Hej!

Den här frågan har det alldeles säkert skrivits mycket om, så jag tar gärna emot tips på trådar..
men vi har, som de flesta antar jag, fått ett lånelöfte från banken och med de pengarna ska vi nu bygga ett hus.

Vi har lite egna idéer, en tomt med lutning, och vill ha en ganska egen lösning på hur tomten ska bebyggas.

Vad jag är orolig för är att lägga ner en massa tid på att konsuletra olika leverantörer som sen kommer med offerter som är högre än vad vi kan betala, har tittat runt på sajten..och det verkar finnas ett flertal som efter flera veckor av skissande och funderande ändå tvingas banta bort en massa kvadrat eller rita om huset igen.

Det har vi inte råd med!! varken i tid eller pengar...

hur har ni andra gjort? :confused: vill ju samtidigt bygga så stort/bra som det går för våra pengar...tror vi kommer ångra oss annars!
 
Jag började med att göra en kalkyl där jag räknade högt på allt. Gick därefter till bank och frågade om jag fick ett lånelöfte på beloppet + 20% extra ifall jag kalkylerat fel. Fick ett ja och körde igång.

Under bygget har jag jagat priser, Även gjort mer själv än vad jag hade kalkylerat med och därför kunnat göra en hel del tillägg och ändå inte passera ursprungliga kalkylen.

Så mitt råd är att se till att ni har marginal. Kalkylera inte för lågt bara för att kunna börja. Det är bättre att avstå vissa delar i kalkylen än att hamna i en rävsax och och man sedan ligger på plus sidan så kan man under resans gång unna sig extra.

kanske lite svårare vid prefab än vid lösvirke.
 
Jag talade om att "jag har den här budgeten, hur många kvadratmeter hus med vilka mått får jag på den här tomten"? Givetvis sa jag inte min smärtgräns utan la mig på en nivå 10-15% under för att få marginal.

Det slutgiltiga huset stämde bra i pris med vad jag fått i början av processen. Kostnaderna som gjorde att det blev lite dyrare var våra tillval och lite extra fylle och sprängning som inte hussäljarna kunde vet innan processen startade.

Jag körde prefab.
 
Hej JBa

Får jag fråga vilka du byggde med?
 
Vi ritade om ett kataloghus till oienkännlighet, fick ett grundpris och sedan tillägg på div tillägg. Byggde med totalentreprenad och Götenehus. Kalkylen stämde på öret när, det enda som inte klaffade var att kakel fiman blev lite dyrare pga nya bransch regler. Var noga med att få ett fastpris på markarbeterna annars kan det dra iväg rejält om grävmaskinen bara står vecka ut och vecka in.
 
Tack för inlägg!
Man är lite orolig så här i början av processen. Men skönt att höra att det finns så många lyckade exempel.
Antar att det är lättare att få det så när man utgår från någon färdig modell också.
Vi har börjat få in offerter o hittills ser det bra ut..=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.