Planerar för ett litet EL/VVS-schakt på ca 250 x 250 mm mellan två våningsplan och en bit vidare nedåt. Total längd ca 1500 mm.

Största delen av schaktet kommer att upptas av värme, kyla, vatten och avlopp, men jag behöver även lägga in ca åtta EKLK med tidvis hög belastning (VP, elpatron, VVB, TT, TM osv..).

Första tanken är då en liten kabelstege för ett snyggt montage utan anhopning av kablarna. Finns det någon lämplig produkt med ca 150-200 mm bredd?
 
Tack! Men DYRT :eek:. Får nog bli en sväng till skroten!
 
Ett armeringsjärn och en svets annars?
 
Jag tycker att trådstegarna är trevliga
 
Klamra kablarna på schaktväggen bli nog billigast...
 
Montageskenan är inte heller dum att bunta fast kabel på
 
Många inspirerande tips! Tror jag skall börja leta hos järnhandlarn. Klamra i väggen går tyvärr inte någon vidare bra, det är sten.
 
En borrhammare fixar iofs hål i stenen utan problem, bara att plugga & skruva sen, men det blir en jädra massa hål......
 
Det tråkiga med gamla kalkstenväggar är att dom i princip består av lös sten med lite bruk i mellan. Det brukar sluta med att borret halkar snett och gör ett jättehål i bruket. Inge kul alls..
 
L
Trådstege låter som det bästa alternativet tycker jag. De är lätta att jobba med, också ser det ju trevligt ut med
 
Personligen hade jag satt MPs 200mm breda kabelstege med stegklammer rakt mot väggen.
Vet inte i vilken sort av lokal du är i men går du genom en brandcell så gå inte med stegen hel rakt igenom.

Om inte det faller på läppen så kan jag som tidigare sagts föreslå en "fartygsränna" bygger väldigt lite vilket kan vara till fördel om du ska gå med rör i samma hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.