Tyvärr inte provat. Är inte heller särskilt svag för DeWalt, utom handöverfräsarna som jag verkligen gillar!

2-26:an är väldigt rivig när man bilar med den, men inget problem när man borrar tycker jag. SDS-chucken går in i lådan, det är om den andra sitter på man måste byta eller ta av den.
 
Den Makitan har jag i jobbet och jag tycker INTE om den.

Den är inget fel på vad den klarar av egentligen förutom att den på något sätt känns ineffektiv, speciellt med mindre dimensioner som 5.5mm borr. Dessutom är den oerhört lång och otymplig. Dock är den enda jag jämför med, Hilti, som är ergonomiskt ljusår före Makita. Kompaktare skönare maskin att jobba med får man fasen leta efter.

Min poäng är att du ska känna på dom :)
Kort och kompakt är bra, lååånga maskiner är usch.
 
Jag kan också passa på att lansera ytterligare två alternativ i klassen lätta borrhammare:

Milwaukee PPH 26 XE
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 3,0 J
Vikt: 3,0 kg
Pris: 3.400 kr

Hitachi DH24PB3 (saknar dock mejslingsfunktionen)
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 3,2 J
Vikt: 2,3 kg
Pris: 2.000 kr
 
Några alternativ i klassen kompakta (läs korta) borrhammare med motsvarande specar som ovan:

Bosch GBH 3-28 FE Professional (kombihammare med utbyteschuck)
Effekt: 720 W
Slagstyrka: 3,3 J
Vikt: 3,4 kg
Pris: 4.600 kr

Makita HR2811FT
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 2,9 J
Vikt: 3,4 kg
Pris: 3.500 kr

DeWalt D25314K
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 3,4 J
Vikt: 3,1 kg
Pris: ingen prisuppgift

Milwaukee PLH 26 QEX
Effekt: 770 W
Slagstyrka: 3,3 J
Vikt: 3,1 kg
Pris: 3.600 kr

Hitachi DH25PB
Effekt: 650 W
Slagstyrka: 3,0 J
Vikt: 3,4 kg
Pris: (ingen prisuppgift)

Man blir ju inte direkt positivt överraskad av specarna för motsvarande borrhammare med D-grepp, även om jag absolut håller med Danne031 om att korta maskiner generellt sett är att föredra.
 
KraftKarl skrev:
På papperet ser ju DeWalten ut att vara en given vinnare med högsta slagstyrkan, lägsta vikten och lägsta priset. Någon som har provat och kan ge ett utlåtande?
Tja låt dig inte luras av specarna.
Jag var notorisk spec-jagare tills jag förra året fick förmånen att prova olika borrhammare. Så här i efterhand kan jag säga att du inte får någon riktig information via specifikationerna när det gäller borrhammare. För här är vikten bra att ha då det handlar om balansen mellan slagstyrkan och rekylen. Har du extra vikter tillgodo kommer den kännas effektivare.
 
Binesh skrev:
Tja låt dig inte luras av specarna.
Jag var notorisk spec-jagare tills jag förra året fick förmånen att prova olika borrhammare. Så här i efterhand kan jag säga att du inte får någon riktig information via specifikationerna när det gäller borrhammare. För här är vikten bra att ha då det handlar om balansen mellan slagstyrkan och rekylen. Har du extra vikter tillgodo kommer den kännas effektivare.
Jag har faktiskt aldrig kopplat det där tidigare, fast det stämmer ju exakt med mina erfarenheter då Hiltin är relativt tung och samtidigt känns mycket effektivare.
 
62_an skrev:
Ska tillägga till de senaste två inläggen:
Det följer med en vanlig chuck också till Dewalten (25114)
Och priset är 1959:-, åtminstone på K-rauta.
Så jag frågar också om nån har erfarenhet av den maskinen.
Jag ska ju borra Nivell-reglar i ojämn betong. Så det är ju bra om maskinen går att kontrollera, annars blir inte reglarna så raka... :|

/L-O
Har den. Och är nöjd. Har aldrig råkat ut för att den inte orkar i.a.f. Inte så mycket att jämföra med då det är den enda borrhammare jag ägt.

Djupanslaget väldigt basic. Och samma problem med att den inte går ner i lådan med utbyteschucken på. Väldigt enkelt att skifta chuck dock så jag upplever det inte som ett problem.
 
Har haft Makitan (2470) i två år och det är väl en helt OK borrhammare. Jag kan dock inte säga att den är exeptionell på något vis. Som någon sa så är den ruskigt lång, något som faktiskt har begränsat mig mer än en gång när jag försökt borra i trånga utrymmen. Dessutom tycker jag den rätt ofta känns lite klen. I övrigt är den rätt lik Boschen (2-26) som jag använt någon enstaka gång.

I dagsläget hade jag nog köpt en begagnad Hilti kombi med borr- och bilningsfunktion. De är lite nimmare i storlek.
 
Har bara skummat igenom tråden, men läste något om en prislimit omkring 10k för en kombihammare där genom-/borrning och mejsling prioriteras och då går iaf min röst till TE-16C.

Men om jag får ge mina personliga åsikter så skulle jag ändå vilja rekommendera att överväga två maskiner. Att bila större jobb med vanligt SDS-fäste gör man helt enkelt inte, av den enkla anledning att SDS-mejslar inte tål att bankas med 20J i skallen. Då måste du iaf upp i SDS-Max fattning och då har du genast en maskin du inte gärna knatar omkring och borrar småhål med.

Min rekommendation, satsa på en TE7C. Där har du en suverän kombimaskin som du hittar på varenda bygge och som räcker långt. I mitt tyckte den överlägsna lätta maskinen med dammsugare och godtycklig mejslingsfunktion i två lägen (låst i ett läge eller frisläpt så du kan rotera mejseln med handen). Det är iaf den jag själv kör med mest tillsammans med te16 eftersom den alltid ligger framme nära till hands. Vid större jobb plockar jag fram 76an och vid stora mejslings/bilningsjobb i golvnivå blir det Makita HM1810. Den sistnämnda lånar jag för det händer bara 1-2ggr per år att den behövs.

Har inte så många andra fabr. att jämföra med mer än Dewalt. Firman ville snåla och köpte in en 10kg Dewalt med Max fäste. Tror den varit inne på reparation 2ggr efter totalt 4-5h användning.

menmen... det är bara vad jag tycker... :)
 
Tack för tipsen!

Jag måste också erkänna att både Makita 2470 och Bosch 2-26 är väldigt otympliga i jämförelse med Hilti TE7. Samtidigt får man mycket onödig vikt med TE7 och en jämförelsevis låg slagenergi för ett pris är mer än dubbelt så högt.

Jag tror också på att ha två olika maskiner om man ska göra några tyngre bilningsarbeten men i mitt fall handlar det inte så mycket om att bila upp betonggolv som att mejsla bort kakel från väggar och liknande.

Jag blir också lite nyfiken på DeWalt - trots vad saltrulle skriver om hållfastheten.

Loppet är inte avgjort än, men det är tuffare än på länge i täten!
 
Jag köpte till slut en D25114K på K-rauta för 1959:-
Tror det är ett bra pris.

/L-O
 
Hitachin ser onekligen ut som ett intressant alternativ. Bra specs med en slagenergi på 3,2J och en vikt på bara 2,3 kg. Priset var det ju inte heller något fel på! Jag konstaterar också att den har både borr-, borrhammar- och mejslingsfunktion, vilket var ett av kraven i början av denna tråd.

DeWalten låter också mycket bra, och det var ju ett bra pris jämfört med listpriset.

Ser fram emot att läsa era utvärderingar!
 
Hitachin borde dyka upp vilken dag som helst. Min utvärdering kanske ska tas med en nypa salt eftersom jag är ny på det här med borrhammare. Den är inköpt inför en flytt till stenhus i april. Där duger det inte att bara ha en skruvdragare...

Kommer givetvis att leta applikation att testa den innan dess. Får väl låna ut den och mig till kompisar i stenhus...
 
Borra hål i betong är inga problem med Dewalt:en. Som att borra i smör. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.