Funderar på att göra dusch av den sunkiga toaletten i källaren och undrar över hur det hade funkat så vi kan räkna på det.
3 väggar är murade i lättbetongblock med puts, inga konstigheter där vad jag vet utan bara att putsa till väggen vid större ojämnheter. Men kan man tätskikta på putsen eller måste man klä med våtrumsskiva först?

Sedan den fjärde väggen är murstocken i tegel och 1-2cm puts, hur ska man göra där?

Kan ju även lägga till golvet..primer+spacklar man direkt på plattan och tätsiktet uppe på det, eller bör man göra på annat sätt? Anledning till spackling är att vi vill ha in fall till brunn samt elvärmegolv.
 
ingen? :/
 
Vi spacklade upp murstocken med våtrumsspackel, därefter tätskikt enligt norm. Det var det råd vi fick iaf.
 
K
Tätskikt direkt på puts går bra. Undvik våtrumsspackel eftersom det inte är godkänt under annat än målarfärg. Använd godkända spackel. Cement eller gipsbaserade beroende på underlaget.. De ska vara i pulverform och blandas på plats. Allt färdigblandat går bort.
 
Vet inte om det är "lagligt" men jag drog upp en gippsskiva med fix för värmegolv bakom + plugg + skruv.. sen tätskickt....
 
ktm250 skrev:
Tätskikt direkt på puts går bra. Undvik våtrumsspackel eftersom det inte är godkänt under annat än målarfärg. Använd godkända spackel. Cement eller gipsbaserade beroende på underlaget.. De ska vara i pulverform och blandas på plats. Allt färdigblandat går bort.

Men..hm.. Jag kan ju inte veta vad för puts som sitter där idag, borde jag knacka ner det gamla först då och sedan putsa eller spackla upp igen med något som är godkänt enligt dagens normer?
3 väggar är ju som sagt lättbetongblock och puts, den fjärde är murstocken i tegel och puts.
Alla 4 är dessutom målade med gud-vet-vad glömde jag säga..
 
K
Färgen måste iallafall bort först sen får man helt enkelt knacka ner en bit puts och be någon som kan puts att bedömma vad det är. Skulle det bara kalkbruk som sitter där så måste det också bort eftersom det är för svagt.
 
ok tack, då vet jag vad som väntar lite mer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.