Klinkergolvet i vårt badrum vid hörnduschen är minst sagt dåligt lagt. Glipa mellan klinkerplattorna, dvs bara fog, på ca 15 mm och nivåskillnad på drygt 10 mm. Detta "göms" idag under duschsargen. Problemet är nu att vi ska ta bort befintlig dusch. Hur ska vi göra för att snygga till golvet?

Alternativ 1: Ta bort all klinker, slipa/spackla och sedan ny klinker. Klarar man det utan att skada tätskiktet?

Alternativ 2: Prima, spackla och ny klinker ovanpå befintligt golv. Har dock förstått att det antagligen inte är ok med två lager klinker av någon anledning, det blir ju bara ett (det ursprunliga) tätskiktet.


Vad göra?

Badrummet är ca 8 kvm på betongplatta.
 
Det går att få bort klinker utan att skada tätskiktet, men det är lätt hänt att man gör det,

Att lägga dubbelt klinker förkommer som nödlösning,

Men primer och spackel är jag tveksam till, primern i sig brukar väl vara lite fuktspärrande den också,

Som spackel kanske du avser fix, då borde det funka,
Flytspackel tror jag inte man har ovan tätskit,

Alternativ 3, Gör om alltihop, kakel och klinker behöver inte kosta 800 m2
 
T
Alternativ 1: Glöm det!

Alternativ 2: Inga problem att lägga nya plattor uppe på dom gamla men hoppa över primern, finns fix som är till för detta ändamål.

Det ska bara finnas ETT tätskikt, i ditt fall det ursprungliga under dom gamla plattorna.
 
Om man gör om alltihop innebär det väl även de helkaklade väggarna eftersom tätskiktet annars inte bli ok mellan golv-vägg? Det skulle bli för mycket jobb. Därför försöker jag hitta en enklare, fast kanske inte fullt så bra, lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.