Hej.

Jag bytte värmepump i höstas (Daikin Altherma) och har sen dess haft ett irriternade miss/stomljud när jag kör på högsta pumphastigheten (3). Vid 2 så var det ok. Dock så vill jag köra på 3 för att få snabbast genomströmning och mindre tempförlust genom elementen.

Nu har firman varit och flyttat ett T-rör samt satt in en mjuk slang direkt efter utloppet på pumpen (Till). Det hördes inget efter det och alla var nöjda. Dock när jag kom hem efter jobbet så var ljudet tillbaka, om än något längre och lite förändrat.

Det verkar som om samlingen av T-rör och böjar i pannrummet ger missljudet. Lyssnar jag längre bort så existerar det inte. Tyvärr så hörs det upp i vardagsrummet. Desutom ska en av ungaran flytta in i rummet ovanför pannrummet.

Så till mina frågor:
Har någon av er råkat ut för liknande och hur har det löst sig?
Eftersom det inte går att bygga bort T-rör och böjar så är frågan - kan man ljudisolera dem och de övriga raka rören? Jag tänker mig gullfiber och silvertejp :) Fult men om det hjälper så...

Tacksam för många hjälpande svar.

Till saken hör att den närmsta stammen går igenom hjärtväggen samt ligger dikt an en murad avdelare i tvättstugan. Det är den stammen som hörs upp i vardagsrummet. Kan det vara resonans vid genomföringen?
 
Redigerat:
En fråga - vill man inte att returen ska vara så "kall" som möjligt tillbaka till VP?
Vilken Delta har du?
 
2 gr. verkar det som
 
Jeppson skrev:
Kolla [länk]

Där sägs att Delta T bör vara 7 grader mellan tillopp och retur...
Gäller värmepumpar med köldmedium R407.

Payman har en Daikin Altherma som har köldmedium R410, som kan köras med lågt deltaT. ¨
Tyvärr tappar man gratisenergi från underkylning, när man har ett högt flöde över kondensorn. Dessutom förbrukar cirkulationspumpen mer energi.

När man sänker flödet så måste man höja framledningstempen, så att medeltemp på radiatorer förblir densamma. Är övertygad om att den eventuella högre kondenseringstrycket kompenseras med större underkylning och lägre förbrukning på cirkpumpen.

FInns det även ett komfortproblem med missljud, så finns det absolut ingen anledning att köra med så lågt deltaT.
 
Mina 2 gr. DeltaT var när det var strax över nollan ute. Måste vänta på kallare väder. Jag fick ju 2 gr. oavsett pumphastighet. Idagsläget är 3:an utesluten pga misskjud. 2:an funkar men helst kör jag på 1:an men det beror på DeltaT:t förstås. 4-8 gr. rekommenderar Daikin.

Just nu har jag dragit ner mina äldsta element (feta rör, feta plåt element) till 3 för de blir för varma. Det borde ge lite extra värma till den nya delen av huset och ner till allrumet i källaren.
För tillfället verkar det vara en bra inställning och jag har 21-22 grader i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.