Lite nybörjarfråga det här:
Rätt mycket i vårat 1800-tals hus är fräst som bilden nedan, har sett att de kallas "almoge" ibland men det begreppet är ju ganska "vid och brett" idag. Det är bara som en avrundning av en kant som man har justerat "för långt in".

Hur gör man den ?, vilken fräs ?
(eller är det enklare än jag tror )
 
  • profil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har möjligtvis inte en bild i profil på listen? Eller om du kan rita ungefär som den ser ut. Lite svårt att se på bilden.

Edit: Det gör inget geschwint. Det är tanken som räknas.
 
Redigerat:
Du måste nog visa i profil eller mer från sidan så man tydligare ser hur profilen ser ut

/EDIT: Asch, du var snabbare
 
jamen ni vet, det är en vanlig kantfräsning.
Precis som man rundar av en 90 graders kant fast man "tar lite mera". Jag tänkte rita först, men det här var lite smidigare ...
 
Vet inte riktigt om det var så smidigt. Rita lite nu...
 
Köp en vanlig avrundningsfräs med rätt radie. Tag bort styrlagret och kör fräsen i fräsbord. Det borde även gå med anhållet om du inte har tillgång till fräsbord. För mig känns det ändå som om det är ett fräsbordsjobb.
 
Annars finns det ju fräsar som skapar den profilen med styrlager typ den här, då borde det inte vara så svårt att köra det utan bord.
 
Precis, nu börjar vi komma nånvart :)
Jag har ju kollat på dessa fräsar förrut men inte förståt hur det kan bli symetriskt när ena sidan har ett lager och andra sidan fräses upp till 90 grader.

Men nu ser jag ju på bilden att styrlagret har mindre diameter än den smalaste biten på frässtålet - det är ju det som är nyckeln till det hela - TACK !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.