Vi har precis flyttat in i en 60-talsvilla med vävspända innertak. Då det är lite missfärgat speciellt i v-rum och matrum funderar vi på att göra om det. Fyller vävtaket någon isolerande funktion? Kan man skära ner det, förmodligen hitta råspont under och måla direkt på det? Eller måste man isolera mot råsponten? Vill ju inte varm luft upp på vinden och ha fuktproblem där...
 
Råspånten kan se ut som hej kom och hjälp mig under väven om du har osís. Min råspånt kan du tex fetglömma detta då det är stora valkanter osv. Men chansen finns ju även att den är ok.

Hursomhelst så fyller inte väven någon som helst funktion utom rent estetisk och kanske även lite skydd mot nerfallande spån/damm. Lite täthet är det ju såklart i väven beroende på ytfärg etc. så helt öppet kanske inte är helt att rekommendera. Men skulle det skydda mot drag skulle pappen flyga upp & ner när man tex stänger en dörr till ett rum med sån väv i taket.

Skulle rekommendera någon slags innertak ja typ gips eller skivlösningar som finns på diverse bygghandel och inte kostar så mycket.

Är det bara missfärgningar går det ofta bara att måla över också.
 
P
Är du helt säkert att det är väv? och inte plast?
Plast barracudatak (fråga mig inte varför dom kallas så) var poppis på 60-70talet och dom är ju klart brandfarliga. jag har sett hur som ser ut när det har brunnit.... Ner med skiten om det nu är plast tak.
 
V-g: Tack för dina synpunkter! Vi hade en tanke om att om råsponten såg okej att det kunde vara rätt trevligt med en "grövre lantlig look" om man vitmålade dom. Vi har varit inne på att måla taket också utan att ta ner det, vi överväger våra alternativ så att säga.

TheStills: Det är inte plast utan ett rejält ("riktigt") vävspänt tak. Det har vi kollat upp. Tack för omtanken :)
 
Om ni ska ha väven kvar så för allt i världen var försiktig med den. En reva kan sprida sig hur långt som helst åtminstone i min väv.

Jag skar av en bit då en vägg skulle flyttas och tyckte jag var duktig och häftade innan jag skar. Skar med brytbladskniv som då jag tyckte var vass, ändå blev det en reva som höll på att sprida sig i taket, detta pga spänningen. Just detta tak ska jag sätta panel i så det gjorde inte så mycke men ändå retsamt då vi får stå ut med det tills dess.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.