Hej på er, jag är mitt uppe i ett husbygge. Husgrunden är nyss gjuten och vattenburen golvvärme är nergjuten i plattan. Som värmekälla har jag tänkt mig en frånluftsvärmepump från Nibe (Fighter 360P). Jag har även planerat för en pelletskamin i vardagsrummet, och tanken är att koppla denna mot värmepumpen. Jag har i plattan förberett med spirorör för tilluft till kaminen och även två isolerade vattenrör från kaminen till värmepannan. Hos Nibe köper man en dockningsenhet som tillbehör vilket gör att en extern värmekälla kan kopplas mot värmepannan. Så långt känns det ok, men nu till mina funderingar. Det finns pelletskaminer med egen vattentank och de utan. Vad är bäst i mitt fall? Behöver jag en extra ackumulatortank vad jag än väljer eller räcker det med värmepannas volym? Finns det någon som kan ge tips eller idéer på hur en bra lösning skulle kunna se ut. Har någon av er gjort en liknande lösning?

MVH Erik frå Tjörn
 
Denna tråd nåde inte riktigt ut :) Hur som helst, det blev en Comfortzone CE65 som värmekälla till tapp och radiatorvatten. Kaminen köper jag in till hösten 2009, så jag har tid att fundera på det. / Erik
 
Tänk på att du byggt ett sprillans nytt hus efter de energinormer som idag gäller. I princip klarar du uppvärmningen med värmen från några skivor brödrosten och varmvattnet får du genom frånluftsvpn. En pelletskamin av den minsta sorten kommer inte att hinna starta innan det är dags att släcka ner igen.Snegla istället på en tilltalande braskamin,gärna av den tyngre sorten som fördröjer och lagrar värmeeffekten .En pelletsbrasa har inte samma mysfaktor som en riktig brasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.