Hej!

Tänkte försöka göra en duschväggskonstruktion liknande denna i vårt duschrum. Läste dock någonstans att glasblocken inte kan bära annan vikt än sig själva, hur kan detta hänga ihop?

Hur göra detta för bästa hållfasthet?

Kakel på väggar av betong, ska vi kakla först och sätta glasbetongen sen, och hur ska vi i så fall fästa det hela i väggen? Har förstått att man sedan kan skruva dörrarna "mellan" blocken. Lim eller bruk?

/Elin
 
  • glasbetong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt jag har läst så kan man inte göra som på bilden, då det förhåller sig precis som du skriver i första meningen. Försök söka på flera trådar som tar upp detta. De finns.
 
jag tycker att du ska mura, med speciella armeringsjärn och glasblocksbruk, detta är ca 3ggr billigare.Ang infästningen överlåter jag någon annan kunnig att svara på.
 
Jag har liknande bilden i mitt badrum. Gjorde inte jobbet själv men tror det är uppbyggt på följande sett.

Glasblocken limade utanpå kaklet med såna därna plastskenor (När jag har jobbat med glasblock har jag murat)

Aluminiumlist limad på änden av glasblocken, dörren monterad på listen, vet ej om de har skruvar eller limmat eller både och. Inga problem med hållfastigheten.

Har lagt in en bild i en annan tråd, ska se om jag hittar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.