När vi tog vårt lån förra året så tecknade vi också en försäkring som heter Livskydd. Som skall hjälpa den andra parten att behålla huset en period för det fall en av oss skulla trilla av pinn. Första året så bjöd de på den försäkringen men nu så börjar vi få betala för den. Kostnaden för försäkringen är över 500 kr i månaden och jag tycker det är svindyrt.
Har ni liknande försäkringar ni som också har ganska höga lån?
 
Vi har löst det genom att ta en livförsäkring på lämpligt belopp, med respektive som förmånstagare. Det var betydligt billigare när vi gjorde detta (för 2 år sedan)..
 
Korrekt, det är svindyrt, och Livsskydd kunde kosta på sig ett gratisår. Min sambos premie ligger på runt 500:- om året, min några hundralappar dyrare där summan som utfaller är 1.2 miljoner om någon av oss skulle trilla av pinn. Blev erbjuden något liknande ert avtal av facket för några år sedan, men tackade nej och började kolla alternativ, vilket helt klart verkar ha varit lönande. Ska gräva lite djupare i "viktiga-papper-lådan" och kolla vilket bolag vi har, återkommer.
 
P-G alla tips om billgare försäkringar mottages med tacksamhet.

fridde - har du ett humom vad ni får ge för en livförsäkring?
 
AstaS: Strax under 1000/år för mig och någon hundralapp billigare för frugan - ger 1.5 MSEK.
 
fridde- ja det är ju också betydligt biligare än våra 6000!!!!
 
Jisses vad dyrt!
Jag hade en livförsäkring som skulle lösa ut min halva av en bostadsrätt. Lånen var på 800000 och min premie var 120 kr per år!
Minns inte vad den hette, men det var via Swedbank
 
Vårt är också via Swedbank, så de har i så fall ändrat sig ordentligt.
 
hmm handelsbanken bjuder på detta ifall amn har alla lån hos dem.. dock högst upp till 1.5 milj.

Vi har även tecknat livförsäkring hos if på 1 milj. och de kostade 400 kr om året för min fru och 600 kr för mig....
så skulle någon av oss falla bort så får den andre 2.5 milj. och lånet ligger nu på ca 3 milj.
 
Det är rätt så stor skillnad i premie beroende på ålder. Det är väldigt mycket dyrare att försäkra en 45-åring jämfört med en 25-åring.

En del försäkringar innehåller också invaliditetsskydd och liknande, vilket inte precis gör dem billigare.

Generellt kan också sägas att det brukar vara billigare att teckna försäkringar direkt av försäkringsbolagen, bankerna vill ju också tjäna en slant och saltar på lite.
 
Grupplivförsäkringar brukar vara billiga. Kolla tex med facket.
 
Tack för alla tips- här ska kollas. Kan ju också kolla med banken om de kan tänka sig att stå för det ett år till.
 
Jag kan vidareutveckla mitt svar lite. Jag var när försäkringen tecknades 29-30 år gammal. Cardif Pinnacle hette bolaget om jag inte minns fel och premien var 120 per halvår, inte per år.
 
Min erfarenhet är också att teckna direkt med ett försäkringsbolag. De "dödsfallsskydd" som tillhandahålls gratis av bankerna är inget annat än ett sätt att hålla kvar kunderna i banken. Handelsbankens skydd är t ex bara gällande till 55 år och hur lätt är det som 55-åring att teckna ny försäkring hos ett nytt bolag om man haft några krämpor ?

Dessutom gäller inte alltid bankernas livförsäkringar. Normalt går det hela ut på att du ska ha alla lån hos dem och annars ha en skrifltig "dispens" för undantagna lån hos någon annan. I värsta fall kan då bankens försäkringsbolag räkna bensinkortet som ett lån och vips....så gäller inte försäkringen. Det här blir ju tragiskt nog bara en fråga när någon avlider men se upp !! Och kontrollera noga villkoren innan något händer och, kanske viktigast av allt, säg inte upp någon försäkring förrän du är beviljad en ny och bättre.
 
som en del säger,ta en medlemsliv eller olycksfall.
annars har dom flesta bolagen bokvar försäkringar t,e,x folksam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.