Jag har sökt en del i trådarna men jag kan aldrig se igentlig anledning varför man skall byta tak.

Jag har ett hus byggt 69 med betongtegel.
Det finns ca 25 lika hus i området och tre har bytt sina pannor.
Hört mig för och de anledningarna verkar lite konstiga.
Ex: Mycket sand i den generationenspannor. Ex 2: De var dåliga på att bygga hus på den tiden.
Vi har ej lust att vara med i denna renoveringshystreri som nu råder om vi ej behöver.

Vad har ni för erfarenheter. Vad skall jag titta efter om det är fel på taket ? Undertaket är helt perfekt.



 
Är pannorna i gott skick finns det ingen anledning att byta, om det inte är i estetiskt syfte.

Tror nog att argumenten är lite veka.
Ex: Mycket sand i den generationenspannor.
Och!? Vad gör det om de är hela i bra skick... Flr mig skulle det inte betydajust nånting.

2: De var dåliga på att bygga hus på den tiden.
Vad skulle det ha med tak pannorna att göra...?
 
För mig är det drivande incitamentet till att renovera taket helt enkelt att det inte är tätt. Är det otätt på tillräckligt många ställen är det tillslut vettigt att lägga om taket. Konstigare än så behöver man väl inte göra det? Vill man byta av andra skäl - pannor med annan färg, från betong till tegel eller plåt så måste väl det vara upp till var och en.
 
Mina föräldrar har betongpannor av modellen "grus-i-hängrännan". Där börjar pannorna frostsprängas eftersom det skyddande lagret nötts bort och hamnat i just hängrännan. Av DEN anledningen kan man behöva byta pannor....
 
jag bött mina gammla betong pannor pga, det var 1:a generationens pannor, vilket gjorde att dom var tunna, gick lätt sönder, smulade sig..

Enligt min besikningsman så blev dom lätt fyllda med vatten (som suger vatten) när dom är fyllda med vatten och det rengar på dom så slår vattnet rakt igenom pannorna på undertaket.. Han rekomenderade att man bytte ut dom.

Mitt undertaket läkte som ett såll.. Detta pga det var stora hål i takpappen & dv trasiga pannor..

Att ta ner pannorna och sedan ta upp dom igen verkade därför inte så smart för mig. Då säkert många många skulle gå sönder å få tag i sånna nya pannor är inte lätt..

Kostnaden för mig skulle dessutom bli på ett ungefär likvärdigt som att ta ner & upp dom gammla eller köpa in nya..

Men har man inga problem med sina pannor varför byta dom?
 
Jag har gamla betongpannor som det blir grus i hängrännan av, men jag har inte bytt ut dem ändå. Jag har så många extrapannor att jag kan byta ut dåliga pannor i många år framöver. Det vore ju en annan sak om jag behövde byta ut ett antal pannor och inte kunde få tag i nya.
Ett annat argument för byte är om man helt enkelt tycker att de är fula.
Per-Erik skrev att det kan regna igenom de här gamla pannorna. Är det möjligt?
Jag har aldrig kollat under pannorna efter ett ordentligt regn. Kanske skulle man klättra upp någon gång i sommar och kika lite när det regnat ett tag.

Jag har innertak och isolering ända upp i nocken så jag skulle inte vilja ha vattenläckage. Givetvis har jag luftspalt men om man har en luftig vind finns det större chans att klara ett litet läckage.
 
Nu har jag varit uppe och kontrollerat taket.
Ingen fara med pannorna och grus i rännan var ganska lungt. Dock hade pappen spruckit på ett par ställern.
Köpte underlagspapp och massa och skall täta upp hålen. Däremot så blir man givetvis osäker om det finns flerhål och inom en 6 års plan (JA de hade 6 års planer förr) så kanske det är dags. Arbetet med att lägga om ett tak ligger på ca 100-150 timmar har jag uppskattat det till är det någon som har erfarenhet av detta ? Ca 100 kvm.
 
Beror lite på hur taket ser ut.. behövs byggnadställning, livlina osv..

men vi rev ner 150Kvm tak med 3 pers på en förmiddag rätt ner i kontejnern.. bytte lite ruttna brädor..

Sen började vi pappa på eftermiddagen, vilket tog för oss säkert 1 &½ dag minst.. mycket skära pga mitt tak är lite speciellt.. mycket spill.. Takläggaren hade nån form av pistol o sköt fast spiken med.

Sen läkt.. tog nog 2 dagar det med..

på med Pannorna (nya) skära skära skära skära fy fan va vi skar (med vinkel slip) pannor.. tog nog yttligare 3 dagar..

Nya hängrännor & stuprör, 2 dagar. DV plåtjobb, 2 dagar..

Men du behåller säkert både hängrännor & plåtjobben..

Vi var 3 stycken som rev och 2 st som byggde ihop det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.