Hej!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med lite fakta!

Om jag låter mura en massiv leca vägg i 25 cm!

Vad har själva stenen för Uvärde
hur tjock blir den "liggande fogen" och därmed köldbryggan.
vad blir U värdet för den murade väggen då
hur mycket stenull behövs utvändigt för att nå 0,2 -0,25 i Uvärde.

sen ett par andra rena nyfikenhetsfrågor...
vad har torr grus för U värde
vad har torr jord för Uvärde

Tacksam för svar då mina skisser nu ligger hos arkitekten och vi ska slutligen bestämma konstruktionen!!!
 
Hej!
finns det verkligen ingen som kan eller vill bidra med kunskap!?
 
Kolla maxits hemsida eller använd forumets sökfunktion...
 
25 cm har ett Up-värde på 0,78 W/m2C

Mvh
Robert
 
Kan tyvärr inget om din fråga, annat än lättbetong 35 cm har U-värde på ca 0,30, Detta kan sedan iklädas isoleplattor och komma ner till ca 0,2. allt enligt info av ROXI stenhus.

Kan du ge namn på bra byggare???///
 
Hej österlen

Vad är det du skall bygga ? Husvägg, garagevägg eller jordkällevägg ?

Om det är en husvägg så är 25cm leca knappast att betrakta som isolerat, eftersom det ger ett U-värde på c.a 0.8, och allt över 0.2 bör nog betraktas som dåligt idag. Vill du ta i ordentligt så ta ex.vis en dubbelvägg med '19cm leca i yttre yttervägg + 30cm perlit/cellplast/stenull +12cm leca i inre yttervägg, då hamnar du neråt U=0.1 (!) med ett riktigt värmetungt ytterskal, och kan lägga puts på leca istället för på stenullsplattor (känns säkrare !) och tapetsera mot leca (efter grundarbete) på insidan. Dubbelväggen är en klassisk konstruktion från tegelhusvärlden har jag för mig.

Nöjer du dig med U=0.2 så kan du gå ner till c.a 15cm isolering inuti dubbelväggen, och sedan beror det ju på hur mycket tjocklek du behöver i väggarna för att ta t.ex. taklast.

Fogarna mellan lecablocken kan du lugnt strunta i när du räknar.

Jag hade f.ö. inte hört att lättbetong skule vara så mycket bättre än leca som trendig anger. Hans U-värde mostsvarar ju nästan dubbelt så bra isolerförmåga som för leca, så jag kollade runt. Det verkar som om det finns flera lättbetongklasser (med mer eller mindre 'luftighet' och bärighet), så en tillräckligt 'luftig' lb är alltså dubbelt så bra som (standard) leca (i det avseendet). Intressant, tackar för info.



mvh

Magnus
 
Nöjer du dig med U=0.2 så kan du gå ner till c.a 15cm isolering inuti dubbelväggen, och sedan beror det ju på hur mycket tjocklek du behöver i väggarna för att ta t.ex. taklast.


mvh

Magnus[/QUOTE]


Då finns det ju färdiga block tex Finja Ergotherm 35cm U = 0,23.
 
Glöm inte täthet och värmetröghet i en massiv vägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.