Vi bor i ett hus med mekanisk frånluftsventilation. När vi nu ska bygga om köket upptäcker jag att ett ventilationsrör tar för mycket plats. Ventilationsröret i fråga går från ett duschutrymme i källaren under köket, och fortsätter upp till vinden där det sammankopplas med andra ventilationsrör och sedan vidare upp genom skorstenen.

För att vinna plats i köket skulle jag vilja byta ut det mot någon form av plattare rör. Tanken skulle då vara att kapa det befintliga plåtröret vid golvet och taket, och sedan koppla ett platt rör emellan. Finns det sådana platta rör? Är det något annat jag för betänka innan jag gör ett sådant ingrepp?

Se bilder nedan.
 
  • Köksventilation1.jpg
  • IMG_8494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns platta att köpa tex purus på k-rauta dock är de av plast, men övergångar fins iaf direkt till runda så ombyggnaden torde gå på en timme.

Annars kan man ju göra en bonnvariant och banka ihop ett rör. Lägg mellan två reglar och med en planka över så hoppar du lätt ihop röret. Om det ska bli _mycket_ smalare kan det ju vara en idé´att gå upp en dimension på röret så inte arean blir för liten.
 
En plåtslagare kan ganska enkelt bocka och falsa ett rektangulärt rör enligt dina önskemål
 
Tack,

Jag hade precis för mig att jag hade sett någon form av platt rör på K-Rauta, men jag hittade inget om platta ventilationsrör när jag sökte på nätet.

Hmm, är du säker på att fabrikatet på rören som K-Rauta säljer är Purus? Jag hittar inga ventilationsprodukter i sortimentet på deras hemsida.
 
Kanske det var Fresh? Köpte inga annars hade jag kunnat kolla :)
 
Här finns det du söker. Quadroflex och Quadrofix. Jag hittade det när jag funderade på hur jag skulle komma fram med ventilation i mitt gamla hus. Har inte kommit till skott än så jag vet inget om pris eller tillgänglighet.
http://www.westaflex.se/
 
Pucco skrev:
Här finns det du söker. Quadroflex och Quadrofix. Jag hittade det när jag funderade på hur jag skulle komma fram med ventilation i mitt gamla hus. Har inte kommit till skott än så jag vet inget om pris eller tillgänglighet.
[länk]
Helt perfekt, det är detta jag behöver!

Jag får kolla om det är detta som K-Rauta har, annars får jag leta återförsäljare.
 
Rektangulära ventilationsrör finns också på Bauhaus, jag köpte nyligen ett sådant för tilluften i sovrummet.
 
Quadroflex 100, 3m, förzinkad, kostar ca 603 kr. Övergångar är inte heller gratis (de är gjorda i rostfritt). De modeller som finns i den svenska broschyren har de nog i lager. Vill man ha någon av alla de andra varianterna som de kan tillverka, så är det lite svårare. Om fabriken i tyskland inte har något liggandes, så måste man beställa många meter (hundratals tror jag det var).
 
Jag var förbi K-Rauta idag och de hade rektangulära plaströr, inkl övergångar, av märket Fresh. Det fungerade mycket bra. Kostnaden för 3 m rör, två förlängningsmuffar och två övergångar till runt rör, kostade 400 kr.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.