gaia skrev:
För mej är viktigast just matbordet där familjen kan samlas, äta och njuta av gemenskapen åtminstånde en gång per dag.
gaia
Instämmer fullständigt med gaia.
 
lite nya fräsha bilder och layouter från hemma pularen
nu mer fönster i alla rum dass och dörrar på plats.

Mer tyck och glada tillrop tas tacksamt emot.
 
  • entreplan-090115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • upper-story-090115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SW-090115.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NE-090115.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NW-090115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej igen
den stora sovrummet - jag skulle försöka planera in/bredvid en kläddkammare så man slipper köpa/bygga på plats garderober. Man brukar ha fasta platser för säng och garderobskåp i ett sovrum. Möblemanget varierar inte så mycket när man har flyttat in :). När man bygger så är det lättare att planera en inbyggd kläddkammare som alltid behövs i en sovrum och kanske med ingång från sovrummet?
Kan berätta om vår sovrum som jag är nästan nöjd med. Den är på ca 15m2 och sängen kan bara stå på ett sätt på grund av fönster och dörrar. Vi har en liten privat toa med vask och infällda hyllor med skjutdörr ( handdukar, toalettartiklar ) i anslutning till sovrummet ( ingång från sovrummet) så man har alltid nära om man blir "nödig". Du har kök och vattenrör under så det kanske blir en billig idee att skaffa en sån? En när-toa är bra att ha när badet är i andra ändan av huset :).

Hade jag byggt huset skulle jag planera en kläddkammare som man kan gå in i stället för dom 2 löppm skåp som vi ärvt efter förre ägaren. Inbillar mej att en sådan rymmer mycket mer och kostar bara inredning dvs inga påkostade skjuttdörrar som ska passa till andra möbler. Man får en fri vägg i sovrummet att hänga tavlor på :).
bara några ideer att fundera över ...;)
Din sovrum verkar stort så man kaske kan modifiera den litet grann och få en kläddkammare? Det finns redan en förråd inplanerad bredvid ...
gaia
gaia
 
Hej Gaia, tack för inputen
Jag har tänkt precis som du, fast bara nästan : )
Jag har för avsikt att dra rör redan nu utan att ansluta för att kunna lägga till en närtoa till sovrummet i framtiden om behovet uppstår.
Inbyggnadsgarderoberna som är inritade har vi redan och flyttar med oss från det gamla huset, så det blir ingen kostnad alls och förrådet jämte är tänkt till klädkammare, om än något mindre om det på sikt blir en närtoa.
Troligen blir rummet jämte även det någon form av förvaringsutrymme nu när vi inte har någon vind längre att stuva undan prylar på.

Och så kom vi på en plan för att minska mängden ägodelar i det nya huset.
Vi låter det gamla huset stå i max ett år efter det att vi flyttat över till det nya.
Det vi inte hämtat med oss på det året, skänker vi eller slänger beroende på vad det är. Dags för en nystart.
 
Blåbetong var nyskapande och "inne" när det lanserades på 1960-talet.
Vad resultatet på lång sikt blev vet vi nu.

Olika typer av Cellplast och foamhus byggs nu som ett led i den nydanande energibesperingsvågen.
De lånsiktiga resultaten låter vänta på sig..............

Vill ni vara försöksobjekt?
 
Jupp, om ingen vågar hoppa på ny teknik sker ingen utveckling.
Då stannar Sverige.

Däremot strävar vi inte efter ett passivhus, utan ett lågenergi dito
med god isolering, bergvärme, FTX och bra fönster och dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.