Jag funderar på att öppna upp till nock, samt att ta bort en vägg mellan kök och vardagsrum för att få mera rymd i kåken. Men tänker mig att bara ha öppet till nock i halva huset, ev. göra loft på andra halvan.
Men det här med loft är jag osäker på då höjden mellan "golvet" på kallvinden och taknock är i mitt tycke för litet ca 2 m. inte mycket utrymme att ha loft på. någon som har erfarenhet av dessa ombyggnader?
Om nån har öppnat till nock i halva huset, hur fixade ni till den nya väggen mellan kallvind och innerytrymmen så att det blir snyggt?
Vad använde ni för innertak och isolering där ni öppnat upp till nock?
Gärna tips med bilder!
MVH/Jörgen
 
  • Gilla
Emlin_82 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag har lite samma funderingar som du.
Hur har det gått? Har du påbörjat/genomfört?

Vänlig hälsning
/Andreas
 
  • Gilla
linuskson
  • Laddar…
Hur har det gått med planen att öppna upp till nock?
Jag går i samma tankar Hur gick du tillväga med förstärkningar osv
Tacksamm för några bilder eller råd
Mvh Mikael
 
Tja...jag höjer denna tråd lite. Även jag funderar på att riva bort taket i vardagsrummet och öppna upp i nock. Takstolarna är är byggda i fackverk. W-stol eller vad det kallas. Men helst av allt vill man ju få bort allt vad bjälkar heter och ha helt öppet. Frågan är bara vad som krävs och om man kan förstärka reglarna som idag är 200x45 med cc 120.

Någon som har någon erfarenhet av detta och hur man isfåll har gjort. Lite tunnt med inlägg om detta. Tycker inte det borde vara helt ovanligt dock.

Tacksam för svar.
/Erber
 
Tar du bort fackverket så måste det som är kvar av takstolen (takbjälken) vila på en limträbalk (el liknande) i nock. Alternativt kan du kanske göra om takstolarna till a-takstol eller saxtakstol men prata absolut med någon kostruktör först. Men du kommer då inte få öppet till nock som du vill ha det, innertaket kommer hamna högre än tidigare men inte ända upp till nock.
 
Redigerat:
Vi håller på, fast vårt projekt i taket har stått still ett tag. Vi har inga regelräta takstolar, utan de har ställt taket på några av balkarna i ett bjälklag som de har lagt upp överst i huset. Vi behåller de bjälkar som taket står på synliga och tar bort några av dem som bara var stöd till golvet på vinden.

Det är mycket jobb, men vi tror fortfarande att det kommer att bli bra.
Bilder: http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2006-04_Vinden/index.html
 
Har gjort sovrum, kök och vardagsrum.
Har inte blivit panel mer än i sovrummet ännu. Där sattes råspont för att få lite rustik känsla.
Tidig bild från sovrummet, sovrummet klart, bild från köket samt bild som visar påsalning av takstol.
Isolerade med vanlig paroc 170+95+cellplast 20mm som vindavledare i luftspalten.
 
  • Renovering 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering 109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Vix77 och 2 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att det är ett slitigt jobb. Tips! byggställning helst på hjul. Stege är värdelöst för du måste flytta den hela tiden.
Har man hyfsat nybyggt med bra cc-mått så finns det färdiga skivor för ändamålet som är täckta med papp, dvs lite styvare som du klamrar fast i takstolen.
Mina cc-mått ligger nånstans mellan 1270 och en meter så det funkar inte.
Körde med dubblaskivor för att förskjuta skarvar.
Anledningen till att jag använde cellplast som vindavledare är att de är mer lättjobbade än masonit.
Glöm inte att ventilera nocken med antingen mögelstoppers i varje fack eller ventilerad taknock
Japp, det är bara att fråga om det är nåt mer ni undrar.
 
  • Gilla
Risten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.