Hej..

I dagsläget värmer jag hela huset med en Luft/Luft modell stor.. Har gamla ellement kvar men elpatronen och några rör är bortplockade.

Jag har kört Luft/Luft pumpen varje dag (på vintern) i fyra år nu och börjar planera för ett nytt värmesystem. Jag är helnöjd med Luft/Luft pumpen (ligger på ca 14 000kwh/år totalt inkl hushållsel) och är nog mest sugen på en Luft/vatten.

Jag har 60kvm källare under hela huset och har tänkt dra nya värmerör i taket där och upp genom golvet till befintliga element (eller köpa nya vid behov) har även lagt vattenburet golv i kök och badrum som skall kopplas in.

Så till min fråga.... Har läst en hel del på CTC och NIBEs hemsidor och iaf NIBE fighter kan köras utan att ha en "innedel", om man kan skippa innedelen så "sparar" man ca 40-50tkr... Är detta att rekommendera och vad behöver man förutom utedelen isf?

Är lite grön på detta med uppvärmning,,.,
 
Redigerat:
Fightern har ju inbyggd styrning av enklare sort och naturligtvis går det att använda bara den, men då kan du ju inte göra tappvarmvatten som ju är en stor del av poängen. I så fall är det vettigare att sätta in en acctank som är förberedd för dockning ex:

http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1372
 
robsarve skrev:
Fightern har ju inbyggd styrning av enklare sort och naturligtvis går det att använda bara den, men då kan du ju inte göra tappvarmvatten som ju är en stor del av poängen. I så fall är det vettigare att sätta in en acctank som är förberedd för dockning ex:

[länk]
Hmmm.. Ja det var ju intressant... Är lite tråkigt då jag har en nästan ny vv-beredare på 110liter....

Någon som kör liknande system som jag ahr tänkt mig???
 
Ingen som har info om detta? Jag hade tänkt göra det mesta själv (har en bekant som är rörpulare) men skullebehöva veta vad som behövs för ett fungerande system...
 
Idag har jag begärt in offert på NordenBeredaren...

Tittade först på L/V-pump och försökte få ihop en bra lösning utan värmepanna men ger nog upp den lösningen...

Nu blir det en NB för vatten och golvvärme på ca 60kvm.. Om jag får köpa utan installation av ÅF så blir det köp...

HAde aldrig hört talas om denna produkt tidigare.. http://www.nordenberedaren.se
 
ejwbegysv skrev:
Nu blir det en NB för vatten och golvvärme på ca 60kvm.. Om jag får köpa utan installation av ÅF så blir det köp...
Vad jag kan se så får du ingen golvvärme med Nordenberedaren. Den ger varmvatten plus eventuellt en innedel som liknar de man har till luft/luft värmepumpar.

Kolla i stället på www.energicentra.nu
De har en luft/vatten för 22 900:- som jag tror att du kan köra utan tank,
om du bara vill värma huset.

Vill du även ha varmvatten så har de ett paket med värmepump och tank för 38 000:-

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Vad jag kan se så får du ingen golvvärme med Nordenberedaren. Den ger varmvatten plus eventuellt en innedel som liknar de man har till luft/luft värmepumpar.

Kolla i stället på www.energicentra.nu
De har en luft/vatten för 22 900:- som jag tror att du kan köra utan tank,
om du bara vill värma huset.

Vill du även ha varmvatten så har de ett paket med värmepump och tank för 38 000:-

/Hasse
Citat från NBs hemsida "Kan jag använda Nordenberedaren till golvärme?


Absolut kan du det! Om du väljer att utnyttja slingan för fläktkonvektor eller golvvärme är en smaksak. Dock klarar inte värmepumpen mer än maximalt 100 m2 utan att elpatronen måste stötta.
"

Men jag ska kolla på det du skriver också... VV är ju trevligt att sänka också då jag redan har låg förbrukning på värmen.
 
ejwbegysv skrev:
Citat från NBs hemsida "Kan jag använda Nordenberedaren till golvärme?

Absolut kan du det! Om du väljer att utnyttja slingan för fläktkonvektor eller golvvärme är en smaksak. Dock klarar inte värmepumpen mer än maximalt 100 m2 utan att elpatronen måste stötta.
"
Jag missade det. Jag gick direkt till bilderna på inkopplingsalternativ, och där fanns inte golvvärme med.

Det verkar dock som Nordenberedaren har sin styrka i varmvattenproduktion, och energicentras pump är bättre på att värma hus med golvvärme.

Lägg gärna upp de prisuppgifter du får på Nordenberedaren.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Vad jag kan se så får du ingen golvvärme med Nordenberedaren. Den ger varmvatten plus eventuellt en innedel som liknar de man har till luft/luft värmepumpar.

Kolla i stället på www.energicentra.nu
De har en luft/vatten för 22 900:- som jag tror att du kan köra utan tank,
om du bara vill värma huset.

Vill du även ha varmvatten så har de ett paket med värmepump och tank för 38 000:-

/Hasse
Vore underbart ifall denna kunde vara dockningsbar mot nibe fighter frånluftsvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.