Hej,

Har en IVT 2000 installerad runt 1984-85. Den fungerar utmärkt, men man börjar ju så smått fundera på att ersätta den med tanke på dess ålder. Frågan är hur mycket som har hänt på bergvärmepumpsmarknaden de senaste 25 åren?

Idag ligger vi på knappt 30000 kWh per år, 220 kvm med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen (om det nu har någon betydelse) samt ett 160 meters borrhål.

Kan man förvänta sig att ett byte av VP ger en besparing, allt annat lika?
 
Jag har en pump från -94 i mitt hus (IVT Focus 20), och enligt servicetekniker så är en ny pump kanske 10-15% bättre. Om man idag har cop 2,5 så kanske en ny ger 2,75-2,90 så där, allt annat lika.

Det är inte omöjligt att din lite äldre pump kan vara ytterligare något sämre. Men, det blir aldrig ekonomi i att byta ut en fungerande pump, utan spara slantarna tills den brakar samman för gott.
 
Det låter lite dyrt, fast hur är huset isolerat och vilken ventilation har du?
Vi har ett hus på 360kvm och golvvärme i källaren 2vvb på 260+280liter och 1,5 plan med radiatorer och vi gör av med 21-22.000kwtimmar på ett år ink. hushålls el.
Huset är från -70 med 150mm i väggar och 200mm isolering i tak. 2glas fönster och suger ut 500 kubikmeter luft i timmen med 2st sidkanalare.
Vi har även 2st 150m hål borrade. Pumpen från -05.
 
Vår pump, installerad 2003, värmer ca 250m² och förbrukar mellan 13 och 14 MWh per år. Gammalt kalkstenshus med fönster med renoveringsbehov men med FTX.

Om det lönar sig att byta beror framför allt på hur bra din nuvarande pump fungerar så det ska man nog kolla först. Funkar den hyffsat är jag benägen att hålla med Swetrot, kör den tills den brakar! 30000kWh är väl inte vad som uppvärmningen drar?
 
huset är ett stenhus från -47 och väggarna är ine tilläggsisolerad.

Ungefär 1/3 av fönstrena är renoverade (2-glas), resten drar det bra igenom ;)

På vinden finns det knappt 15 cm (snarare ned mot 10) med kutterspån.

Och nej, 30000 är inklusive hushållsel så det är inte enbart uppvärmning. Men detta är trots en bergvärmeanläggning - vågar inte ens fundera på hur mycket huset skulle dra om det var olje-eldat.

Om besparingen att byta enbart är 10-15% (eller lite mer) så verkar det onekligen inte intressant. En grov uppskattning torde vara att besparingen behöver ligga på närmare 10 000 kWh för att kunna räkna hem en ny VP inom rimlig tid..

/M
 
fridde skrev:
huset är ett stenhus från -47 och väggarna är ine tilläggsisolerad.

Ungefär 1/3 av fönstrena är renoverade (2-glas), resten drar det bra igenom ;)

På vinden finns det knappt 15 cm (snarare ned mot 10) med kutterspån.
Nu ser jag en besparingspotential för dig... :)

Mera spån på vinden, och renovera de återstående fönsterna kan göra en hel del. Lite tilläggsisolering på väggarna skadar säkert inte heller i takt med att man byter ytskikt. I synnerhet väggar som det är öppet till på utsidan, så det ofta blåser rätt mot väggen. Där kan ett par decimeter isolering spara åtskilligt.
 
Swetrot: Jo, den har jag identifierat sedan tidigare. När jag i somras/höstas drog frånluftskanalerna på vinden konstaterade jag dock att ångskyddet kommer att behöva göras om och det jobbet ser jag _inte_ fram emot. Fönsterrenovering är rena SPA behandlingen i jämförelse ;).

Däremot kommer jag inte att tilläggsisolera väggarna. Nästan allt ytskick är precis renoverat så det får vara sålänge jag bor här. Det skulle vara när huset behöver putsas om, vilket förhoppningsvis inte sker de närmast 30-40 åren..

Men tack för tipsen ändå!
 
jette svårt att svara på. men din nuvarande pump klarar sig med 160m borrhål, just för att den inte kan ta mer energi från hålet. en nyare pump vill kanske ha 30m borr hål till ???
vet inte vad jag ska gissa på, men du kanske ligger på ett årscop på 2,5 idag & en ny pump kanske du kan kräma ur 3,5

säg att du har 8000 kWh i hushåls el, då har du värme & varmvatten på 22000kWh idag. I ren energi (om nu COP är 2,5) så är det 56 000kWh du förbrukar !!! kan det stämma? hur stort hus har du? har du källare som värms ?
eller är det så att din elräkning ökat med åren (dalande effekt på värmepumpen)

säg att pumpen idag mår dåligt, huset drar bara 40 000kWh, sen sger vi att du har ett dåligt radiator system o kan bara få ut ett COP på 3.
Då blir den "nya" förbrukningen 13300 kWh + hushålsel = 21300 kWh
Men jag tror du behöver 50-100m ytjordvärme i serie med ditt nuvarande borrhål
 
pefo skrev:
Gammalt kalkstenshus med fönster med renoveringsbehov men med FTX.
OT: Det där med FTX i ett gammalt dragigt (?) kalkstenshus låter ju intressant.. kan du beskriva det lite närmare?
 
Dragit vet jag inte. Ljusen står väl inte och fladdrar precis! :D Huset är rätt tätt men fönstren behöver målas om. När huset renoverades var man smart och satte in ett FTX-aggregat för att ventilationen skulle bli bra iom att huset tilläggsisolerades, utom vissa rum, och blev tätare vilket sabbade självdraget. Måste säga att jag är rätt nöjd med lösningen och inbillar mej att den sparar en hel del energi. Den tillåter ju också att fönstren tätas ordentligt, det går att hålla ett visst undertryck i huset. Jag har inte märkt några problem med eldning. Skulle vara vedspisen i köket på sommaren då, men det är av andra orsaker. ;)
 
OK. Vi får se hur tätt det blir här när jag fått ihop huset igen - just nu blåser sydosten rätt in i bjälklaget och problemet med eldning här är att vi inte kan strypa nog..

FTX är ju annars kanon, vi har det i en modern kommersiell byggnad och där drar vi igenom 1 200 m3/h utan märkbar energiförlust.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.