Håller på med badrumsplaneringen och undrar om det är bra eller dåligt att sätta en paxfläkt direkt i en duschhörna? Tänkte ha paxfläkten som huvudventilation i huset d.v.s konstanst gång på halv effekt och max vid behov. Är det något problem om man råkar spola vatten på fläkten? Ingen större risk men allt skall ju var korrekt när man nu lägger en förmögenhet på ett nytt badrum.
 
Hej

Jag satte våran fläkt i duschhörnet så långt upp som möjligt, det fungerar
kanon.
Den sitter en bit ovan huvudet så det blir inget vatten som spolas på den om man
inte spolar nästan upp i taket.
Den är klassad som IP44 vilket innebär att det klarar att man av misstag skickar
på lite vatten på den : http://www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipklass

Har du ingen murstock i huset eller annat ventilationssätt eftersom du vill ha den gående på halvfart?

Här ser du stosen för fläkten innan gipsskiva och våtrumsmatta.
Spånskivan är 2400mm hög.
http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?129
 
Murstocken är igensatt och har bara en öppning i källaren. Jag tänkte skapa undertryck genom att ha en konstant gående paxfläkt på bottenplan i badrummet. Enligt info måste jag tydligen även ha separat ventilation på ovanvåningen så där kanske jag kan ha en något svagare fläkt. Undertrycket vill ha för att förhindra fukten att tränga upp mot innertaket. Med två fläktar borde man egentligen ha varvtalsregulering för att finjustera men då börjar det bli ritigt komplicerat. Placeringen av paxfläkten i duschhörnan beror på att det redan finns frånluftsdon där (vanlig gammeldags lucka)
 
spocks_beard, hur tätade du mellan gipsskiva och rörstos så att fläkten inte trycker in luft bakom gipset? Använde du fogmassa av något slag mellan gips och stos eller tätade du mellan spirorör och fläktens "krage"?
 
Fläkten sitter ju i röret så den kan inte trycka ut någon luft bakom gipsskivan.
 
Ja, fläkten sitter i röret men det förutsätter att det är tätt mellan fläkt och rör. O-ringen som följer med fläkten kommer bara att täta mot gipsskivan i det här fallet. Fläkten har sedan en krage som sticks in i rörstosen men den kragen är i plast och har ingen tätning. Det betyder att man riskerar att trycka in fuktig luft mellan rörstos och gipsskiva om ingen speciell tätning monteras i röret.
 
Men tätskiktet i duschrummet ska ju finnas på gipsskivan och täta mot ventilationsröret. Du ska se till att tätskiktet ansluter mot kanalen, samt att tänka på är att kanalen ska luta svagt mot utsidan så att ev. kondens rinner ut mot ventilen och in mot badrummet.
 
Fourier: Du har rätt i att fläktens o-ring endast tätar mot utsidan av skivan. Skulle det bli för mycket motstånd i kanalen så kan det i teorin tryckas ut luft mellan skivorna.

Stosen som spirorör ansluts till är faktiskt popnitad vilket skapar lite spel mellan spån och gipsskiva vilket jag inte gillade. Jag fläskade på med våtrumssilikon efter gipsskivan skruvats dit, dvs. smetade på ganska hyfsat på "springan" mellan skivorna i "hålet", har för mig jag även la det emellan skivorna.

AndersS: Jag har våtrumsmatta insatt av mattläggare, de hade bara skurit rent vid montage i hålet, så den lappade inte över skivorna in i "hålet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.