Nu har vi köpt en 46' LCD TV som helst ska monteras på väggen. Vi har köpt en regeldetektor och upptäckt att reglarna sitter med "fel avstånd" Det kommer alltså inte gå att montera TV:n mitt på väggen om man ska skruva fast den i två lodräta reglar, utan då är alternativen att monera TV:n lite snett eller enbart på en regel. Vad tror ni? Det är trävägg och träreglar.
 
Med en trävägg kan du nog montera var du vill. Skulle också kunna tänka mig att det går bra även i en gipsvägg med rätt plugg och rätt antal skruv.
 
Har själv Elfa-lösningen ovan och fungerar bra, samt är enkelt att småjustera TVn lite i sidled, samt lyfta ned om man behöver nå anslutningarna som normalt sitter på baksidan.
Du kan kapa skenan så att skruvhålen passar (köp en lite längre skena än TVn är bred) eller komplettera med nya skruvhål på rätt plats.
 
Redigerat:
En metallexpander på 10mm har en tvärlastförmåga på bortåt 45 kilo i en 13mm gipsskiva, så det borde inte vara några större problem att få upp en tv även om du inte hittar en enda regel att skruva i. Vill du vara riktigt säker kan du ju skruva i en regel som du sa och sedan sätta expanders på andra sidan.
 
trävägg, innebär det masonit eller spånskiva?
Är det spånskiva så är det bara till att skruva rätt i, var som helst, det håller.
 
Jag har också kört med ELFA-lösningen och satte 4st 10mm metallexpandrar i 13mm gipsskiva. Min 42" TV sitter fortfarande kvar även fast min 2-åriga dotter har klängt på TV:n
 
trävägg, inga problem. kör med långa monteringskuv dvs med lite större skalle. Köpte på kjell & co vägg tillbehör för 349:- funkar kanon. Du behöver inte kolla efter reglar om du har trävägg. Då har du endera stående panel (som jag, oftast i äldre hus) eller spånskiva. Knappast masonit den är ca 3mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.