Hej!

Nu ska älste sonen flytta ner i källaren! Jag gillar egentligen inte idén att sova nere i källaren men han har tjatat ganska länge, och nu när vi helrenoverat källaren har mina mot-argument tagit slut.:surprised:

Men hur ska vi få rummet lite extra fräsigt/roligt/kul???:confused:

Han har målat 3 väggar helvita samt en chokladbrun. Golvet är eklaminat. Till det har han (sonen) bestämt att vi ska försöka hålla oss till färgerna svart/vitt/lime, för att få det enhetligt och snyggt.

Speciellt svårt har vi att komma på vilken sorts "dekorationer" det ska vara i rummet. Han kommer nämligen ha två st ikeas Lack-hyllor på en vägg och de måste ju prydas med nånting.... När vi gick igenom sonens gamla rum hittar vi inget alls som kan passa...:(

Jag tar tacksamt emot ALLA tips!!:D
 
Tomma absolut-flaskor eller Bacardi-flaskor.
En av alla dom olika som finns. Snyggt och polarna tycker det är häftigt med sprit.
Antar att killen är typ 17 år eller nåt. Är han 13 så kanske det är mindre lämpligt.
 
Njae, han är 15 (snart 16) så spritflaskor känns inte direkt lämpligt. Han har fått tavlor på absolut-flaskor som ska upp, där drar jag gränsen i några år till.:)
 
A
Spritflaskor e töntigt och fult! Sorry! Coolare att inte dricka när man inte har åldern inne
 
Blanda gamla och nya möbler....Finns inget tråkigare än ikeastandardrum...uppbyggda med bara deras möbler...opersonligt!

Källaren! antar att det är lägre i tak...tänk på färgsammansättningen och speciellt färgen i taket...mörk färg i taket är ingen hit!.Det hade vi innan vi målade om taket. Källare=källarfönster antar jag också ...inga gardiner men istället kan du köpa fränt, passande tyg och spänna upp på spånskiva eller liknande som kanske går från golv till tak som en tavla eller hur jag ska beskriva min tanke. Rullgardin i fönster eller varför inte limegröna persienner alt. bruna med limegröna band:) Jag skulle också blanda in en varm färg i detaljerna...rött och grönt framhäver ju varandra...lime går också väldigt bra med jeansblått...roströd kanske..förstår ditt dilemma..för det är inte så lätt att få till det. Eller ta ett "bra" gammalt foto i som är taget på sonen...förstora "stort" i svart-vitt och sätt upp som en fototapet eller stort som en dörr kanske.
En platå, förhöjning där sängen står(bara själva madrassen a la japanskinspirerat) kanske är något...platån behöver ju inte vara så hög...fototapet...loppis, loppis, loppis!!!!..där kan man också fynda roliga saker...vi fyndade på loppis ett flygplan a la engelskt gammalt i trä som är ca 60 cm mellan vingarna och lite längre på längden som vi har i köket...och ska hänga upp i taket är tanken..vi har då ett jättestort kök.
...det finns inga regler för vad man stoppar in i ett rum...jag såg exempelvis en gång en gammal chevasoffa tillfräschad och omklädd i tomterött...häftigt rolig:)
Svårt att tipsa när man inte ser rummet:)

/Lycka till!
 
Redigerat:
Tack för tipsen!

Nu är rummet dock snart klart (ska försöka mig på att lägga upp en bild senare). Det blev väldigt mycket IKEA (vilket jag håller med om är opersonligt) men sonen har fått välja allt och han är riktigt nöjd och det är det viktigaste!

I grova drag ser rummet ut så här:
Vitt paneltak, Vita putsade väggar samt 1 chokladbrun fondvägg. Eklaminat på golvet. Stor svart lurvig matta. Svart klippansoffa med litet ekbord framför. Bred resårsäng med svart överdrag plus svarta sängkläder. Vitt datorbord, stor blomma på golvet samt en golvlampa (stor rispapper). Högt källarfönster med liten lampa och liten grön växt samt svarta flortunna gardiner som når ända till golvet (gör att fönstret ser större ut!). Limegrön stor kudde i soffan, grön filt på sängen, 2 absolutvodka tavlor (inte mina favoriter!!) i svart och grönt.

Det låter kanske kanske mörkt med så mycket svart men med vita väggar och tak så är rummet ändå ljust och fräscht! Det är nästan så jag vill flytta ner istället! :D
 
Shit, hoppas han är mindre stökig än vår grabb, svarta grejjer är helt omöjligt, det blir skitigt på 5 sekunder. Fluffiga mattor är inte att tänka på. Soffan ( samma svarta klippan ) kastade vi ut som skräp efter 2 år.

Kanske är vårt fel iofs, vi tycker att han skall städa själv, vilket gör att det blir som det blir, inte städat alltså.
 
fresve: Tack för de uppmuntrande orden! :surprised: Nåja, min son är ganska duktig på att städa så jag hoppas det går bra. Han är dessutom snart 16 så jag kan med gott samvete kräva att han själv håller ordning på sitt rum.
 
Vår fyller 18.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.