Hej!

Vi håller på att bygga våran övervåning och har hyrt in ett par snickare inklusive el och allt. Ska man besiktiga övervåningen efter färdigställande elller ska man ha någon försäkring som täcker eventuella skador eller fel som kan uppkomma. Snälla hjälp mig den som vet. Tack


Med vänliga hälsningar Vera
 
Bara en fråga, hyrt in några snickare inkl el? Elinstallationer skall utföras av behörig elektriker och inget annat.
Detta om man vill ha det lagligt och helt grönt enligt försäkringsbolaget.

Vad säger snickarna och ditt försäkringsbolag? Är där våtutrymmen inblandade så vill troligen försäkringsbolaget ha intyg på att de som utfört arbetet är certifierade.

/Kent
 
Ja vi har hyrt in snickare och har behöriga elektriker rörmokare och kakelsättare. Så det räcker då med att få ett intyg av varje för att det ska gälla så att säga. För när vi köpte vårat hus hade vi en besiktningsmn och sen är det en 2 års besiktning men då bara på nedre plan så att säga i och med det ingick i köpet och vi fick övre plan på köpet som vi nu då inreder..

Vera
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar med hyrt in...

Är de företagare så har de troligen en ansvarsförsäkring som bör täcka eventuella fel.

Föreligger någon form av anställningsförhållande så är det som jag ser det arbetsgivaren som är ansvarig för eventuella brister,

/Kent
 
ja det är det, vi har anlitat ett företag som gör rubbet. Ochdom har kompetens på de område som ska göras.

vera
 
Ok, då är ju allt grönt.
En oberoende besiktningsman skadar knappast och framförallt lär det lugna dig eftersom du ställt frågan.

Men enklaste måste väl vara att du diskuterar med ditt försäkringsbolag? Jag kan tänka mig att de vill ha dokumentation på våtutrymmena för att ens försäkra dessa.

/Kent
 
Vill man vara säker på att man fått ett professionellt bygge så bör man anlita en slutbesiktningsman som har det tillräckliga kunnandet att göra en bedömning om man fått det man skall betala för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.