Jag har en pumpautomat med 24 liters hydropress. Problemet är att den inte håller luften och då bytte jag ändå hydropress för 1,5 år sedan av samma anledning. Jag börjar tro att pumpen är för klen/tanken är för liten. Till saken hör att jag har två filter (ett Göingefilter som sitter mellan pumpen och hydropressen och ett nitratfilter). Kan det vara så att pumpen inte orkar hålla uppe trycket i systemet. Det hjälper inte att fylla luft, det är precis som att den läcker ut igen. Ett visst tryck har jag dock, men pumpen går igång hela tiden. Funderar på att byta hela rasket till ett kraftigare paket. Men spelar det någon roll vad jag har för storlek på hydropressen, det finns ju 60-liters.
 
Redigerat:
Har du haft någon kran öppen och pumpen avstängd, när du har fyllt på luft?
 
Går pumpen hela tiden och trycket är dåligt måste det läcka vatten någonstans.
 
Ja, pumpen är av och kran öppen. Och pumpen går ju inte när jag inte spolar vatten.
 
Ju större hudropress ju mindre tillslag får du på pumpen. Är det rätt kopplat så går vattnet med cirkulationspump genom göingefiltret hela tiden då inte pumen går och renar det på såsätt bättre. När pumpen går fungerar inte avluftaren till göingefiltret då den måsta vara trycklös. Så en större hydropress är även till fördel för vattenreningen.
Angående pumpens storlek hänger det också på vilken filterdiameter du har. Då du måste kunna backspola filtret med ca 15m/h.
Har du någon pumpdata på den pumpen du har nu?

Bifogar ett principschema över hur det bör vara kopplat (jag kan ha missat något då jag drog upp det lite fort men jag tror det ska vara riktigt)

Ser att jag kanske inte riktigt svarade på din egentliga fråga:rolleyes:
 
Redigerat:
Jag antog att du hade ett sådant här filter http://www.goingefilter.com/ljfilter.html
i mitt resonemang ovan. Dock kanske det var ett helt annat filter du hade? Fick känslan av att det var Fe, Mn filter men det kanske inte alls stämmer.

Hm länken vill visst inte länka hela vägen, men jag avsåg kombinationsfiltret, är det ett sådant du har?
 
Filtret heter K50, det ska fixa pH-värdet. Jag begriper inte schemat till 100% men så långt jag förstår så ser det likadant ut som jag har det. (Men nu var det ju inte filtret saken gällde...)
 
Rubriken är lite missvisande ;-)

Men vilket är pumpens starttryck och stopptryck? samt hur mycket har du förtryckt hydropressen?
 
Ok, om jag säger så här då: Vad jag vill veta är om mina problem kan bero på en underdimensionerad pump/hydropress (eftersom jag nyligen bytt den senare). Och om jag bör ha en 60-liters istället.
Start- och stopptryck vet jag inte, men det har ju funkat bra innan, det kan väl inte ändra sig av sig sälv, eller? Förtrycket är 1,5 kg.
 
Jo men det är lättare att felsöka med lite indata, då slipper man chansa så mycket ;-) Eftersom du haft samma pump och hydropress tidigare så borde det ju fortfarande fungera i fall inget har förändrats vilket det uppenbart gjort.
Men vi förutsätter att nyttovolymen är 30%, då startar altså pumpen när du tappat 8liter vatten? Kan det stämma eller startar den oftare?.
 
Det som har hänt är ju att jag installerat filter, det gjorde jag när jag bott i huset i två månader så jag kan ju inte veta om orsaken ligger där. Och jag tror inte jag kan tappa 2 liter utan att det startar...
 
Ganska viktig information som inte framgår i första inlägget, nu tror ju folk dom ska felsöka i en redan fungerande instalation men som eventuellt visar sig börja krångla efter filterinstalationer. Jaja åter till ämnet.
Är båda filtrena monterade efter problemen uppstod? Specifera gärna filtrena, gärna med länkar om du har så är det lättare att bilda sig en uppfattning om hur det hänger ihop.

Edit
Om din anläggning inte håller trycket så har det inget med pumpen att göra. Skillnad vore om den inte kom upp i tryck.
 
Redigerat:
Vad jag vet har det inte varit några problem innan och jag kan inte direkt minnas när problemen började, men det är ju ett tydligt tecken att samma problem nu uppstår med en ny tank, såvida jag inte har haft maximal otur. Här är länkar:
https://www.wmr.se/getFile.aspx?fileId=189&wmrid=4
http://www.aquaexpert.se/getFile.aspx?fileId=6546&wmrid=4
Det är kopplat såhär: pump-göingefilter-trycktank-nitratfilter.
Men, OM jag ska byta hela rasket, skulle du rekommendera en 60 liters hydropress. Jag kan tillägga att jag upplever att pumpen/tanken inte riktigt orkar med när jag kör med högtryckstvätten...
 
Åbacka skrev:
Vad jag vet har det inte varit några problem innan och jag kan inte direkt minnas när problemen började, men det är ju ett tydligt tecken att samma problem nu uppstår med en ny tank, såvida jag inte har haft maximal otur. ...
Måste säga att jag inte fattar något nu.

  1. Det har inte varit problem innan
  2. Du minns inte när problemen började
  3. Men det är ett tydligt teckan på att samma problemnu uppstår med ny tank.

Jag kan vara mycket trögfattad och så är det säkert nu med, men om jag ska kunna hjälpa dig måste jag förstå mer. Du får tänka på att jag kanske inte förstår något och förklara därefter så ska jag göra sågott jag kan. Just nu så tolkar jag det som att att du aldrig haft problem men att du har samma problem som tidigare med ny "tank" (hydropress)? För en lekman verkar det ju som du haft samma problem hela tiden men att du hoppats på att det skulle upphöra med en ny "tank" (hydropress)
 
Åbacka skrev:
Vad jag vet har det inte varit några problem innan och jag kan inte direkt minnas när problemen började, men det är ju ett tydligt tecken att samma problem nu uppstår med en ny tank, såvida jag inte har haft maximal otur. Här är länkar:
[länk]
[länk]
Det är kopplat såhär: pump-göingefilter-trycktank-nitratfilter.
Men, OM jag ska byta hela rasket, skulle du rekommendera en 60 liters hydropress. Jag kan tillägga att jag upplever att pumpen/tanken inte riktigt orkar med när jag kör med högtryckstvätten...
Kan säga för din info att processchemat jag bifogade inte gäller för det filtret du länkar till. Jag antog fel och och det kan du förbise
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.