Var hemma hos min mamma idag och kollade en vattenläcka. Det visade sig vara ett litet hål mitt på ett rör till handfatet som det kom en droppe lite då och då ifrån. Huset är byggt 1967. Jag trodde att läckor främst uppstår i kopplingar, ,men tydligen kan det gå hål mitt på rör också. Hur lång livslängd kan man räkna på en sån här installation? Känns inte trevligt med rör som går i utrymmen som inte kan inspekteras.
 
"Livslängden för olika kopparprodukter varierar stort - från hundra år eller mer i byggnader, till bara några få år i elektronisk utrustning.

I fuktig luft, särskilt i närvaro av luftföroreningar, bildas ett brunt oxidskikt, som sedan kan omvandlas till en grön patina. Skiktet skyddar mot ytterligare korrosion."

Bla. så ska dom ev. använda kopparcylindrar för att förvara radioaktiva saker...
 
mikaelbe skrev:
Var hemma hos min mamma idag och kollade en vattenläcka. Det visade sig vara ett litet hål mitt på ett rör till handfatet som det kom en droppe lite då och då ifrån. Huset är byggt 1967. Jag trodde att läckor främst uppstår i kopplingar, ,men tydligen kan det gå hål mitt på rör också.
Ha, jag fick en sådan mikroläcka också på ett 22mm kopparrör, satt i pannrummet så det upptäckte jag ju. Kom en fin dimma ut ur röret och blötte isoleringen runt om. Antar att röret är från den tiden också. Pratade med rörisen på Hornbach och han trodde det var ett tillverkningsfel på rören?

Men hur många sådan läckor har jag där det inte syns?

Snart förbud av dold rördragning av kopparrör...?
 
mikaelbe skrev:
Var hemma hos min mamma idag och kollade en vattenläcka. Det visade sig vara ett litet hål mitt på ett rör till handfatet som det kom en droppe lite då och då ifrån. Huset är byggt 1967. Jag trodde att läckor främst uppstår i kopplingar, ,men tydligen kan det gå hål mitt på rör också. Hur lång livslängd kan man räkna på en sån här installation? Känns inte trevligt med rör som går i utrymmen som inte kan inspekteras.
Satt läckan på blandarröret eller på kopparröret efter en koppling? Och vilken dimension på röret? Vilket ytsikt är det på röret?

Har inte hört talas om att ett kopparrör gått sönder mitt på, oavsett ålder, men nån gång ska ju vara den första :eek:
 
Kopparrör går ofta och gärna sönder lite överallt, dom eroderar ganska kraftigt i böjar t,ex
Men jag tror att vissa orter är hårdare drabbade, det har med vattenkvaliten att göra också..
I, syrrans förening har tre av fyra lägenheter fått eroderade cu rör, Byggt runt -90
 
Cheever, mitt var ett 22mm vanligt kopparrör. Kvalisort okänt.
 
Röret hos mamma sitter på kallvattendelen. Röret sitter mellan kranen och inkommande vatten. Det är alltså en koppling i varje ände på röret. Dimensionen är 15 el. 16 mm och det är i princip helt rakt. Hon bor i Stenungsund. Hon hade hängrännor och stuprör i koppar och de hade eroderat bort med tiden. Stupröret var tunnt som papper och det hade gått hål i det på flera ställen. Dock var det i så fall surt regnvatten (i kombination med papptak?) som ställde till det.

Finns en del info här om korrosion, kolfilmskorrosion:
http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=2724&lang=1&mp=0
 
Självklart, surt vatten. Där det är surt vatten skall man vara lite försiktig med kopparn tänktentepåde.
Men därifrån till att äta hål på rör borde vara en bit, för det mesta brukar det vara någon form av åverkan synlig eller ej på röret där det blir hål.

Men nu är jag östkustare och här har vi vad jag vet inga problem med surt vatten. Detta är på västkusten?

Sen är det ganska stor skillnad på åverkan från vind och vatten på till exempel en hängränna än från dricksvatten såklart. Nu har koppar sina nackdelar, men livslängd brukar inte var en av dom utan tvärt om, därför lite undrande.

Edit, såg ju nu att du skrev Stenungsund.
 
Redigerat:
Excel
Fick läckage i ett kopparrör som letade sig fram till änden i det räfflade gummit. Huset byggdes 1978 dvs 40 år. Kommet byta ut alla rör mot plaströr (rir). Så ja kopparrör kan tydligen läcka.
 
  • Gilla
nipers
  • Laddar…
Veckans trådlyft ;)
Ja, speciellt vid vatten med lågt pH (som flera skrivit tidigare) så kan kopparrör korrodera inifrån .
Då kan böjar börja läcka, eller att det blir nålfina hål mitt på röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.