Hej,

Jag har tänkt att köra med RiR för vatten i mitt hus.

Jag har tegelväggar och en vägg av leca. Skall man bila in dosorna och så?

Hur gör man i badrum och tvättstuga, skall RiR "bara" komma upp ur plattan?

Skall man ha isolerade RiR eller "vanliga"?

/N
 
Antingen får du bila in rör och dosor/fixturer, eller så regla upp en vägg du kan dra dem i.
Rören ska "bara " komma upp ur plattan, fast lämpligtvis där du tänkt att ha en vägg förstås.
Tänk på att ta till lite i längd så att du når dit du ska med dem,
Isolerade ska nog inte behövas, beror förståss på var du drar dem, man ska inte heller lägga varmt och kallt för nära varann, (min 10 cm tror jag)
Tänk till lite när du sedan drar ut dem genom väggen bara ( gäller även cu förstås) det är drygt om man ångrar placeringen..
Det finns en del installationsbeskrivningar på Uponors hemsida..
 
Om jag drar dem under isoleringen i plattan (rörmokaren sa att det var där de skulle ligga), skall de isoleras då?
 
Snailman
jag har läst att om man drar dem helt under isoleringen, så ska de vara isolerade, är väl för att det är mer påfrestning på dem där, står på sidan 29 i 'LK universal handbok och produktsortiment 2008'
 
Fast nu ska vi gynna gubbarna mellan Fagersta och Västerås (Wirsbo)
Finnarna får klara sig själva (Lk) ;)
 
Snailman
Jag tyckte jag läste att wirsbos grejor ska göras i tyska fabriken framöver...;)
 
Nu när vi är inne på lk vs wirsbo. Som jag förstår det måste man ha ett dyrt specialverktyg för wirsbo men inte för lk. Stämmer det?
 
Mäster skrev:
Fast nu ska vi gynna gubbarna mellan Fagersta och Västerås (Wirsbo)
Finnarna får klara sig själva (Lk) ;)
Lk=Finnar?? det är väl ett svenskt företag och har väl alltid varit det och det mesta tillverkas också inom sveriges gränser.
 
niblom skrev:
Nu när vi är inne på lk vs wirsbo. Som jag förstår det måste man ha ett dyrt specialverktyg för wirsbo men inte för lk. Stämmer det?
Wirsbo går med klämringskoppling också,
 
shelby67 skrev:
Lk=Finnar?? det är väl ett svenskt företag och har väl alltid varit det och det mesta tillverkas också inom sveriges gränser.
Du har rätt, någon sa en gång att det var finskt, och jag tog det okritiskt, LK-Rehau är väl dock finskt, det var väl därför,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.