Vet inte om detta hamnar rätt om inte får Moderator flytta på det..

Vi har länge planerat att byta direktel som vi har som uppvärmning idag.. Planen är att till nästa vår/sommar konvertera till vattenburen värme.. Har hela tiden vart inne på pellets och eller ved..
Pratade med min svåger igår, han har beställt en bergvärme installation... Han kommer att låna merparten av pengarna.. Här kommer de roliga.. Banken lägger hela lånet på bottenlånet.. De anser att investeringen i detta fallet 140 000 höjer husets värde med samma summa...
SKa ringa vår bankman på måndag o höra hur de blir om vi gör samma sak ( vi har samma bank ). Om vi gör det måste ju värdet på huset öka ännu mer eftersom han bara byter från olja till bergvärme o vi från direktel.....

Vad tror ni?? Har suttit o räknat fram o tillbaka.. Jag kommer fram till en totalkostnad på ca 200 000.. Hur mycket sänker man elförbrukningen??? vi förbrukar ca 30 000 KWH endast till uppvärmning + 10 kubik ved per år... Hur lång tid kan man räkna med att spara in det på??

 
Stefan_h skrev:
Vvi förbrukar ca 30 000 KWH endast till uppvärmning + 10 kubik ved per år... Hur lång tid kan man räkna med att spara in det på??
Hjälp! 30000 KwH plus 10 kubik ved för värme? Jag har ingen aning om hur mycket du kan spara på bergvärmen, men mycket lär det vara med tanke på den enorma förbrukning ni har idag, så det borde löna sig i ett rimligt tidsperspektiv, trots att ni byter till ett vattenburet system, vilket ju kostar en del.
 
De va de jag ville höra... ;)

Jag ska kontakta några firmor för offerter med 2 olika varianter

Alt 1: Jag monterar alla element och rör fram till VP... o de gör resten.

Alt 2: de får göra rubbet..

Vi har sagt det att skiljer de 15 000 eller mindre så får de göra allt... Material inräknat förstås...
 
Stefan_h skrev:
Vet inte om detta hamnar rätt om inte får Moderator flytta på det..

Vi har länge planerat att byta direktel som vi har som uppvärmning idag.. Planen är att till nästa vår/sommar konvertera till vattenburen värme.. Har hela tiden vart inne på pellets och eller ved..
Pratade med min svåger igår, han har beställt en bergvärme installation... Han kommer att låna merparten av pengarna.. Här kommer de roliga.. Banken lägger hela lånet på bottenlånet.. De anser att investeringen i detta fallet 140 000 höjer husets värde med samma summa...
SKa ringa vår bankman på måndag o höra hur de blir om vi gör samma sak ( vi har samma bank ). Om vi gör det måste ju värdet på huset öka ännu mer eftersom han bara byter från olja till bergvärme o vi från direktel.....

Vad tror ni?? Har suttit o räknat fram o tillbaka.. Jag kommer fram till en totalkostnad på ca 200 000..  Hur mycket sänker man elförbrukningen??? vi förbrukar ca 30 000 KWH endast till uppvärmning + 10 kubik ved per år...  Hur lång tid kan man räkna med att spara in det på??
Hejsan !
Vi befinner oss i en liknande situation. Vi har direktel i ett hus på 220 m2 totalt. Vi har (nästan) bestämt oss för att konvertera till vattenburen värme nästa sommar. Jag tror att man måste se det som att man lyfter husets värde en aning när man installerar vattenburet system, tyvärr går det nog inte att räkna hem det ekonomiskt under en värmepumps livslängd. Vi ser det som att vi höjer inomhuskomforten ioch med att vattenelement har lägre yttemperatur => lägre tempskillnader mellan golv och tak.

Vi kommer att försöka göra delar av konverteringen själva, men med insyn av VVS firma, troligtvis den som skall installera själva pumpen / panna eller vad vi nu skall ha för värmekälla.

Vad gäller finansieringen så skall vi betala konverteringen med sparmedel, men til l största delen låna till värmekällan.
// Daniel
 
Ja det är samma här... Om vi gör själva konverteringen själva så betalas de med sparade pengar, Vår tanke är lite det att jag vet vad element o rör kostar.. Det har jag räknat på innan.. Element, rör o hela den biten hamnar på ca 35 000 kr.. Så när jag tar in offerter så vill jag ju veta vad merkostnaden blir för att de gör själva konverteringen.. Är de mindre än 15 000 så får de göra de...
 
Stefan_h skrev:
Ja det är samma här... Om vi gör själva konverteringen själva så betalas de med sparade pengar, Vår tanke är lite det att jag vet vad element o rör  kostar.. Det har jag räknat på innan.. Element, rör o hela den biten hamnar på ca 35 000 kr.. Så när jag tar in offerter så vill jag ju veta vad merkostnaden blir för att de gör själva konverteringen.. Är de mindre än 15 000 så får de göra de...
35000:- låter lite, hur många element har du räknat med då, och hur många meter rör, dimension ?
// Daniel
 
Tror de va 10 eller om de va 11 element...Har de inte i huvet... o 15 mm kopparrör tror de handlade om ca 80 m plus lödkopplingar..
 
Tänk på att bergvärme, ytjordvärme, vattenvärme etc. höjer taxeringsvärdet på era hus!
 
Det är sant... Nån som vet med hur mycket??? Jag lider iof inte så mycket ändå då vårt taxeringsvärde ligger på strax under 400 000...
 
Jag hoppas du har räknat på effekten ordentligt på dina nya radiatorer.
Dessa skall dimensioneras för max 45gr framlednings temp om du ska köra begvärmepumpen med ett bra cop.
 
Jag har gjort som så att de element som sitter här idag ligger på 800 W... De nya som jag räknat på ligger på 980 W vid 30 graders frammatningtemp.. Tror jag de va... De bör väl räcka tycker jag... Eller e jag fel på de??
 
Stefan_h skrev:
Jag har gjort som så att de element som sitter här idag ligger på 800 W... De nya som jag räknat på ligger på 980 W vid 30 graders frammatningtemp.. Tror jag de va... De bör väl räcka tycker jag... Eller e jag fel på de??
Låter som du har tagit i ordentligt. Har för mig att man bör ligga runt 80w/m2 vid radiatordimensionering vid dt30. Beror lite på var i landet man bor, men tar man till med 80 W/m2 så tror jag man går säker ända upp i norrbotten...
Kolla in detta forum: http://www.varmepumpsforum.com där kan du hitta mycket matnyttigt. Jag brukar kika där när det är något jag undrar över..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.