Jag funderar på att köpa ett Bosch Easy larm men vet inte om jag ska köra på trådlöst eller trådat. Larmcentralen har jag tänkt montera i källaren men det är betong mellan källaren och våningen ovan. Så därför undar jag om de trådlösa komponenterna på markplan kommer kunna kommunicera med centralen genom betongen. Det vore ju himla smidigt att slippa dra kablar men om det inte fungerar med trådlöst finns det inte något val. Är det någon som vet något om detta
 
Inget som har någon erfarenhet?
 
Håller på och installerat mitt Bosch nu men det finns inget "trådlöst" med själva huvudcentralen. Till den kopplar du en trådlös hub (wLSN Hub) med kabel! Du måste också dra en kabel från centraleneheten till manöverpanelen (den ovala).
Så det är m a o placering av wLSN-hubben som är det intressanta.
I ditt fall är väl rådet att sätta hubben på våningen ovan så du slipper betonggolvet emellan. Det kräver ju dock att du drar upp en kabel. (VIlket du nog lär göra till manöverpanelen också om du inte bara ska använda fjärrkontroller.

Det är också möjligt att signalstyrkan räcker igenom. Det har jag tyvärr ingen kunskap om.
 
Jag har nu köpt ett Bosch och valde trådat då det blir väldigt mycket billigare och kommer fungera oavsett betong.
 
Får man lov att fråga var du köpte larmet?

Funderar också på ett Bosch Easy.
 
Bergling skrev:
Får man lov att fråga var du köpte larmet?

Funderar också på ett Bosch Easy.
Om du frågar mig som har ett Easy så köpte jag på Låskompaniet.se. Fick ett bra paketpris på allt och är nöjd med deras leverans.
 
Jag köpt det hos http://www.acist.se. Dom var vänliga att monterat dit kretstkortet, sabotagkontakt och strömförsörjning innan dom skickade det till mig så det slapp jag. Jag har nu dragit om teleledningen så första jacket nu är i centralen, dragit massor av kabel till detektorer och monterat nästan allt så snart ska jag kopplat på systemet.
 
OuzO skrev:
Jag köpt det hos [länk]. Dom var vänliga att monterat dit kretstkortet, sabotagkontakt och strömförsörjning innan dom skickade det till mig så det slapp jag.
:rolleyes::rolleyes: Vilken generös leverantör som erbjuder en sådan service! :) Saken är den att Bosch har leverarat paketet färdigmonterat i ca ett år redan... Så jag hoppas att inte acist tog på sig den äran!

Hursomhelst - Bosch påstår att deras detektorer har en räckvidd på upp till 1000m! Det minskar risken för att inte detektorerna ska ha kontakt med centralen. (sen har man iofs alltid det vanliga problemet med radiovågor, toppar o dalar osv). Easy väljer dessutom en av åtta kanaler/frekvenser på 868MHz-bandet, till skillnad från andra fabrikat som har en fast frekvens för kommunikationen.

En massa tekniskt mumbo-jumbo, men några kanske hänger med ? ;) Det som är smart är att du kan placera hubben/antennen där den har bäst täckning, och inte i närheten av centralapparaten (och då avslöja vart c-appen finns).

Tänk även på att manöverpanelen vill ha 6 ledare, så dra tillräckligt med kabel (tex minst en 4-parskabel).
 
Dom har inte tagit åt sig äran för monteringen, det var jag som trodde dom hade gjort det :). Jag drog en cat5 kabel fram till manöverpanelen så det finns trådar i den så det räcker.
 
jag körde också med en CAT5.. nu är allt inkopplat och konfigureringen ska väl starta... scary.. just nu är manöverpanelen halvgrön och rösten är rätt sur och vill att jag ska kontakta service. hmmm.. kanske ska börjar programmeringen..
 
Du har massor av sabotage på sektionerna, det hade jag :). Om du håller på att testa sabotage och inte sedan inte lyckas återställa sabotagen från manöverpanelen trots den säger att den tystat problem eller vad det nu är, får du göra en "reboot" dvs koppla ur batteriet och sedan koppla bort strömförsörjningen på något sätt, beroende på hur du kopplat nätspänningen. När du sedan startar upp är sabotagen borta om du satt de sektioner du inte använder som avstängda. Detta har hänt mig ett par gånger.
 
Den trådlösa varianten av bosch larmen så kan man ha en lös fjärrkontroll till, fungerar den som på tex. en bil, att du kan vara ett antal meter ifrån och larma på / larma av huset??

Kan man larma av tex ett garage separat??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.