Hej,
Vi bor i ett suteränghus byggt 1959. Huset är byggt i lättbetong och aldrig dränerat. Vi har ett par små fuktfläckar men i övrigt känns källaren hyfsat torr och det är ingen dålig lukt eller så. Den del som ligger under mark är dessutom oinredd och används för förvaring, tvättstuga osv.

När vi köpte huset gjorde vi en besiktning och besiktningsmannen varnade för att det kunde uppstå sprickor i muren pga marktrycket, att murblocken rör sig lite. Vidare hade säljarna fräschat upp källaren genom att måla den och dessutom använt en del spackel som gjorde besiktningsmannen misstänksam. Nu har vi upptäckt en del sprickor i muren, dels på delar som inte var målade (se bild) och dels så har det börja spricka lite i den nya färgen som bara är drygt ett år gammal. Sprickorna på bilden är väldigt typiska. Hela källaren är målad utom en del där det står en hylla som gjorde att de inte kom åt att måla. Bakom hyllan finns en hel del sprickor, sannolikt ser det likadant ut bakom spacklet på den målade delen. Sprickorna fanns förmodligen där när vi besiktigade huset men det stod saker för så vi såg dem aldrig.

Besiktningsmannen flaggade för att det kunde bli aktuellt med omdränering men han måste ju å andra sidan gardera sig för att kunna svära sig fri från ansvar.

Till sommaren vill vi bygga altan så om vi ska dränera så ska vi göra det först. Det är ju dessutom billigt nu med rot-avdraget, men vi vill ändå inte göra det i onödan. Jag antar att en annan positiv bieffekt är att det blir varmare i nedervåningen vintertid vilket inte gör nåt.

Bör vi dränera?
 
  • IMG_0081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt klart smart att passa på om ni nu ska bygga för möjligheten.
 
Dränera !

Har haft två hus,
- ena byggde jag altan och skippade dräneringen, något jag fick ångra efter att fixat källarväggarna
- det andra (nuvarande) har jag nu dränerat och det ser helt sjukt ut utomhus (ingen gräsmatta) med bara lera men jag ångrar det inte då det känns hur skönt som helst att bygga altan över stora delar av slagfältet.
 
Man brukar räkna med att en dränering bibehåller sin funktion i ca 20 år. Därefter är det normalt dags att byta.

Så är inte kåken omdränerad sedan byggnadsåret är det högst sannolikt att det är dags.
 
Om ni har sprickor från marktrycket kanske det är idé att fundera på om ni ska passa på och avlasta detta samtidigt som ni dränerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.