En riktigt intressant diskussion! Jag har tagit avstånd från souterränghus på grund av rädsla för mörker och fukt fast ett sådant skulle passa vår tomt mycket bra. den här planlösningen väcker helt nya tankar!
Men jag skulle vilja kommentera den del av samtalet som handlar om att dela huset i barn- och vuxendel - vilket ju är ganska vanligt idag. Kan inte hjlpa att det känns olyckligt att från början försöka skapa denna tu-delning av livsrummet även i familjer. att det snart finns vattentäta skott mellan generationerna i samhället är ju uppenbart. skall detta förstärkas genom vårt sätt att bygga hus? det borde ändå vara möjligt att skapa ett hem där man möts under hela dagen, inte bara vid matbordet. TV i varje rum. vuxenvardagsrum och barnens allrum för sig.. osv. snart vandrar vi ensamma i de generöst stora rum och sitter sedan var och en av oss vid var sin apparat med individuell underhållning. INte så att jag vill tillbaka till trångbohet, men nog tycker jag att det är lite oroande med just detta separerande av generationerna. Bara för att 15-16 åringar börjar behöva mera eget utrymme behöver väl inte 6-åringen bo långt borta från föräldrarna.
jag tycker ni tänker helt rätt med de tre sovrummen i samma plan.
Besökte bomässan i Vasa i somras, och blev väldigt förtjust i Kastellis Aika (tiden)- serie, där man har tagit hänsyn till barnens behov av trygghet, familjens behov av ytor där vi kan leka och arbeta vid sidan av varandra, och där till exempel datorn är centralt placerad. Gå gärna och titta på deras sida www.kastelli.fi (finns även på svenska).
 
Tack för ytterligare synpunkter Hemmakatten och Suomenneito.

Uppvärming tror jag får bli bergvärmepump då huset är såpass stort och också ligger på en ganska vindutsatt plats. Vi är medvetna om att väggen mellan teknik och förråd kan komma att flyttas på bekostnad av förrådsyta. Vad gäller takfönster är vi inte helt säkra på hur vi vill att taket ska se ut, men det är definitivt en tanke värd att lyftas. Kan bli rätt tufft att stå nere i souterrängplanets allrum och titta 10 meter upp till takfönstret! Anledningen att vi lyft bort den öppna spisen från allrummet (som fanns i den ursprungliga skissen) är för att vi tror att den bakre delen av allrummet skulle bli lite avskärmad av spisen. Dessutom tappar man ljusflödet från schaktet. Det kanske räcker med två öppna spisar/kaminer? Givetvis blir det glasdörrar ut till uteplatserna, i framtiden kanske med en liten jaccuzzi utanför den västra dörren (med närhet till badrummet på entréplan).

Vad gäller familjeresonemanget håller jag helt med Suomenneito, vi försöker att eftersträva umgänge med familjen. Barnen ska kunna härja fritt i hela huset, men det betyder ju inte att de vuxna kanske vill dra sig undan till en myshörna (exvis övre plan) när barnen gått och lagt sig eller leker med andra. Därför kommer det nedre allrummet bli en naturlig koppling mellan familjemedlemmarna, med dels en TV-soffgrupp, men också med plats för pyssel. Köket är också utformat för att kunna ha kontakt med övriga familjen.

Kastelli-husen såg väldigt fina ut, sympatiskt också att kunna läsa priserna på 30 av husen!

Mvh

Västerläge
 
Tror helt klart det räcker med en eller två spisar. Blir mycket ved överallt annars.
På entréplanet så tycker jag som sagt ni skall kika på en variant där man kan se elden både från entrén och vardagsrummet.
 
Hej på er,

Efter en hel del timmar bakom datorn har jag nu lärt mig att bemästra Google Sketchup någorlunda. Vilket program! Redan nu kan jag gå runt i huset och känna mig som hemma (hehe!). Att planera uteplatsen efter solens skuggningar var riktigt enkelt. Programmet rekommenderas verkligen till alla som planerar ett nybygge.

Tack för alla bra kommentarer sedan tidigare, takfönster är nu inlagda, tror det kan bli maffigt! Fönstren är inte färdigritade (ska vara svarta med lite spröjs, känslan ska bli lite industriellt) Söker efter nya synpunkter på allt möjligt. Är i kontakt med ett antal husleverantörer som verkar tycka om våra idéer (snart trillar offerterna in hoppas jag...).

Insyn kommer inte bli några problem, huset ligger mot vattnet i sydväst och den enda grannen vi har ligger i söder men nästan helt utan fönster mot oss ;-).
 
  • Bakifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Norrifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söderifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Mycket snyggt hus. Älskar allt, förutom entrésidan.:( Är det verkligen arkitektern som har ritat in det runda fönstret på övervåningen och som dessutom har ritat en mkt konventionell, 50-60-talsentredörr, och dessutom har groventrédörren till vänster i helt annan stil. Nej, entrésidan känns inte bra, men de andra fasaderna är klockrena. :)

Hur är det nu med takfönster och ljusinsläpp, förstod inte riktigt hur takfönstrena är tänkta. Eftersom ni har ett ljusschakt ner genom våningarna så måste ni få in ljuset dit.

Öppna spisar skall ni naturligtvis ha på varje plan. Som jag skrev tidigare så blir det mkt mäktigt. Man behöver ju inte elda i alla tre spisarna varje dag, utan när man känner för det.

Lycka till!! detta kommer att bli kanonsnyggt.:) Vilket är nog så viktigt, dvs. att få ett bra marknadsvärde på huset. Där ni bygger kommer ni att få tillbaka pengarna om ni nån gång skulle behöva sälja. Att bygga ett enklare standardhus på den platsen känns inte motiverat.
 
Helt riktigt, det är vi och inte någon arkitekt som ritat in det runda fönstret!:D Det är faktiskt inte någon arkitekt som har tittat på våra fasadskisser än. 2 möten är dock inbokade kommade vecka med arkitekter, får se om de har några kloka synpunkter (de kanske också totaldissar det runda fönstret). Vad beträffar dörrarna är det de dörrar som fanns i programmet jag använt mig av och inte några önskedörrar. Bifogar här istället en bild på den entrédörr vi fallit för och en fasad som vi inspirerats av.

Takfönstren ligger rakt över ljusschakten, man kan alltså stå nere på souterrängplan under öppningen och titta upp i himlen om man vill det. Öppna spisen på souterrängplan har gett vika för golvytan. Sätter man in en spis/kammin där delar man av allrummet i två delar och då blir den bakre delen mer svårutnyttjad tror vi. Får se vad arkitekterna säger om det... Groventrén är en annan sak vi vill fundera vidare med.

Mvh

Västerläge
 
  • dorr.jpg
  • baksida.jpg
Utan att förlora de funktioner ni ville ha på respektive våning har jag skissat på en något mindre basyta än er ursprungliga. Jag har sparat in några fullständigt onödiga korridorer, och fokuserar lite hårdare på det intressanta ljusschaktet i husets mitt. En annan skillnad är det båda balkongerna på var sin sida av byggnadens entréplan. Jag tycker de behövs för att motverka känslan av "bergakungens sal".

Observera att takfoten är sänkt 40 cm under full rumshöjd. Detta gör det möjligt att hålla samma vinkel på hela taket, och framhäver gavelhöjden dramatiskt. Snedtak inomhus får dessutom rummen att kännas ännu större än de faktiskt är.

Exteriören skulle vinna på ett mer samlat grepp kring takkonstruktionen. Ett virrvarr av påbyggda balkonger drar nerhelhetsintrycket. Istället föreslår jag en läad altan under skjutbart glasparti. Runt om hela ovanvåningen har jag ritat in ett obrutet band av fönster för att släppa in 360 graders horisontlinje.
 
Det kommer att bli Fruktansvärt varmt på sommaren. Vi har ett rum på vårt hus med mycket glas åt sydväst och det blir jättevarmt. Ni har mycket glas på alla våningar åt sydväst om jag förstår det rätt. Solinstrålning från lunch till sen kväll? Ska ni bygga så där är det nog en kylanläggning ni behöver snarare än värme.
 
Pinebar har helt rätt i detta. Det är därför jag föreslagit takfönstren på byggnadens NORRA sida. På min skiss har jag också diskret försökt dra ner en aning på fasadernas glasytor mot syd och sydväst.

Men jag har i ärlighetens namn inte heller attackerat problemet särskilt grundligt. Om jag uppfattat saken rätt dikteras lokaliseringen dels av utsikt och dels av angränsande byggnad.
 
JKPK_peter skrev:
ska försöka göra mig kortfattad och förkalra vad jag anser är lite dumt:
De flesta strävar efter 3 olika delar i huset som de inte vil ska ligga nära varadnra,
1. En föräldradel med sovrum toalett och ett litet extrarum
2. En köksdel med samvarumrum (vardagsrum)
3. Barndel med barnsovrum och wc.
Jag håller inte alls med dig. De allra flesta jag känner strävar tvärt om efter en planlösning där det finns 3 (eller fler) sovrum NÄRA varandra med möjlighet till ett separat föräldrasovrum (gärna på annan våning) när barnen blir större.

Vårat hus är precis så som du eftersträvar, ett separat föräldrasovrum med badrum och arbetsrum på övervåningen och 2 sovrum+WC på bottenvåningen. Det här innebär att vi klämmer ihop oss på bottenvåningen. Tvillingarna (3,5 år) får dela det lilla rummet eftersom det är aningen för litet för en dubbelsäng. Vi föräldrar har det större sovrummet där vi även får in en spjälsäng när barn nr.3 kommer i sommar. Våra tvillingar är definitivt inte redo för att bo på eget våningsplan ännu på flera år, vilket innebär att vi måste hitta ett annat hus med en bättre planlösning.
 
Billy_baver, stort tack för idéerna! Vi har funderat en del över just entrén, groventrén och korridorerna. Det är mycket utrymme som kan frigöras och i Billy_bavers skisser tydliggörs verkligen möjligheterna! Det blir en besparing på ca 70 kvm totalt (1.4 miljoner?!:eek:). Att bredda burspråket är nog också mycket klokt!

Fönsterytorna får nog också skäras ner en aning precis som ni föreslår. Det blir nog ganska mycket glas att titta igenom ändå. Har dock förstått att ljusschaktet kan fungera lite som en ventilationskanal varma dagar, om man öppnar dörren på taket och på souterrängplanet. Har också tittat lite på fönster med solskydd som ska reducera värmestrålningen lite grann. Och med bergvärme kan man ju också kyla ner ett hus, tack för den idén Pinebar!

Tack Halloy för rådet att ha kvar familjedelen intakt, vi tycker att det känns ändamålsenligt att ha barnen nära till en början (med option på att flytta upp när och om det blir läge för det).

Kommande kvällar får jag nog lägga på att tänka om lite, och skissa lite till. Låt gärna idéerna flöda, vi kommer nog inte flytta in förrän till nästa sommar...

Mvh

Västerläge
 
TS:
Jag tycker att ni gör helt sätt som satsar på 3 sovrum på ett plan. Med ett allrum på det planet får ni en flexibilitet som är ovärdelig. Det skulle tillochmed gå att använda allrummet som föräldrasovrum ifall det kommer en liten 3:a och ändå kunna bo på samma våningsplan. När barnen sedan är tillräckligt stora för att bo på eget våningsplan, då kan ni flytta högst upp i huset och barnen har en utmärkt ungdomsavdelning längst ner.

BillyBeavers förslag ser verkligen bra ut. Jag skulle dock vilja flytta på öppna spisen. Där den är nu blockerar den rummet och gör det onödigt svårmöblerat. Mitt förslag är att placera den dikt an mot ljusschaktets kortsida. Ifall det är möjligt konstruktionsmässigt (med tanke på takfönstren) vet jag dock inte.
 
Jag bör kanske förtydliga min skiss på ett par punkter.

Av dina ursprungliga skissar antog jag att du ville ha putsade fasader. De två nedre våningsplanen uppförs med murade ytterväggar på gjuten betongplatta och med gjutet mellanbjälklag. Men genom att utföra översta etage av ett ramverk i trä (markerat i orange på snittritningen) får man relativt små laster att hantera längre ned i konstruktionen. Branta yttertak av bandtäckt stål får låg egenvikt och minimerar snölaster.

Denna konstruktion (specialtakstolar cc1200 mm) vilar på två bärlinor av limträ, ett par meter innanför entréplanets ytterväggar. De behöver på så vis inte bli lika höga som om man tvingats kröna dem med bärande element ovanför fönsterdörrarna. Du ska också veta att den lilla korta horisontella hanbalken ovanför ovanvåningen är avgörande för hållfastheten. Ju längre ner man placerar den dess stabilare blir bygget (och dess smäckrare blir volymen). Men samtidigt begränsar detta hur du kan fönstersätta gavelfasaden.

Du behöver en skicklig och erfaren konstruktör som kan föra ner idéerna till användbara produktionsritningar, och som vet hur man sparar pengar på en byggplats. Fortfarande är hela denna konstruktion bara en halvdan skiss. Man måste avväxla ljusschaktet och fönsteröppningarna rationellt i takstolsverket. Och man måste passa in genomföringarna någorlunda begåvat. Eldstadens läge kan möjligen användas för att maskera en extra avlastningspunkt för ena bärlinan.
 
Nu har det stått stilla ett bra tag men vi har nu fått in en del offerter och ritningsförslag från olika tillverkare och det börjar se riktigt hemtrevligt ut tycker vi! Tack för alla tips vi fått här inne på forumet, de har verkligen varit värdefulla.

Stort tack till Billy_bäver för skisserna och funderingarna, vi har bitvis tagit hänsyn till skisserna, bland annat vad gäller bortrationalisering av korridorerna. Vi har dock kvar stora delar av våra grundtankar, mycket beroende på att de passar tomtens förutsättningar bättre.

Ser dock fram emot fler synpunkter nu när det börjar närma sig ett beslut om vem som ska få bygga huset.

Mvh

Västerläge
 
  • Västerläge-fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Västerläge-souterrängplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Västerläge-entréplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Västerläge-övreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser kanon ut !

En fråga från den ständige praktikern. -Var skall ni göra av ytterkläderna när ni kommit in i den luftiga hallen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.