Hej på er!
Jag ska byta tankar till min vedpanna, Baxi solo+30
Hus med timmerstomme på 150 kvadrat, källare 1,93 i takhöjd , 2 vuxna + 2 barn .
Jag vill öka volymen till ca 4 kubik, & förbereda för solvärme.
Nu är frågan / frågorna:
1 Funkar det med 2 lika stora tankar på 2 kubik var, eller ska man satsa på
750 liters tekniktank + stor slavtank:confused: (källardörr 1.84*1.5)

2 En eller två solslingor itanken eller växlare utanför:confused:

Budget för material ca 30 tusen:eek:
 
Hej.
Jag tror(tycker) att det bästa är att koppla in en 750 tank med färdiga slingor till solfångaren. Bara för att på sommaren gör du inte av med värme till huset i så stor utsträckning, men det går åt varmvatten. Och då solen inte skiner var dag i vårt underbara land så är 750l perfekt då den håller värme i några dagar och går hyffsat fort att få varm.
Men det är vad jag tycker, själv har jag en värmeväxlare till min men då skiktar sig inte vattnet i 2000l tanken så bra och det är onödigt mycket vatten som skall värmas.

Men komihåg att vad du änn bygger så håll dig till så lite elektronik och annat som kan paja pga åska mm. Det enkla är oftast bäst och billigast!

Men det finns säkert de som tycker annat och det får du snart reda på.
Det är ju det som är bra med detta forum!
 
Problemet med solvärme är att man ju inte vet hur varmt vatten man kan få från solfångaren. Till skillnad från vedpannan där man alltid får hett vatten in i tanken.
Därför ligger de flesta solslingor i tankar i botten. Blir det varmt från solfångaren måste då hela tanken värmas och därav rek att ha rel liten soltank...den blandas helt....

Min tanke är att det vore bäst att kunna välja var i tanken man trycker in solvärmen beroende på tillgång. Om man har hett vatten på sommaren borde man kunna trycka in det högst upp i tanken och då gör det inget att man har en stor tank!!!

Möjlighet att välja laddnivå i tanken för solvärme får man endast med en extern värmeväxlare för solkretsen.

Sen är det en annan fråga om det överhuvud taget lönar sig med solvärme. Eldar du med billig ved blir svaret : Nej, om du inte använder extremt mycket varmvatten sommartid eller har pool.
 
Ved är billigt för de flesta som eldar med den. Men den är tidsödande också. Det är huvudskälet till att jag sneglar på sol. Jag skulle inte att spara en krona, bara energi att lägga på andra "nöjen".
 
Det enda jag ångrar med min solfångaranläggning är att ja ginte bygge den dubbelt så stor. Har Bara 7,5m2
Hade gärna haft 15-20m2

Tjänar inga pengar på solen! Va fan. Ska man tjäna pengar ska man bo i en liten lägenhet...
Det är väldigt skönt att sota ur pannan ordentligt på våren, städa hela pannrummet, göra rent i vedlåren. I lung och ro fylla upp förådet till nästa säsong med torr och fin ved, utan att bry sig i att elda.

Sofångaren späder på en hel del värme även tidig vår och sen höst. Det blir åtskilliga m3 ved jag spar, under eldningssäsong.

Jag anväder plattvärmeväxlare och termisk ventil som laddar tanken. Termiska ventilen gör att kallt/ljummet vatten laddas in i mitten på tanken som är på 3m3 och varmt vatten går in längst upp. Det gör att tanken laddas på ungefär samma sätt som pannan laddar tanken.

Så i ditt fall skulle jag inte tveka att sätta in 2 st 2m3 tankar. Med plattvärmeväxlare.

Mat5s
 
Tja med solfångare så man klarar 6 månader utan eldning spar man ca 4 m3 ved/1 ton pellets, Det är iaf den mängden det går här från 15/4-15/10..
Jag har klarat som mest 2 månader utan att köra nån värme under den tiden, Annars öppnar termomaticen o släpper på lite värme för man vill ju inte ha kallare än 21,5° inne.. :)
 
Det blir nog 2st 2m3 runda standard tankar från tanksvets,
tekniktank + stor slavtank (rektangulär pga takhöjd) blir för dyrt för min budget.

Funderar på bivalent shunt till värmen, & växlare till varmvattnet, då borde man få
bra skiktning i tanken ?

klarar man sig med termiska ventiler om man vill ha dubbla solslingor, eller måste man ha en mer avanserad styrning ?
Jag vill ha ett enkelt system som man kan meka själv om/när det krånglar !
 
Lånar tråden lite!

Är själv på jakt efter en ackumulatortank med beredare/slinga och solslinga. Undrar då hur rinkabytanken står sig i funktion och kvalitet i jämförelse med annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.