Köpte ett set långhålsborrar på Jula. Det som slog mig var att det är dålig skärpa på sidorna av borrarna (påminner om skärpan på Meec fräsar). Det som fungerade bäst var att borra tätt, tätt med hål och sedan förbinda hålen med varandra genom att köra borren i sidledd.

Men vad ska man ha för vartal på borren? Det står inget på förpackningen. När jag provade hade jag 3000 v/min. Funkade väl inte så där jättebra.

Ska man se den som en lång notfräs med bottenskär, men isåfall kommer det att snurra på ganska bra (14000 v/min) och det blir varmgång?

Ska sidoskären vara sylvassa som på en notfräs?
 
Skall man köra borrarna i sidled torde det vara bättre ju vassare de är. Tekniken kan ju liknas vid en överhandsfräs och bra skärpa och högt varvtal torde vara bra. Inbillar mig att risken för att hacka sig fram är obefintlig under dessa betingelser.
Vid måttlig matning borde risk för varmgång vara minimal.
 
Misstänker att man får det man betalar. För dom här är helt kassa att köra i sidledd.
 
När jag var på kurs så körde läraren sina långhålsborrar i MF30:n.
Minns inte varvtalet men kan tänka mig 6000-8000.

"You get what you pay for" stämmer nästan alltid ;)
 
Till Hammer A3-31 finns långhålborr-tillsatas, som sätts på samma axel som kuttern, om jag fattar rätt. Och hyvelkuttern går med 5000 v/min enligt hemsidan.
Så det borde fungera med dessa 5000 v/min.
 
Se där. Slår jag ihop era teorier (bax & jomar) och jag har att välja på 3000/6000/9000/14000 v/min så borde 6000 v/min vara bäst.

Beror väl lite på om jag kör 6 eller 16 mm borrar oxå. 9000 v/min blir kanske bäst om jag kör borrar < 10 mm och 6000 v/min > 10 mm.
 
Maskinen jag har tillgång till (Felder FD 230, tror jag den heter...) har varvtal mellan 1500-4500 att välja på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.