Jag har tänkt att snickra ihop en större pall av plywood ca 50 cm i diameter och 43 hög. Ska alltså likna en tunna med ett lock som jag ska klä in med stoppning och tyg. Går det att böja 3 mm plywood på något sätt? Kanske om jag lägger skivan i blöt?
Jag har provat att böja den redan men jag kommer inte så långt...
Med hopp om goda råd/Pilla
 
Det finns plywood där fibrerna ligger åt samma håll. Lätt att böja. Hör med en bygghandel, Så kan dom nog beställa.
 
Ok, bra tips. Men jag har redan en skiva som jag tänkte använda, Trä kan man ju basa om man nu har tillgång till det, men en större bit av en skiva blir ju ändå svårt, därför funderade jag på om det hjälper att lägga den i blöt.
Mvh & tack/Pilla
 
Vanligtvis använder man ånga för att mjuka upp materialet eller så fräser man ut spår på böjens insida. Att blötlägga tror jag kan riskera att limmet i materialet försämras och du får delaminering.

Goggla på bend plywood och du hittar massor att läsa. :)
 
Hur tjock skiva har du?
Du kan såga parallella spår med cirkelsåg på baksidan för att underlätta böjning.
Typ spårad MDF.
 
Tack för svaren, jag skaffade en plywoodskiva med fibrerna på tvären, då gick det bra!
 
Lycka till. Jag köpte en sådan och gjorde en djup smyg till ett runt fönster. Smyg är det som sitter mellan fönsterkarmen och fodret på insidan om du inte vet. Hade gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.