02_Isolera/Toppstugan/slides/2006-01-21_4.html
 
Kolla upp om ni kan få ersättning för eventuella skador som arbetet kan orsaka. Skorsten, grund osv kan spricka.
Man brukar dokumentera före och efter sprängningar o.d. Nya skador som uppkommit vid arbetet skall ersättas.
Troligen står huset på lera som rör sig av maskinerna.
 
Om det är ett timmerhus så brukar det vara långt mellan bjälkarna, 100-120cm cc. Detta bidrar nog till gungkänsligheten. Inget problem förr när det var häst/ox draget som gällde eller tidiga traktorer. Våran bagarstuga gungar också när stora jordbruksmaksiner drar förbi....inte kul. Påtala för byggansvarig att ni har rörelsekänningar i huset! Hur ser grunden ut? Torp, kil, eller annat? Markförhållandena kan ju också orsaka gunget. Lera brukar ju kunna fortplanta tryck ganska bra.
 
Det är ett putsat timmerhus, och för en 10 år sedan tilläggsisolerat med revetering utanpå. Att spänna vajrar...visst skulle det se väldigt skojigt ut :D men vet inte om det skulle gå, tomten är rätt liten och det måste väl vara rejäla doningar och spända som fiolsträng för att hindra gungandet??
 
gafsan skrev:
Om det är ett timmerhus så brukar det vara långt mellan bjälkarna, 100-120cm cc. Detta bidrar nog till gungkänsligheten. Inget problem förr när det var häst/ox draget som gällde eller tidiga traktorer. Våran bagarstuga gungar också när stora jordbruksmaksiner drar förbi....inte kul. Påtala för byggansvarig att ni har rörelsekänningar i huset! Hur ser grunden ut? Torp, kil, eller annat? Markförhållandena kan ju också orsaka gunget. Lera brukar ju kunna fortplanta tryck ganska bra.
Torpargrund, och säkerligen lera i marken (typ 25-30m från kanalen)
 
Det är nog så att huset ligger flyttande på lera och när dom här tunga maskinerna som åker förbi så ger dom små "skalv " efter sig. Var uppmärksam på sprikor och sättningar i huset. Jag skulle nog provtrycka skorsten så man fick den kollad. Hör med ditt försäkringbolag om du märker att det bli några skador någonstans på huset. Eller hör med dom på en gång och påtala problemet för dom. Lycka till
 
Det är säkert leran som är boven i dramat. Jag tror tyvärr inte att det finns nåt att göra åt det.
 
Tror också det är lera. Har ett hus som står tre meter från en landsväg, och blålera under ytjorden. Där gungar det när timmerbilarna åker förbi. Det huset är visserligen i ett eländigt skick, men det beror inte på gungningarna. Det är liggtimmer från 1700-talet för övrigt.

Men kolla med försäkringsbolaget för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.