Helt otroligt. Jag har länge klagat över dessa rörmokare som aldrig har tid, måste bokas typ 2 månader i förväg, kostar skjortan och gör ett dåligt jobb.

Men idag måste jag faktiskt krypa till korset och byta ut lite ris mot ros. Min badrumsrenovering har legat i dvala ett bra tag mycket pga väntan på en sådan. Normalt rörkrökeri har jag lärt mig klara själv men nu var det lödarbeten som skulle göras vilket jag inte ville (kan) göra själv.

Iallafall så började frun ge mig arga ögat för att ingenting hände. Vi tog fram telefonkatalogen och ringde första rörmokaren vi kunde hitta utan förhoppningar. Killen svarade och jag förklarade läget. "Ja, jo, jag kan komma förbi om en halvtimme" sa han. Okej, tänkte mig att han kommer säkert förbi för att ge en muntlig offert.

Killen kommer inom utlovade 30 minuter och kliver in i badrummet, tittar lite, och går ut till bilen och hämtar lödgrejerna. En halvtimme senare var jobbet gjort. :)

När jag berömde honom för att han kunde ställa upp så fort så skrattade han och sa "Nja, jag var på jobb i en grannkåk här på samma gata och väntade på en varmvattenberedare som inte hade kommit så jag hade ändå inget att göra".

Och? JAG är nöjd. Inom en timme från samtalet var jobbet gjort! Jag som har väntat månader på en annan rörmokare för det jobbet.

Ville bara skriva av mig och erkänna att det faktiskt finns stjärnor i den kåren också.
 
Ibland fungerar det bra och man har tur, jag tycker det är för sällan vi får läsa om solskenshistorierna som finns därute. Ibland får man intrycket att det bara finns griniga måndagsmornar och mådagsexemplar.

/ATW
 
Hemmakatten
Jag har vid några tillfällen gjort inlägg och berättat hur nöjda vi är med alla (något litet undantag finns) hantverkare vi anlitat vid vårt lösvirkesbygge. Framförallt snickaren har varit, och är, fantastisk bra och duktig. Jag har även i några inlägg rekommenderat några av dessa när folk efterlyst duktigt yrkesfolk.

Tyvärr har jag vid de tillfällena antingen fått arroganta svar eller otrevliga påhopp via PM. Bland annat har kommentarerna varit " har han inget jobb eller? Du har ju rekommenderat honom tre gånger redan." Eller "Får du provision eller jobbar du på den firman". Eller "Du hittar bara på, det finns inga bra hantverkare". Eller, "jasså, är han inte både duktig och jättebillig, då är det inget att rekommendera" osv.osv.

Detta har fått till följd att jag numera ytterst sällan rekommenderar någon. I undantagsfall kan det ske via PM. De duktiga hantverkare vi anlitat har för det mesta fullt med jobb ändå, de annonserar inte och de får nya kunder rekommenderat till sig via andra kunder.

Tycker att det har varit en något märklig hets-kampanj mot hnatverkare. Förvisso finns det dåliga sådana och de bör naturligtvis uppmärksammas.

Desto roligare är det att läsa att det nu också kommer positiva inlägg om bra och duktiga hantverkare. För de finns.
 
Jag kan tala om att det finns bra hanverkare som aldrig behöver annonser med sina känster. Det går från mun till mun. Bra hanverkare som tar sina kunder på allvar. Men det finns alltid rötägg. Dom ska vi rata, då försvinner dom av sig själva.
 
Hemmakatten skrev:
Jag har vid några tillfällen gjort inlägg och berättat hur nöjda vi är med alla (något litet undantag finns) hantverkare vi anlitat vid vårt lösvirkesbygge. Framförallt snickaren har varit, och är, fantastisk bra och duktig. Jag har även i några inlägg rekommenderat några av dessa när folk efterlyst duktigt yrkesfolk.

Tyvärr har jag vid de tillfällena antingen fått arroganta svar eller otrevliga påhopp via PM. Bland annat har kommentarerna varit " har han inget jobb eller? Du har ju rekommenderat honom tre gånger redan." Eller "Får du provision eller jobbar du på den firman". Eller "Du hittar bara på, det finns inga bra hantverkare". Eller, "jasså, är han inte både duktig och jättebillig, då är det inget att rekommendera" osv.osv.

Detta har fått till följd att jag numera ytterst sällan rekommenderar någon. I undantagsfall kan det ske via PM. De duktiga hantverkare vi anlitat har för det mesta fullt med jobb ändå, de annonserar inte och de får nya kunder rekommenderat till sig via andra kunder.

Tycker att det har varit en något märklig hets-kampanj mot hnatverkare. Förvisso finns det dåliga sådana och de bör naturligtvis uppmärksammas.

Desto roligare är det att läsa att det nu också kommer positiva inlägg om bra och duktiga hantverkare. För de finns.
Mycket råkigt att läsa det här... Jag har många gånger funderat på varför det är så mycke ris till hantverkare på den här sajten men är det som du skriver så förstår jag ju att dom med positiva omdömen inte skriver här. Som sagt mycket tråkigt att inte hela bilden kommer fram.
 
Hemmakatten skrev:
Jag har vid några tillfällen gjort inlägg och berättat hur nöjda vi är med alla (något litet undantag finns) hantverkare vi anlitat vid vårt lösvirkesbygge. Framförallt snickaren har varit, och är, fantastisk bra och duktig. Jag har även i några inlägg rekommenderat några av dessa när folk efterlyst duktigt yrkesfolk.

Tyvärr har jag vid de tillfällena antingen fått arroganta svar eller otrevliga påhopp via PM. Bland annat har kommentarerna varit " har han inget jobb eller? Du har ju rekommenderat honom tre gånger redan." Eller "Får du provision eller jobbar du på den firman". Eller "Du hittar bara på, det finns inga bra hantverkare". Eller, "jasså, är han inte både duktig och jättebillig, då är det inget att rekommendera" osv.osv.

Detta har fått till följd att jag numera ytterst sällan rekommenderar någon. I undantagsfall kan det ske via PM. De duktiga hantverkare vi anlitat har för det mesta fullt med jobb ändå, de annonserar inte och de får nya kunder rekommenderat till sig via andra kunder.

Tycker att det har varit en något märklig hets-kampanj mot hnatverkare. Förvisso finns det dåliga sådana och de bör naturligtvis uppmärksammas.

Desto roligare är det att läsa att det nu också kommer positiva inlägg om bra och duktiga hantverkare. För de finns.
Ja, det är ju verkligen jättetråkigt om man inte ska våga rekommendera nån man tycker är bra. På ett sånt här forum är det ju guld värt om man kan få tips om bra hantverkare så att man kan välja "rätt" på en gång.
 
Hemmakatten
Ja, och då ska man ändå ta i beaktande att jag varit aktiv här på forumet i snart 5 år, att jag varit moderator under en tid samt att jag gjort flera tusen inlägg. Dvs. jag kan knappast räknas som någon tillfällig besökare som gör reklam eller inte har något på fötterna eller inte har någon kunskap om det jag skriver om.

Nåväl, det är ett par-tre-fyra andra forummedlemmar som, på rekommendation, har anlitat de hantverkare vi anlitat, och både de och hantverkaren är mycket nöjda. Mer än så kanske är svårt att åstadkomma.
 
Hemmakatten syftar du på mig?
 
Hemmakatten
Nej, inte alls. Jag tänker på tidigare inlägg, år tillbaka. Varför skulle jag syfta på dig och i vilket sammanhang?
 
Hemmakatten skrev:
Jag har vid några tillfällen gjort inlägg och berättat hur nöjda vi är med alla (något litet undantag finns) hantverkare vi anlitat vid vårt lösvirkesbygge. Framförallt snickaren har varit, och är, fantastisk bra och duktig. Jag har även i några inlägg rekommenderat några av dessa när folk efterlyst duktigt yrkesfolk.

Tyvärr har jag vid de tillfällena antingen fått arroganta svar eller otrevliga påhopp via PM. Bland annat har kommentarerna varit " har han inget jobb eller? Du har ju rekommenderat honom tre gånger redan." Eller "Får du provision eller jobbar du på den firman". Eller "Du hittar bara på, det finns inga bra hantverkare". Eller, "jasså, är han inte både duktig och jättebillig, då är det inget att rekommendera" osv.osv.

Detta har fått till följd att jag numera ytterst sällan rekommenderar någon. I undantagsfall kan det ske via PM. De duktiga hantverkare vi anlitat har för det mesta fullt med jobb ändå, de annonserar inte och de får nya kunder rekommenderat till sig via andra kunder.

Tycker att det har varit en något märklig hets-kampanj mot hnatverkare. Förvisso finns det dåliga sådana och de bör naturligtvis uppmärksammas.

Desto roligare är det att läsa att det nu också kommer positiva inlägg om bra och duktiga hantverkare. För de finns.
Tycker det är helt otroligt att du får PM där folk i princip anser att du ljuger.
Jag vet också att jag personligen kan driva ganska hårt på hantverkare som INTE utför sina jobb korrekt, men GÄRNA tar en ordentlig slant för detta och detta står jag för.
Men likväl så ger jag beröm till dem som har gjort ett BRA utfört arbete, för dom finns.
Men återigen, tråkigt att du får skit, när du försöker ge oss tips på BRA hantverkare.
 
Jag är en av dem som utnyttjat hantverkare som hemmakatten rekomenderat. Det har varit väldigt bra. Nu kör vi en kortare paus, då jag skall färdigställa vårt ena badrum (VVS) själv, och få ett rum som min son skall flytta in i tapetserat. Sedan är det dags att riva vårt gamla badrum och sonens nuvarande rum, som skall bli nytt badrum, då skall hantverkarna in igen.
 
Jag har precis börjat planera ett mindre bygge och ska med viss vånda ge mig ut och leta hantverkare. Jag har varit med om en hel del efter 2 års renovering av mitt hus. Nu söker jag en pålitlig mindre firma mitt i Skåne som kan hjälpa mig gjuta grund, mura, putsa osv. Inte bråttom men den lilla byggnaden, ca 55 kvm, ska vara färdig i maj 2010. Jag har duktig plåtslagare och elektriker men saknar en duktig murare och ev rörläggare. Jag är själv väldigt intresserad av mitt bygge och brukar vara med, åtminstone med kaffekannan och sopkvasten.
Finns det nå´n därute?
 
plåtslagaren eller elektrikern borde ha någon som dom tycker är bra att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.