Fast nåja, denna gång hörde de av sig.

Måste bara få gnälla av mig lite. I dessa tider borde det vara lätt att hitta hantverkare. Å andra sidan kanske det som jag behöver hjälp med - platt/stenläggning av garageuppfart - inte har drabbats så hårt än. Det är ju s.a.s. det sista som görs i ett husbyggarprojekt.

Var redan i augusti i kontakt med en rekommenderad firma för att få projektet utfört till i maj i år. Egentligen är det ett smörjobb, för 2/3 har gamla plattor med dokumenterat ordentligt underlag och 1/3 är några dm packat 0/18 grus med berg under. Tidsmässig frihet finns också, och firman får gärna leverera stenen också om de vill.

Den första firman var intresserade (uppskattade det till max ett par dagars jobb), men när det drog ihop sig till att jag ville ha "något" så jag verkligen visste vad det skulle kosta och kunde veta lite mer säkert när och ATT de tänkte göra det (alltså enkel offert) så backade de p.g.a. ett annat stort jobb. Visst ok. De rekommenderade istället ett annat företag.

Denna firma nr 2 var med direkt. Dock var det även här lite trögt att få dem att verkligen titta på jobbet och komma med en prisuppgift. Snö och annat ställde in ett besök, men för 1 1/2 vecka sedan hade vi kontakt och hon ville komma till skott snart eftersom maj närmade sig och föreslog att träffas idag på morgonen. Bra !

Igår fick jag ett brev, där de meddelar att de tyvärr måste tacka nej till mitt jobb. De har "just blivit av med en del folk och har svårt att redan klara befintliga åtaganden", och i dagsläget vill de inte nyanställa.....
Visserligen ett plus för att man hör av sig, synd bara att det gått ytterligare månader i onödan. Märkligt också att man inte visste för en vecka sedan att flera plötsligt skulle sluta och gå direkt. I dessa tider är det väl dessutom jobb som börjar saknas, inte anställda ? Att det är något annat som hänt inom företaget är ju uppenbart. Vi som alltid haft telefonkontakt innan, men med ett brev blir det ju svårare för mig att ställa följdfrågor.

Nästan så man börjar fundera om det är en själv det är fel på ;-). Men hur svårt kan det vara ? Byta sten på en garageuppfart och en gång (totalt 60m²), inga mönster, standardstenar och bara en färg. Petig på det är jag inte heller.
Eller har pendeln slagit tillbaka så mycket att de seriösa företagen även bromsar själva och syr om kostymen ? De kanske inte bokar upp sig för småjobb i god tid, utan tar dem bara om det passar när de är utan jobb för stunden (vilket de inte vet förrän kanske veckan innan).

Å andra sidan borde det vara perfekt att ha lite småjobb som man själv kan bestämma och skjuta +/- 1 mån, och plocka in folket på när det blir stopp någon annanstans. Så resonerade Skanska när de gjorde liknande jobb hos oss för ett antal år sedan. Kanske skulle tala med dem igen.....
 
Redigerat:
Tråkigt att folk inte ställer upp eller hör av sig.

Själv är jag elektriker, då ska en privatperson ha ett pris eller offert senast 2 dar efter att man kollat på jobbet.

Vart i sverige bor du?

Kan det vara brist på plattsättare där du bor?
 
Bor vid södra Vättern.
Plattsättare är jag inte ute efter, däremot skulle han jag söker nog kunna kallas plattläggare ;-).

Efter att jag skrev inlägget ovan har jag kollat runt lite och hittade två andra firmor som verkade lovande. Den första - ett ganska litet företag - kommer och tittar redan på tisdag morgon och känns hur seriös som helst. Inga problem att lämna referenser, och tydligen är t.o.m. orderbekräftelse efter beställning standard hos dem. Och jobbet är ju väldigt enkelt - det är några ytor som skall läggas om eftersom jag vill ha annan platta/sten. Inga stora anläggningsarbeten.

Jag undrar om det inte är så att företaget jag nämnde i första inlägget fått allvarliga problem och kanske kommer lägga ner entreprenaddelen av sin verksamhet (de säljer sten också).

Men, men. Nu finns hoppet igen !
 
det e lika tråkigt om kunden gör samma sak......man kommer dit på betämt tid ( kört typ 5-6 mil efter en lång arbetsdag)så säger kunden att han / hon har skickatt en mail att man inte behöver komma t.o.m. ringde han men det va igen som svarade.
o det bästa med det att man kan inte lämna dåligt omdömme på kund.
hahahahhahah
skojigt
 
stenläggare.....
 
Hantverkarfirmor som gör mindre jobb riskerar att ha sina anställda stående rätt många dagar om året och för att motverka det så "dubbelbokar" de ibland, så har det nog alltid varit. För att inte bli galen på detta så måste man nog ändra sitt synsätt och tänka lite mer " de kommer ungefär den veckan" och ha lite längre framförhållning.
 
Jovall skrev:
Hantverkarfirmor som gör mindre jobb riskerar att ha sina anställda stående rätt många dagar om året och för att motverka det så "dubbelbokar" de ibland, så har det nog alltid varit. För att inte bli galen på detta så måste man nog ändra sitt synsätt och tänka lite mer " de kommer ungefär den veckan" och ha lite längre framförhållning.
Eller så måste yrkesmannen/kvinnan jag som kund sluter ett avtal med bli bättre på att kommunicera med sin kund. Det är ju inte jag som kund som försatt yrkesmannen/kvinnan i den dubbelbokade situationen.

Det kan mycket väl vara så att jag som kund faktiskt har förståelse och accepterar att arbetet skjuts fram några dagar om jag blir informerad.

Det handlar om vanlig j...a HYFS. Att inte lattja med min tid som jag kan göra något vettigare med än att vänta.
 
Jovall skrev:
Hantverkarfirmor som gör mindre jobb riskerar att ha sina anställda stående rätt många dagar om året och för att motverka det så "dubbelbokar" de ibland, så har det nog alltid varit. För att inte bli galen på detta så måste man nog ändra sitt synsätt och tänka lite mer " de kommer ungefär den veckan" och ha lite längre framförhållning.
Frågan är vem som är kund och föder vem, och vilken syn man har på saker och ting. Är det mer rätt att lämpa över firmans planeringsproblem på kunden istället, så att denne kanske blir stående och vänta, har tagit ledigt från jobbet med löneavdrag o.s.v. ? Nej, givetvis inte. Tänkt på att kunden faktiskt också är en människa med ett liv.

Mycket kan lösas med kommunikation. Men inlägget ger en vink om det grundläggande problemet med vissa firmor - en oförmåga att sätta sig in i andras situation och en tendens till översittarattityd. Och eftersom inställningen är att "kunden får rätta sig efter oss", ser man heller inte ens någon anledning att kommunicera.
 
M
Stäm företaget. Du får rätt om tiden arbetet tagit, är orimligt lång.

magentis
 
Redigerat:
Jovall skrev:
Hantverkarfirmor som gör mindre jobb riskerar att ha sina anställda stående rätt många dagar om året och för att motverka det så "dubbelbokar" de ibland, så har det nog alltid varit. För att inte bli galen på detta så måste man nog ändra sitt synsätt och tänka lite mer " de kommer ungefär den veckan" och ha lite längre framförhållning.
I så fall så är det väl bara att göra klart för kunden vad som gäller och vad man kan förvänta sig. Är det så att man inte kan pricka in vilken vecka man har möjlighet att eventuellt utföra ett arbete så ska kunden också vara medveten om detta och kunna hitta en annan entreprenör om det inte passar. Som jag ser det är det ingen godtagbar undanflykt att strunta i en överenskommelse för att man råkat dubbelboka för sin egen säkerhets skull.

Är både kunden och hantverkaren överens om vad som gäller så slipper man mycket problem!
 
Kommunikation är viktigt i alla sammanhang.
Nån vecka hit eller dit brukar i de flesta fall inte
spela nån roll.
Det viktiga är att ha kunden med sig.
Är själv anställd hos en mindre firma som ibland
glömmer bort att tala om att jag ska komma.
Det händer att det inte är klart när jag kommer.
Men när man är igång så brukar iallafall jag ha
direktkontakten med kunden.Det är bara fakturan
som min arbetsgivare fixar. Tycker det är viktigt
att föra en dialog med kunden. Hur det nu än är
så måste man ibland iväg på annat nån dag.

Kan till viss del förstå dom hantverkare som inte
återkommer med en offert.Kan ju kanske till
viss del bero på att kunden vill ha ett pris på nåt
som är väldigt diffust.Om man inte vet spikklartt
vad kunden vill ha så blir det inget pris.

Brukar själv åka ut och träffa kunder.
INte alltid chefen har tid.Han jobbar ju själv.
Känns det inte rätt när man kollar så undviker man jobbet.
seriösa byggare vill ha seriösa kunder.
Kunder som tror att bara för att det är lågkonjuktur så
ska man pruta ihjäl sig har nog lite svårt att få hjälp.

Man får också en känsla om det kommer att bli tjafs med fakturan.
Kostar för mycket att jaga folk som inte har lust att
betala

Vi är bara några stycken i firman och lever på vårat
goda rykte.Jobb verkar det finnas om man är lite
ödmjuk. Tackar alltid nej när det kan bli strul.

Men vi talar alltid om det för kunden

MVH Byggarebo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.