Jag har precis blivit ägare till ett eternithus från 1934. Idag fick vi reda på att huset har puts under eterniten. När vi köpte huset tänkte vi behålla eterniten men nu blev vi sugna på att återskapa den putsade fasaden. Men vi behöver svar på många viktiga frågor för att ta besut.

Vad kan vi förvänta oss för kvalité på putsen? Det fanns kanske en orsak att den gömdes?
Vad kan det kosta? Om det nu går att reparera.
Isoleringen idag består av en skiva tretex. Tillägsisolering känns nödvändigt på insidan eller utsidan (förutsätter nyputsning)

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Lisa
 
tegelhus?
gaia
 
Nej det är plankvägg
 
då kan du vänta dej att den gamla kalkputsen är i bedrövlig skick och därför täcktes över med eternit. Är du säker på att det inte finns någon isolering under eterniten? Om det finns så skulle jag behålla eterniten :).

Tillägsisolering görs vanligvis på utsidan av en husvägg. Plankvägg blir bäst och enklast med mineralull och ny träfasad. Dagens metoder för putsat trähus är en riskkonstruktion.
Ska du tillägsisolera så börja med vinden först.
gaia
 
Vi ser ingen isolering om man kikar in, upp under eterniten.
Enligt tidigare ägaren så gick det åt enorma mängder olja. Nu ska vi byta ut värmesystemet, lägga om och isolera tak, byta förnster och isolera källare. Vår förhoppning är en halvering av värmekostnade med dessa åtgärder. Energikunninga propsar på tillägsisolering, experter på gamla hus säger låt bli!
Idag lutar vi åt att behålla eterniten och sätta tretex på de väggar plankväggen tittar fram.
 
Vi har fått kostnadsuppskattning för omputsning på 1500kr/m2. 200 kr ytterligare för inklädd byggnadsställning.
 
Ada skrev:
Vad kan vi förvänta oss för kvalité på putsen? Det fanns kanske en orsak att den gömdes?
Vad kan det kosta?
Slut. Antagligen. Dyrt.
Måla eterniten om ni inte gillar färgen. Eternit är det enda fasadmaterialet som är underhållsfritt på rikigt, enda sättet att ta död på det är att slå sönder plattorna.
 
Jag har ett plankhus från -36. Jag har 5cm kutterspån i ytterväggarna och skulle tro att ni ochså har något liknande. Annars skulle din vägg vara extremt tunn. Hur tjock är väggen om du mäter vid ett fönster t.ex.?
/Funkis
 
Nu kan jag svar på min egen fråga angående kvaliten på putsen.
På vissa sidor var den fin men på västersidan puldveriserades den när vi drog ut spikarna. Ganska tidigt bestämde vi oss för att tilläggsisolera 8cm minealull och sen lägga på tjockputs. Vi fick en annan överraskning när vi tog bort eterniten och det var en elak fuktskada vid trappan pga att betongtrappan legat emot trät och vatten runnit ned emellan. Under ett av fönstrena var det ganske ruttet också. Erfarenheten är att titta ordentligt under eterniten innan man bestämmer sig för att bevara den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.