Jag förmodar att du vill konstruera ett kallskafferi, alltså ett uteluftsventilerat? Sådana skafferier byggdes alltid på husets norrsida, då den är kallast. Ett annat alternativ var att så att säga bygga in den i kallfarstun, men det är ett lite äldre förfarande. De flesta jag har sett är ganska långsmala med dörren i ena änden. Skafferiet vi själva ska ha i vårt kök blir ett klassiskt hörnskafferi (som detta) man kommer att kunna gå in i det men så mycket mer utrymme än så blir det inte...
 
det är nog ett sånt som på bilden vi vill ha också men lite störe...måste rita lite och se hur det blir
 
nu har masonit regel virke till skafferiet och tapeter köpts så nu är det enda som är kvar att köpa en stor portion arbetslust.....
 
Här är ett par bilder på ett 40-tals kök i det hus som vi snart ska flytta in i. Också det ett gammalt torp. Beslagen och färgen tror jag är ett senare tillskott.
PICT2519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT2520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken underbar tapet, strumpa!
 
hoppas ni behåller köket fast med ett bättre färg val. gillar fläkten ovanför spisen!!!
 
Jo, den gröna färgen är väl lite högoktanig om man säger så... :) Tapeten är som sagt mycket härlig! Vi ska försöka behålla så mycket som möjligt av köket, det stora kruxet är att det inte finns någon riktigt spis och ingen självklar plats att placera den heller. Det kanske blir så att vedspisen får stryka på foten hur tråkigt det än känns - vi har ju trotts allt kökspannan kvar ändå.
 
det är ju ett problem med gammla hus att det inte finns plats för dom sakerna man vill ha i ett kök i dag...men jag skulle alldrig ta bort vedspisen då vi har den som värmekälla och lagar mat på den under vintern när den ändå är varm....bakade pepparkakor i den i julas och det va dom godaste pepparkakorna vi gort!!
 
Jag har oxå ett platsbyggt kök. Eller rättare sagt två stycke för vårt hus var två lägenheter tidigare. Huset är från 1932, men jag vet inte om köket är orginal. Det är i alla fall fint med falsade luckor och fantastiskt mycke utrymme ända upp till taket. av flera skäl vill vi flytta om i köket.
MEN det ser inte ut som om det är så lätt att flytta på skåpen. Går det? Det finns inga bakstycken.

Till vänste på bilden är skåpen nyare, till vänster falsade och fina utan "hyll-hål"
 
  • IMG_2608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här sitter jag med mitt 80-tals HTH och är avundsjuk.
 
Korrigering: till vänster nyare skåp utan falsning med små hyll-hål. Till höger gamla skåp. Bifogar en bild på vårt andra kök, som ska bli ett sovrum. Dessa skåp vill vi flytta ned till köket vi ska ha kvar.
 
  • IMG_2626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
allt går men jag har märkt att saker sitter fast väldigt bra så det är lätt att det går sönder. den lilla dörren på andra bilden e det ett skafferi eller?
 
Japp och det finns två likadana skafferi brevidvarandra.
Hillbilly6, har du några tips för hur man ska ta bort dem så de inte går sönder?
 
kolla hur och vart skåpen sitter fast det kanske går att få ur spikarna men mest behöver man mycke tålamod...nånga brytjärn och kilar underlättar så man kan bryta lite på många ställen...
du kan inte ta en bild i skafferiet och posta i länken? då jag söker uppslag till mitt skafferi som jag ska bygga
 
Slänger in en bild för att visa vårat lilla 50-tals? kök, vi har heller ingen fast spis utan använder oss av en mobil 2 plattors som vi har ovan vedspisen sedan har vi en separat inbyggnads ugn i ett skafferiskåpet mitt emot bänkytan.

Så har vi lagat mat i snart 3år i väntan på att renoveringen i andra huset ska bli klart..."arga snickarn" nästa :)

Även där fanns ett 50 tals kök med charmiga jalusiluckor på överskåpen, men eftersom hela planlösningen är ändrad så kommer det bli ett nytt kök framöver men skåpen har jag sparat tills vidare, kändes lite synd att behöva riva ned det gamla köket men eftersom kökslösningen inte var bra samt så var höjden endast 80cm upp till bänken.

Synd att kvänumköken är så himla dyra annars hade man nog beställt ett liknande kök igen.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.