Är det någon som har erfarenhet av hur mycket en isolerad kanalfläkt låter tex Östbergs IRE kanalfläktar (dim 125 el 160) "låter"? Funderar på detta som ett alternativ till tex Vilpes takfläktar, med syftet att evakuera ut radonhaltig markluft. Vilpe & Ilto har ju sk "radonfläktar" i takutförande men jag får för mig att dessa stör mer än en isolerad kanalfläkt på vinden. Fläkten ska ju gå 24/7 så man vill ju ha en så tyst som möjligt oavsett om man är på tomten eller inomhus.

I dagsläget lyckas jag med en 14 w Myson kanalfäkt sänka radonhalten från ca 800-1000 till ca 100 Bq/m3 eller lägre, och den ska ge ca 100 m3/h friblåsande. En kraftigare fläkt dvs 50-150 w som minsta IRE och radonfläktarna ligger på kan med all sannolikhet varvas ner till en tredjedel eller mer, och därför blir följdfrågan hur detta i sin tur påverkar ljudet?

//
 
Jag kör med en IRE125 och när jag hade den inomhus hördes det bara ett svagt lågfrekvent brummande som jag inte alls uppfattade som störande. Min bärbara dator låter mer. När jag varvade ner fläkten med tyristorstyrning blev det ett slags surrande ljud från fläkten, ungefär som från en transformator under hög belastning. Det räcker nog med att stoppa in fläkten i en skrubb för att få den knäpptyst.

Numera har jag hängt upp fläkten utomhus istället eftersom jag misstänkte läckage på trycksidan. Radonhalten sjönk faktiskt med ytterligare 50% så fort fläkten åkte ut.
 
Såg nu att du tänkte ha den på vinden. Där kommer den troligtvis inte alls att störa dig.

/Q
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.