3-kammarbrunnen är full och infiltrationen verkar inte ta undan :(
Både inkommande och utgående rör ligger helt under ytan och det är ingen "kaka" som täpper till. Kan även konstatera att det är fler brädor som ligger och flyter nu jämfört med sist jag kollade..
Det enda problem vi haft tidigare var i samband med vårfloden i fjol men efter att grundvattnet sjunkit var problemet ur världen - trodde jag

Min slutsats är att 3-kammarbrunn inkl infiltration måste bytas och det verkar vara ganska akut... Frågan är bara hur man ska göra detta rent praktiskt?

Är det en fördel att försöka göra jobbet nu direkt i vinter eller bör man vänta till våren/sommaren ?
Finns det några fördelar med det ena eller andra alternativet?

Hur gör man rent praktiskt när den gamla brunnen ska bytas ut ?
Tar man bort gamla brunnen eller får den vara kvar ?

Tacksam för lite snabba inputs :)
 
H
Trekammarbrunnen brukar man väl tömma med slamsugning eller manuellt med skopa?
Går inte infiltrationsledningarna att spola invändigt med vattenslang eller högtrycksspolning?
Har man inte dragit upp infiltrationsledningarna till marknivå på andra sidan så att det går att spola åt motsatt håll?
Kanske har det varit kallt i kombination med snöfritt väder så att tjälen gått ned till infiltationen
 
Hemmakatten
Jag tycker du skall kolla med kommunen. Det är mycket möjligt (t.o.m. troligt) att kommunen idag har högre krav på infiltrationsanläggningar än vad det var när din anläggning anlades. Det kan vara så att en fosforfälla krävs. Det kan också tänkas att platsen där infiltrationen idag ligger inte längre är lämplig så att infiltrationen måste anläggas på annan plats. Eller att det måste grävas ur djupare så man kommer ner till lämplig material. Kommunen kan också vilja att du gräver provgropar och att de kommer ut o tittar. Det är också bra för dig att få ett nytt tillstånd och få reda på att du har en godkänd infiltration.

En annan sak är att det ofta kan vara billigare att göra en ny infiltrationsanläggning på annan plats om det finns möjlighet. Den gamla låter man bara ligga kvar. Skall du gräva om den gamla måste det materialet till återvinningsanläggning, det är inget man bara lägger upp på tomten.

Huruvida det är bättre att gräva på vintern eller sommaren låter jag vara osagt. Vi anlade vår anläggning i februari månad. Fördelen med det var att det mkt snabbt börja växa igen ovanpå bädden.
 
Redigerat:
Låter som om det är tid för en ny anläggning. Kontakta miljökontoret i din kommun så hjälper dom dig med tillvägagångssätt. När vi lade nytt avlopp ifjol läste vi på www.avloppsguiden.se för att få tips och ideer kring vilken anläggning vi borde och ville ha. Sedan blandade vi in miljökontoret och fastställde vilken anläggning det skulle vara. Det görs genom att (för infiltration och markbädd) ett två meter djupt provhål grävs nära tilltänkt placering av bädd och sedan kommer miljökontoret på besök för att se vilken anläggning du ska välja. Sedan e de bara att börja gräva. Vi grävde och anlade själva vilket landade på ca 35kkr.
 
holmertz skrev:
Trekammarbrunnen brukar man väl tömma med slamsugning eller manuellt med skopa?
Går inte infiltrationsledningarna att spola invändigt med vattenslang eller högtrycksspolning?
Har man inte dragit upp infiltrationsledningarna till marknivå på andra sidan så att det går att spola åt motsatt håll?
Kanske har det varit kallt i kombination med snöfritt väder så att tjälen gått ned till infiltationen
Akutåtgärden är såklart att ringa slamsugaren så det är fixat under dagen.
Spolning av infiltrationen tror jag kan bli svårt :(
Dels sitter det ett T-rör på utloppet som gör det lite bökigt att komma åt och sen är det inte gjort så att infiltrationen går att komma åt i änden, ia fall inte vad jag vet. Kanhända röränden finns precis under ytan men jag vet inte var jag ska börja leta :(

Tjäle är jag ganska säker på att det inte är.

Hemmakatten skrev:
Jag tycker du skall kolla med kommunen. Det är mycket möjligt (t.o.m. troligt) att kommunen idag har högre krav på infiltrationsanläggningar än vad det var när din anläggning anlades. Det kan vara så att en fosforfälla krävs. Det kan också tänkas att platsen där infiltrationen idag ligger inte längre är lämplig så att infiltrationen måste anläggas på annan plats. Eller att det måste grävas ur djupare så man kommer ner till lämplig material. Kommunen kan också vilja att du gräver provgropar och att de kommer ut o tittar. Det är också bra för dig att få ett nytt tillstånd och få reda på att du har en godkänd infiltration.

En annan sak är att det ofta kan vara billigare att göra en ny infiltrationsanläggning på annan plats om det finns möjlighet. Den gamla låter man bara ligga kvar. Skall du gräva om den gamla måste det materialet till återvinningsanläggning, det är inget man bara lägger upp på tomten.

Huruvida det är bättre att gräva på vintern eller sommaren låter jag vara osagt. Vi anlade vår anläggning i februari månad. Fördelen med det var att det mkt snabbt börja växa igen ovanpå bädden.
Har pratat med kommunen och det var ok att byta ut befintliganläggning utan att söka nytt, om det redan finns bef tillstånd. Tyvärr finns det inget tillstånd sedan tidigare :( Kanske hade varit bättre att inte ringa kommunen.

Placeringen blir nog densamma men jag har möjlighet att rikta infiltrationen lite åt ett annat håll så det borde inte vara något bekymmer. Tror nog jag kan hitta något litet hörn på mina 1,7ha tomt att lägga lite överblivna massor ;)

Moltas skrev:
Låter som om det är tid för en ny anläggning. Kontakta miljökontoret i din kommun så hjälper dom dig med tillvägagångssätt. När vi lade nytt avlopp ifjol läste vi på www.avloppsguiden.se för att få tips och ideer kring vilken anläggning vi borde och ville ha. Sedan blandade vi in miljökontoret och fastställde vilken anläggning det skulle vara. Det görs genom att (för infiltration och markbädd) ett två meter djupt provhål grävs nära tilltänkt placering av bädd och sedan kommer miljökontoret på besök för att se vilken anläggning du ska välja. Sedan e de bara att börja gräva. Vi grävde och anlade själva vilket landade på ca 35kkr.
Att det måste till en ny anläggning framstår som fullständigt klart :(
Har fått en del intressanta tips från kommunen på hur man kan göra. Ev kan det finnas något bidrag att söka också.

En fundering som dyker upp är val av nytt system.
Någon form av plasttank verkar vara det vanligaste men jag ska även undersöka alternativet med betong. Fördelen med betong är som jag ser det livslängden och att man inte riskerar att den flyter upp. (har inte så djupt till grundvattnet).
Enda nackdelen med betong verkar vara att det är lite jobbigare att lyfta på plats, men man lär ändå behöva en rejäl grävmaskin så lyftet lär knappast vara något jättebekymmer.
 
Hemmakatten
Det handlar inte om att man har plats på tomten att lägga den gamla bädden på utan att den räknas som miljöfarligt avfall och måste deponeras om man gräver upp den.

Eftersom din anläggning inte hade tillstånd, så hade kommunen när som helst kunna komma till dig och begära en ny, godkänd anläggning. I vårt område håller de på att inventera och det är många fastighetsägare som måste göra nya anläggningar. Så se det inte som så negativt att du kontaktade kommunen. Istället kommer du att få en godkänd anläggning som kommer att hålla, även miljömässigt, i många år.

Vi har både slamavskiljare i plast o betong. Betong är klart att föredra, av de anledningar du redovisar.
 
Redigerat:
I min kommun finns ett nybyggt villaområde där alla har enskilda avlopp (kommunen har sålt tomterna). I det området har man inte besiktat en enda av dom nybyggda anläggningarna. Att dom skulle hitta till mig som inte ens bor i planlagt område känns inte sannolikt :D
Nu ska det nog ändå sökas tillstånd för det nya och jag är helt övertygad om att en entreprenör löser ett ev problem med den gamla infiltrationen. Skulle förvåna mig om inte folket i branschen har en alternativ lösning att ta till.

Det är ju lite intressant att det inte finns tillstånd. Kommunen är ju den som sköter registret för slamtömning och där finns anläggningen med :rolleyes:
Dessutom har kommunen plöjt ner åtskilliga kronor i fastigheten i form av handikappanpassning, varav det senste vara en totalrenovering av ett badrum precis innan vi flyttade in. Får känslan av att min kommun inte tar så allvarligt på detdär med tillstånd:D

Ang betongbrunn så fick jag tipset av en tjänsteman på kommunen att en sådan säkert håller 50år, dvs jag behöver inte bekymra mig om den mer. Om man dessutom lägger lite extra pengar på infiltrationen dvs gör den större än rekommenderat så kommer även den att leva längre och det dröjer längr tid innan man får börja bekymra sig för den igen.
 
SaabAero skrev:
Det är ju lite intressant att det inte finns tillstånd. Kommunen är ju den som sköter registret för slamtömning och där finns anläggningen med :rolleyes:
Olika avdelningar! Tekniska kontoret - tömning, Miljö och Hälsa - tillstånd! :p

"Betong is king!" Man slipper också mecka med att gjuta en förankringsplatta för plastflötet! :cool:
 
  • Gilla
Vanja05 och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet om det finns "insatser" som kan monteras i en bef slambrunn för att få till 3st kammare?
Tänkte mig ett "T" i betong eller liknande som bara man bara lyfter ner i bef brunn?

Den gamla lösningen med träväggar känns inte helt lockande...
 
Som hemmakatten skriver så har många kommuner just börjat inventera avloppsanläggningarna (min svåger i Småland som har grävmaskinsfirma är bokad till pensionen ungefär..).

Skaffa tillstånd och gör en riktig betongbrunn. Jag antar att ROT-avdraget betalar hälften av grävjobbet.
 
Betongbrunnen kostar lika mycket som plastbrunnen, men är dyrare att transportera så det lär nog bli en betongbrunn.
 
Betongbrunn, absolut finns ingen anledning att ta en plastbrunn som jag ser det.

//Markus
 
Håll en bra dialog med kommunen, vår sommarstuga ligger mitt ute i skogen vid en sjö (ej planerat område) men det finns 10-tal stugor i området och jag brukar slå en signal när jag ska bygga eller förändra. Får bra råd och det har hänt vid 2-3 tillfällen att man sagt att skicka en enkel (heter det) Bygganmälan, så nyttja denna service. Enligt de jag haft kontakt med så händer det ibland att när fastigheter byter ägare i området så börjar det komma in anmälningar på både det ena och andra gällande fastigeheter om felaktiga avlopp, svartbyggen, mm, dvs det fins de som retar sig på allt och verkar ha det som hobby. Har jag gjort min bygganmälan så finns det åtminstone något att hålla sig i.
Och som flera skriver, satsa på en betongbrunn. En grävare lyfter lätt ned bottendel+betongringar. Vår anläggning har nu rullat i 30år i sommarstugan och det enda som vi behöver göra är att betala slamtömningen en gång/år.
 
Någon som har tips på leverantörer av betongbrunnar?
 
  • Gilla
bertlennart
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Skaffa tillstånd och gör en riktig betongbrunn. Jag antar att ROT-avdraget betalar hälften av grävjobbet.
Nope, inte markarbete !
Tyvärr, det skulle vara bra med tanke på att så många ska byta avlopp, men som du skrev så behöver kanske inte grävarna sponsras med våra skattemedel om de redan har jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.